Vitlök VS Solovitlök
Vad är det för skillnad på dessa rackare egentligen?
Berätta vad ni tycker, tror och vet!
Själv tycker jag solovitlöken är rundare i smaken. Det här stingiga har jag ännu inte råkat på.
Jag har uppfattat solo som snällare/rundare i smaken än annan vitlök.
Jag har läst (någonstans) att den lila vitlöken ska vara något sötare i smaken än "vit" vitlök och har en egen dag på året då den firas, utöver vitlökens dag. Jag har inte jämfört denna med vanlig vit.
Tyvärr kommer jag inte ihåg den lila sortens namn eller vilken dag som den firas.
Vitlök är gott! 
Vad lustigt, just de sololökar jag testat har varit jättestarka! Och nästan bäska. Sololökarna passar bra i lagad mat, upphettat. Men ska jag skiva den och äta på mackan så passar vanlig klyftig vitlök bättre. Jag älskar vitlök! Särskillt rå! :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Solovitlökar ska vara litet mildare. Jag använder den sorten mest för att de är större och lättare att hacka.
Underbart god att göra i ugnen :P
Vad är solovitlök? Trodde solovitlök betydde "en klyfta vitlök" hehe
#4 Det är vitlökar som är hela och runda, alltså saknar klyftor. Tror även de kallas kinesisk vitlök och de finns i de flesta matbutiker i Sverige bland den andra löken. Kan vara lite lilaktiga i skalet.
Enligt mig är de bättre kvalitet på dessa vitlökar. Har aldrig fått en brun, möglig eller på annat sätt dålig solovitlök. Däremot då jag köpte vanlig klyftvitlök var de ofta dåliga delar.
#5 Färska vitlökar vet jag har vissa gånger inte hunnit dela sig i klyftor än, kan det månne tro vara dessa som legat lite på tork och säljs som solovitlöks eller är det helt olika sorter?
Såg nu att det var olika sorter dock kan vanlig vitlök också skördas som solovitlök men är då inte den "riktiga" solovitlöken som ju är kinesisk!
#6 Det är olika saker.
Kan även kallas king solo och supersolo. En annan variant av vitlök än den vanliga i klyftor.