Dagens middag 38
Här fortsätter vi att berätta vad vi äter till dagens huvudmål
Den förra tråden hittar du här.
Medarbetare på matlust
Idag blir det jag vet inte. Vi ska köra iväg till en stuga, och vet inte när vi är framme. Kanske blir det snabbmat på vägen, eller så handlar vi i en coopaffär påvägen.
Sedan hoppas vi på mycket fisk 5 dagar framöver :)
Vi ska äta libanesiskt om allt går enligt planerna 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Hera ha så trevligt och god fiskelycka! 
Idag blir det köttbullar, broccolimos, sås, potatis, sallad och till efterrätt hemgjord vaniljglass med pistagenötter.
/Désirée
Tack Desk :)
Jag som trodde vi hade överätit oss på grekisk mat icke sa nicke, det blir hemmgjord souvlaki med fläskkött.
Grekiska grillspett. Köpte med mig ett helt apotek av kryddor så påsen med souvlakikrydda får sin premiär idag. Till blir det nog majskolv för herrn i huset köpte en massa häromdagen
Ikväll blir det tacos!
Kolapaj till efterrätt, för det blev jag så sugen på!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Igår: Fyllda champinjonhattar.
(Ska väl egentligen vara förrätt. Men nu vart det som det vart.) 
Idag: Korv med brö. 
Paj med bacon, lök och broccoli. Vi behöver rensa ut lite av våra frysta grönsaker så att vi kan frosta av frysen snart… Lyckas alltid köpa dubletter av alla frysta grönsaker så vi har mängder med blomkål/morot/broccoli-blandningar, broccoli, ärtor, haricots verts och spenat hemma 
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Caesarsallad 
#10 Du är inte ensam om det!
Men jag brukar försöka frosta av frysen när det är minusgrader ute 
/Désirée
#12 Det hjälper inte när man bor i liten etta utan balkong
Nu verkar det dock som att vi fått tag på en trea med stor balkong så jag suger åt mig tipset, det var ju störtsmart!
Ingen är dock värre än min kompis, som har en sån där stor frys på sin utepats. Vi rensade den och hittade inte mindre än sju kilo kycklingfilé sammanlagt… Och hon bor själv. Snacka om att köpa på sig sånt man inte behöver!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Idag blev det grandiosa i brist på engagemang i köket följt av en stor fruktsallad. Satsar på morgondagen istället, sitter redan nu och klurar på vad som ska upp på grillen vid fint väder
Lutar väl åt grillade persikor, majskolvar, citrusmarinerad fläskkotlett, lax, diverse skaldjur vore gott hum… Hoppas bara att kroppen orkar grilla och fixa imorgon, annars blir det något annat!
Med vänliga hälsningar
Chess
Dammsugare med utblås eller hårfön är toppen för att snabba på avfrostning i frysen. 
Blev bjuden på entrecote-stek, råstekt potatis och smör (som kryddats med vitlök och "kockens" egna chilisalt).
Smörkryddningen var mitt förslag. 
Kräftor, frukt, ostar och kex samt vitlöksbaugetter 
Idag blir det rester från gårdagens grillning, citrusmarinerad fläskkarré var vansinnigt gott för övrigt!
Med vänliga hälsningar
Chess
Sallad, fläskkotlett, makaroner, champinjonsås
(och löksaltkryddad, vasslad gräddfils"ost" som vissa blandade ut i champinjonsåsen.)
Gryta på högrev med sidfläsk, champinjoner och lök.
Igår hade mor och far bröllopsdag, 34 år. Vi åt sparris med svart salt och hollandaisesås till förrätt, lasagne och blandad grönsallad till varmrätt och körsbärssoppa kryddad med kanel, toppad med mandelgrädde till efterrätt. Idag blev det wok, grönsaker, röd curry, kokosmjölk, lime och nudlar.
//Ida
Gräddstuvade kål- och morötter med riven ingefära, schnitzel till det.
Idag blev det McWrap då min planering sabbades helt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Kycklinggryta med wästerbottensost och soltorkade tomater och bailika. Serverades med tagliatelle.
Pasta, "slät" tomatsås och rökt skinka.
(Denna gången mixade jag tomatsåsen.)
Tror det blir en sväng till O´Learys idag. Sambon ville bjuda så ^^Blir nog kycklingvingar med sallad till eller en biff/bluecheesesallad.
Här siktar jag på div rester, många burkar i kylen nu..
//Ida
Det blev lasagnerester och gulaschrester gott, med sån mat som mår bra av att stå till sig :)
//Ida
Blev vårrullar med sweetchilisås!
