Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 5089 ggr
Jalking
3

Örter i kruka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar ha en kruka basilika på köksbordet. Vanlig basilika från livsmedelsaffären, plastkrukan bara nerställd i en ytterkruka. Inga problem att få den att överleva flera månader om man bra låter bli att ta allt för många blad åt gången.

Någon som vet om det är fler av livsmedelsaffärens örter som överlever i kruka? Till exempel mynta, persilja, rosmarin, gräslök, salvia….

Jag är totalidiot på alla former av trädgårdsskötsel. Mer avancerat än att vattna är inget för mig.

(Varför finns ingen grupp för kryddor?)

Anterrabae
1

De flesta örterna från mataffären överlever i krukan utom möjligtvis dill och gräslök, dom vissnar för mig i alla fall. De andra växer lever och frodas.

För att försäkra sig om överlevnad kan man plantera om i en lite större kruka med matjord och har man kvar länge vattna med näring en till två gånger i månaden. Annars vattna med vanligt vatten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
1

Jag har också tänkt att jag skulle skaffa hem örter i kruka, men inte vågat mig på detta. Har inga som helst "gröna fingrar" alls Obestämd

Anterrabae
1

Ljust, ytterkruka och vattna vid torka, grönare än så behöver det inte vara. Tänk på att köpa hem örter man faktiskt gillar och äter. Flört

Jag har gjort missen att köpa såna jag inte gillar så mycket, och de blir kvar länge. Oskyldig Överlever inte om man inte planterar om i större kruka med ny jord.

//Ida

Jalking
0

Plantera om låter som avancerad trädgårdsskötsel… Men ska kanske testa ändå.

Rekommenderar att testa med basilika. Den överlever hos mig, då klarar den alla former av felaktig skötsel.
Vattna när den börjar se trött ut och stjälkarna börjar vika sig, de reser sig igen. Eller vattna ofta och mycket, den verkar att tåla att dänkas också.

[Mairah]
1

# 4 Okej! Glad Har varit inne på just Basilikan. Då ska jag testa få se.

Anterrabae
1

Så länge man inte tar det nedersta bladparet så kommer det nya blad och skott på basilika

//Ida

DesK
2

Bäst lyckas man om man planterar om kryddväxten i en lite större kruka. Jag har allt fler sånna krukor i fönstren. Glad

Jalking vi får se om det blir många kryddfrågor då kan vi kanske skapa en sån grupp, men det gäller att se upp så att vi inte får för många grupper.

/Désirée

dolfen
1

Smörgåskrasse kan man så året runt.

Man kan också odla senap med smörgåskrassemetoden.

Basilika som står så tätt som i bilden på #0 kan man vid omplanteringen passa på att dela.

Elshira
1

Jag håller på att fördjupa mig i detta med att ha kryddväster växa inne, ska faktiskt så några frön nu då jag gjort i ordning med lågenergilampor till min lilla odling i höstmörkret.

Det jag hittat om kryddorna i allmänhet är att de helst ska ha väldränerad jord (gärna mullig sandjord med lite leca i - finns att köpa fördigt på påsar, inte näringsrik lerjord alltså), och det är lika lätt att vattna för mycket som att vattna för lite. De ska inte heller ha näring mer än någon gång i månaden eller helst varannan då det är lätt hänt att de växer för fort och blir både rangliga och med mindre koncentrerad smak.

Baslikan ska i alla fall toppas så det blir minst ett bladpar kvar, då sätter den nya skott igen och man kan få den att växa "på bredden" istället. Generellt ska man väll ta lite av växten och låta den fortsätta, antingen toppa eller hela vägen nerifrån berende på hur den delar sig.

Men orkar du köpa dig en liten påse planteringsjord med sand och leca som jag gjorde på plantagen för någon tjuga eller så, och planterar om i en lite större kruka bara, då ska det visst gå utmärkt att fortsätta odla på de butikskryddor som finns Glad

Hakuna matata!

