Mat till veckan/helgen?
Jag är 16 år som går skola i en annan ort och bor därför i lägenhet. Lagar därför maten själv.
Oftast blir det något lätt eller så brukar jag göra och sedan frysa in. Nu har jag slut med ideer om vad jag kan äta.
Till helgen tänkte jag göra en riktig myshelg med fick och allt. Vad kan jag göra för mat?
Äter inte köttbitar. Bara kyckling, korv och köttfärs. Tips?!
Ni får även tipsa om på något mumsigt jag kan äta på senare!
En favorit hos mig är ju korvstroganoff. Kanske inget man tänker på som helgmat, men det är ju så gott 
Undrar vad "fick" är för något?
Köttfärsen kan du använda och göra en riktigt god höstsoppa med goda grönsaker och kanske lite kantareller i 
Kyckling kan du helsteka i ugnen på galler. Under den kan du ha skivad potatis och lök i en form, så fettet rinner ner på det. Blir underbart gott 
Senare kan du göra ostchips till exempel. Eller doppa grönsaker i dipp.
Det ska vara fika istället för fick!
Det låter jättegott!
#2 Jasså, det var så enkelt 
Var inget bra att ge matråd såhär på kvällen, magen började kurra 
Köttfärs kan du göra många goda rätter av
Baconlindad köttfärslimpa (passar också fint att äta kall på macka), Fetaostfyllda färsbiffar eller köttbullar, tacos, kåldolmar, kålpudding, gratäng med mos, wok med mycket strimlade grönsaker, pastagratäng, hemgjord kebab och så vidare 
Köper du hel kyckling så kan du stycka den i fyra delar innan du sätter den i ugnen, så går det fortare att få den färdig. Kycklingfiléer kan ju användas på liknande sätt som köttfärs.
Korv finns det ju numera många bra sorter i de flesta butiker, utöver att steka korven, kan du göra gryta med mycket rotsaker och senap.
Dipp till grönsaker gör du enkelt av grekisk, turkisk eller rysk yoghurt, peppar, vitlök, örtsalt och någon finstrimlad färsk krydda. På tal om färsk krydda, så köp dig några olika sådana och ställ i ett fönster och använd dem i maten, det piggar upp och ser vackert ut 
Recept på ostchips hittar du här.
Av våra fina svenska äpplen kan du göra mycket gott, passa på att njuta av dem nu medan de finns i affärerna 
/Désirée