Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: desserterfruktgodis
Läst 6037 ggr
jagga-ewe
6

Färska tranbär - vad hitta på?

Upptäckte att Ica Oxen har färska tranbär, det måste jag ju testa! Men, vad ska jag göra med dem? Ge mig tips o råd, jag har googlat som en tok, men alla recept, nästan, bygger på torkade tranbär.

Det är bra om förslagen är låg-kalori eftersom jag räknar kalorier o jobbar stenhårt på att komma ner mer i vikt. Glad

Att ha dem på havregröten till frukost ligger nära till hands, men nåt roligare måste väl gå att hitta på? Att göra minigrottor (tänk hallongrottor i knäckformar) var trollens första idé, men sånna är ju inte helt anpassade för en bantande mamma. Inte heller muffinsen som var nästa lysande idé från trollens håll. De gillar att baka Glad

Menyn för helgen bygger på fisk, kan man göra nån sås som passar till fisk? Lördag blir det chili/apelsin-lax och söndag blir det chilihalstrad rödtunga, men tranbär kanske kan kombineras in på nåt vis? Blir inte hollandaise-sås till laxen eftersom maken avskyr sån sås.

Alla förslag är bra förslag just nu! Glad

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Praefatio
3

Råröda tranbär är extremt gott, påminner om rårörda lingon.

DesK
1

Japp rårörda tranbär är jättegott, kanske kan du göra en ljus sås med tranbär i till fisken.

/Désirée

jagga-ewe
2

Okej, hur gör man rårörda bär då? Bara blanda bär o socker typ?

Ja, jag är inte nån sån där riktig matfixare, fuskar till det mesta Skrattande

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Praefatio
1

När jag rårör så brukar jag mosa av bären lätt med en gaffel och röra i socker efter tycke och smak. Mosar dem för att det ska bli såsigt och gott.

DesK
3

Jag tar en pärstamp och trycker till bären lite, sen blandar jag med socker och rör tills sockret har smält Glad

/Désirée

DesK
3

Sån rårörd sylt har jag gärna på vaniljglass Tungan ute

/Désirée

Praefatio
2

#6 Jag har den gärna till lite vispgrädde bara! Helt sanslöst gott.