MaMaMade
1

Har haft 2 fina rosmarinplantor ute på friland i sommar o krukade in dem när temperaturen började dala ner mot noll grader. En av dem har "torkat in" så bara 1 kvist är kvar. Vad tror ni har hänt? Jag låter dem torka upp mellan vattningarna, men inte så att de torkar ihjäl. Chocken av att komma in i torrare luft kanske? Men varför bara den ena i så fall?

DesK
0

#10 Rosmarin tillhör en av mina obesvarade kärlekar Obestämd Vad jag fattar så ska de stå ljust och svalt, men frotfritt under vintern och absolut inte över ett element. Vad som hände med din planta har jag ingen aning om - tyärr. I år ska jag testa att sätta ned min rosmarin i källarfönstret, får se om den överlever då Glad

/Désirée

MaMaMade
0

Har tyvärr inget svalt rum, ska vara vårt sovrum då men där är det för mörkt. Funderar starkt på att flytta…*Frankrike*… Glad

Sophey
0

Jag tassar in här då jag ar otroligt intresserad av att mer eller mindre odla mina egna örter.

Medarbetare på matlust

zissi
3

Jag har också läst att rosmarin inte ska stå i rumstemperatur över elemnent och så vidare, men min rosmarin på stam hade jag i vardagsrumsfönstret (söder) hela förra vintern och den växte och blommade så fint i omgångar ändå. I sommar har den stått på balkongen men i går tog jag in den. Nu är växten så stor så den får inte rum på fönsterbrädan utan nu blir det golvväxt av den. Vi använde en kvist senast i dag till klyftpotatisen.

Chieko
1

Mamma brukat sätta sin rosmarin i garaget med en lampa över. Där är svalt men aldrig minusgrader. Den har klarat sig ett par år nu tror jag.

Ska iväg till plantagen idag, blir någon bra jord i alla fall och lite innerkrukor. Är det onödigt att köpa örterna där? Borde de inte klara sig bättre, fast vara dyrare?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DesK
1

Jag har köpt flera örter på Plantagen och de verkar hålla god kvalitet. Bra tips att förvara rosmarin i garaget med extra lampa! Glad

/Désirée

MaMaMade
0

Vårt garage är omväxlande *mycket* varmt till ganska svalt då vi har pannrummet intill. Tror att jag satsar på vardagsrumsfönstret; sydväst o ganska svalt mot rutan. (En planta har förresten dött, torkade bara in. Gråter)

Chieko
0

Köpte jord och krukor igår, de hade inga örter på plantagen här (hela utedelen var bortplockad för vintern). Så det blir till att gå till mataffären och kolla vad de har!

/Karin

MichaelaL
0

Trevlig tråd :) Jag är en sucker för persilja.. Oj, älskar verkligen persilja..

Men jag får den inte att överleva inne.. Hade en kruka ute när det gick med 2 årig persilja som bara växte och växte :)

Hur får jag den att överleva inne, och hur gör man så inte blomflugorna kommer fram? :)

Funderar på att köpa en sån här.

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

Chieko
0

#19 länken funkar inte, inte för mig i alla fall…

/Karin

dolfen
2

#19 - Jag bekämpar sorgmyggor med att hälla någon droppe diskmedel i en skål och sedan fylla på med vatten. Eventuellt flera skålar.

Vissa har även i ättika, vilket jag tycker är lite onödigt då "fångst-siffrorna", hos mig,  pekar på att ättika inte behövs.

League
0

hittat bästa grejen :) påsar med jord och frön i, klipp av typ halva påsen, häll i fröna, vattna, o sätt en påse över så får du ett litet växthus, det kommer växter på en vecka. Och de är lättskötta o goda!

Bjornen
0

De flesta kryddväxter vill ha väldränerad och mager jord. Basilika dock lite fetare och myntor tyngre jord.

Persilja är tvåårig och behöver vintervila med frost. Lavendel och rosmarin vill också ha kall överevintring och frost. Dock inte för stark frost för rosmarin. Rosmarin kan övervintras inomhus men brist på ljus och för hög inomhustemperatur är en mycket dålig kombination.

Kryddväxter som köps i livsmedelshandeln har ofta misshandlats i butiken. Många gånger får de stå mörkt och i närheten av frukten och blivit utsatt för skadlig etylengas.