Det blir nog något med falukorv. Men i vilken form… 
Morotsgryta
Köper hem en middag för två från den nepalesiska restaurangen. Så det blir 2 förrätter, 4 olika nepalesiska currys, raijta, poppadoms, sallad och naan
Mums!
Idag blev det kycklingfilé, blandade grönsaker, varm lätt creme fraiche smaksatt med parmesan och vitlök samt snabbt ihopslängd potatisgratäng.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det bidde ingen falukorvsrätt igår. Det bidde Laxkebab.
(Jag frostade av frysen, och när jag la in varorna i frysen igen, kände jag att räkorna var, inte mjuka, men mindre frysta.
Omprioriterade, och blandade en lagom trögrinnig gräddfilssås.
Vände ner räkorna och nerskuren kallrökt lax. La sedan laxröran i pitabröd.)
Idag tänkte jag göra "Spaghetti cacio e pepe".
En väldigt enkel rätt som enligt boken "Romersk mat" lär komma från herdar som befolkade antikens Latium och Abruzzo.
Idag blir det grillad kyckling med lite fetaost och ruccola.
Satte just på en kastrull potatis, blir mos och rödspätta.
Skulle göra moussaka men vi vågade inte riktigt göra något med den köttfärsliknande massan. Borde skaffa en egen frys till Barfmaten haha blir alltid så misstänksam med köttfärsen om det inte kan vara en av kattens påsar ^^ Det gick till katten vilket som. Inget till spillo iallafall!
Vi får nöja oss med ryggbiff
champinjonsås och potatisgratäng till.
#43 Så "synd" det är om er som fick nöja er med biff!
Idag fick vi nöja oss med lövbiff med hemgjort kryddsmör, råstekt potatis och råstekta morötter och rättika, tomatsallad och till efterätt hemgjord glass med hallon 
/Désirée
Hemmagjord chicken chow mein.
Potatisgratäng, haricot verts och stekt skinkschnitzel
Med vänliga hälsningar
Chess
#44 Ja, eller hur
Sambon ringde och sa att han var mätt när jag stod och lagade maten så jag slapp fixa gratäng. Blev lite sent med maten så stekte lite zuccini och paprika till istället och en tomatsallad med basilika, ekfatslagrad fetaost, oliver och balsamico.
Idag serverades det ugnsrostade grönsaker, smaksatta med lime, rökt chilisalt och timjan. Till det blandad sallad och hel grillad kyckling som kryddats med citron, timjan och vitlök förutom salt och peppar. Kokta rödbetor och stekt svamp samt Bea-sås. Hemgjord kokosglass till efterrätt.
//Ida
Idag blev det stuvade makaroner och fläsk. Igår åt vi Rester av kycklinggrytan. I morgon blir det Lasagne.
Ingen aning om vad det blir idag. Har en vän på besök som inte tål stärkelse och socker, honäter med andra ord LCHF, och jag mår ju som bekant bäst på lågprotein och veganskt.. Det blir att pussla :)
//Ida
Ikväll blir det fläskfile, pommes och lite grönt på sidan. Blir antingen bea eller kryddsmör till.
Idag bjuder killen på lammkotletter :)
Kräftor! Det var jättelängesedan för mig.
Får se vad vi hittar på att ha till. 
Åh, kräftor! Det är något jag saknar. Här blev det burgare och coleslaw och div puckels till. Både köttiga och veggiga burgare serverades 
//Ida
Hamburgare med bröd!
Nu blev det köpt diverse geggsallader. Men i realiteten blev det:
Kräftor och pain (smärta
) riche med vitlöks-smör. Körd i ugn, för krispigheten. Thats it!
Det räckte. (+ En massa servetter.)
Tips: När man "öppnar" en kräfta kan man låta saften rinna ner på vitlöks-smörade pain riche (eller vad man nu väljer för bröd).
Idag blev det jasminris och chicken sweet n' sour
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag bjuder pojkvännen på födelsedagsmiddag. Ska bli helstekt anka med rostade potatisar och så lite vin på det 
Det blir kräftor hemma hos syrran. Till de små odjuren (och till mig som inte äter dem) blir det grönsallad, västerbottenpaj och små smördegspajer med tomat, färskost och örter.
Majskolv å ryggbiff å råstekt potatis.
Här blev det pasta med tomat och champinjonsås, kryddad med kanel, svartpeppar, chili och grön paprika (för utom det vanliga i form av lök vitlök och sånt.)
//Ida
karré, klyftpotatis, beasås, sallad.
Hemgjord glass till dessert.
Fläskkarré, sås och indikrydda!
Trots gliringar, fick jag för mig att äta som en "riktig man".

