Tillaga aubergine
Hur brukar ni göra med denna spännande äggplanta?
Fick ett tips i tråden om pålägg och röror men är nyfiken på vad man mer kan göra, och vad ni serverar det till?
Jag gör ibland fyllda auberginehalvor.
Det blir lite olika beroende på vad jag har hemma men jag klyver dem på längden och gröper ur "köttet" med en sked och är noga med att inte göra hål i skalet.
Aubergineköttet skär jag i mindre tärningar och steker tillsammans med andra grönsaker, svamp eller köttfärs eller rentav en blandning. Kryddar med vad man tycker är gott.
Jag fyller halvorna och strör på en god riven ost (gärna Västerbotten) och gratinerar i ugnen tills osten fått färg.
Brukar äta en sallad till.
/Maria
#1 Mums! Det låter otroligt gott. Måste testa. 
Ja fylld aubergine är gott. Jag gjorde baba ganoush senast. Augnergineröran med vitlök och grillad aubergine.
På tal om grilla, den är grymt god att marinera och grilla.
Vill man äta vegetariskt är den ett superbra substitut till fisk. man kan till och med lägga in den som vegnansk sill.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Traditionell Moussaka görs på aubergine, den kan göras helt vegetarisk eller med köttfärs
Att krydda och olja aubergineskivor, gärna skurna på längden, och sedan grilla är också gott. Sen gör jag ibland en medelhavsinspirerad gryta /röra med grovt skuren aubergine, zuccini, lök, vitlök och vitt vin + salt och svartpeppar eller färsk chili, denna kan ätas varm, ljummen eller kall 
/Désirée
Jag är så otroligt tråkig att jag bara använder aubergin grillat eller stekt
I boken "GRÖNT; Välja - Hantera - Tillaga" kan jag läsa att auberginen kom till Europa, från Indien och sydostasien, på 1500-talet.
Omogna frukter innehåller solanin som kan ge magknip.
(Hmm.
På wikipedia står det att solanin är "väldigt giftigt" och kan leda till värre saker än magknip.)
Vidare står det (i boken) om förvaring: Lägg gärna auberginen i en plastpåse. 8-12*C. Aldrig under 7*C. Tillagad kan frysas.
Nuförtiden behöver man oftast inte salta för att få bort beskan.
De sorter man nu odlar, saknar den lite bittra smaken.
Saltning gör att fruktköttet blir mjukare och mindre vattnigt + att den inte suger åt sig så mycket fett vid exempelvis stekning.
Aubergine bör inte stekas i för svag värme. Den kan då suga åt sig för mycket fett.
Enligt en annan bok är Auberginen mest prisvärd på hösten.
#3 - Tipsade ju om vegansk sill. Jag har själv ännu inte testat detta recept på:
Vegansk senapssill
En aubergine
Salt
5 matskedar Senap (stark & söt)
2 matskedar Socker
1 matsked Vinäger
1 deciliter Olja
0.5 deciliter Soja/Havregrädde
Salt
Peppar
Dill (hackad)
1. Skala och strimla auberginen.
2. Koka auberginen i kraftigt saltat vatten i cirka 5 minuter, tills strimlorna blir mjuka. Låt rinna av.
3. Blanda ihop senap, socker och vinäger. Tillsätt oljan under omrörning.
4. Tillsätt grädden och smaksätt med kryddorna. Vänd ner auberginestrimlorna.

Inte alls dum på pizza. Annars brukar jag tärna och steka och ha i det mesta såsom pastasåser och sallader.
Först senare insåg jag att receptet på vegansk senapssill (se #6) egentligen är recept på gravlaxsås, bortsett från "grädden".