Jag bestämde mig för att endast käka fläskkarré, sås och min helt fenomenalt mumsigt goda indikrydda.
Ingen potatis! Nähenäe!
(Min indikrydda består av ingefära, vitlök, kryddpeppar och salt.)
Smakupplevelsen var sensuell! (Lindrigt sagt.)
Igår blev det mat från ett asiatiskt ställe. Jag tog friterad kyckling med sötsur sås och killen nasi goreng.
Idag gjorde vi pizza med bacon, fetaost och lök på.
rester till mig och kyckling korma till de övriga.
//Ida
får bli omelett idag
Hmm. Undrar hur omelett med stekt fårkött och fetaost smakar…
+ lite soltorkade tomater.
Middagen intogs på nyöppnade pitchers. Jag åt spenat/ricotta pasta emd pepparsås, primörer och entrecote som var toppengott! Förvånad faktiskt för pastarätter är svårt att göra mig nöjd med 
Här blev det grytstekt fläskytterfilé med lök, rotsaker och svamp och ångkokt potatis och blomkål + sallad
/Désirée
Igår blev det pajbuffé; skaldjurspaj, quiche Lorraine, brännvinsostpaj toppad med kantareller och bacon samt västerbottenostpaj. Till det blandad sallad, vitlöksbaguetter och kall chiliyoghurt.
Efterrätt blev en rosa marsipantårta med ljuvlig hallonfyllning samt vaniljkräm från ett lokalt konditori. Dekorerad efter mina önskemål och födelsedags"barnet" blev jätteglad. För dem som inte gillar marsipantårta hade jag gjort en mjölkchoklad tryffeltårta.
Tanken var att sedan följa upp med en ost- & fruktbricka senare på kvällen men alla var proppmätta.
Idag blir det rester i massor… Av någon anledning beställde jag en gigantisk tårta (20-24 bitars) och vi gjorde alldeles för stora pajer 
Med vänliga hälsningar
Chess
I eftermiddag ska vi till Göteborg, risken finns att vi äter på stan. 
//Ida
Idag blir det Sjömansbiff med kantarellsås och kokt potatis.
Sjömansbiffen var halva priset på i butik idag och kantareller plockade jag igår. Mums! Sambon lär bli överraskad för jag har varit anti kött senaste 2 veckorna ^^
Igår blev det finmiddag på restaurang. Jag åt Ryggbiff, grillspett och vitlöksslungad delikatesspotatis till varmrätt, och mascarponecrème med färska jordgubbar och grillat bröd till dessert.
Idag blir det kassler med ruccolasallad och purjolök.
Jag ska steka falutärningar och lök. Sedan i med ägg, och låta det "stanna". + persilja.
Men jag kommer nog att köpa lammfärs och göra den där omelettkebaben, i veckan. (Se #72.)
Kanske passar gräddfilssås med vitlök till?
Blir piri-pirikyckling med ris som jag hittade i frysen. Sista matlådan vi hade. Ser det lite ut så blir det till att lägga till lite pommes också. Sista dagen innan löning och vi letar brödsmulor att äta här hemma nästan 
lasagne
Idag har jag ingen som helst lust med mat, men syster får spenatcanneloni toppad med fetaost och mor får rawfoodlasagne.
Ikväll blir det kycklinglår i ugnen med creme fraiche och potatis och morötter till.
jag åt thaiinspirerad potatissoppa med massa olika lök i idag. Jättegott!
//Ida
Pastasallad med kassler
Idag ska jag grilla kycklingklubbor som marinerats med kinesisk grillkryddblandning. Till serverar jag ris för killen och broccoli eller brysselkål till mig. Samt en hemmagjord currysås med äpple.
Idag blir det pasta och köttfärssås på ett för mig nytt sätt, ska experimentera med annorlunda kryddning och mera grönsaker
Med vänliga hälsningar
Chess
Här blir det hemgjor pizza och sallad idag 
/Désirée
Vilken tur platt vi åt sent melodis! Jag vet fortfarande inte vad vi ska äta.. Men det lutar åt indisk potatis och blomkålscurry.
//Ida
ugnsgratinerad falukorv, potatis och senapssås
Ändrade planer idag så det som skulle blivit lunch blev förrätt på kvällen istället.
Förrätt: Gravad makrill på salladsbädd för mig och rostmacka för sambon med hovmästarsås.
Varmrätt: Hemmagjorda köttbullar med kokt potatis till sambon och blomkål till mig med gräddsås.
Nej jag äter inte någon speciell kost jag ÄLSKAR bara grönsaker
#98 Var gravad makrill gott?
Nu är det dags för ny middagstråd! Här hittar du den:
Välkommen till dagens middag 39!
//Ida