Dagens middag 17
Då är det dags för en ny tråd om dagens huvudmål 
/Désirée
Idag blir det Svenska Signalkräftor och en fetaostsallad med tzatziki.
Här blir det grillat kött och potatis- och broccoligratäng
/Désirée
Idag blev det örtbakad kassler med ris.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag fixade linsgryta idag som får koka klart imorrn (har knappt om tid till middagen så förberedde den idag för att spara tid). Serveras med grillade revben för att "det måste vara kött i varje måltid"-pojkvännen ska bli nöjd 
Karrekotlett, stekt vitkål och svampsås.
igår blev det kåldolmar igen, slurp!
I dag blir det alspånsrökt skinka och potatissallad.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag äter vi grillrökta abborrar som vi drog upp igårkväll/idag, kokt nypotatis o limeaioli.
Här blir det rester idag
/Désirée
Idag åt framiljen flygande Jacob och jag åt en tofuvariant av rätten. Jättegott!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Idag steker jag åter igen karrekotletter. Till har först brynt vitkål, som sedan fått koka i en rödvinssås.
Idag blev det ostkorv, brässerad surkål, rotmos och sallad 
/Désirée
Ska laga potatis, morötter och rötbeta i ugn och ha fläskfile till det :)
Idag blir det grillad kyckling med grönsallad :)
Kycklingsallad Flisan special 
/Désirée
#16 Vad innehåller salladen?
Hera salladen består av: isbergssallat, gurka, tomat, paprika, nektarin, rödlök, vitlök, fetaost, hyvlad parmesanost, stekt tärnad kycklingfilé och vinaigrettedressing 
/Désirée
#18 Ungefär sådan sallad som jag brukar göra, minus nektarinerna och vinägretten. Gott 
Pasta och tomatsås
//Ida
blev bjuden på shephards pie
Rester i form av pasta med currysås med soyafärs, champinjoner och massa annat gott, ananas till som svalka.
//Ida
idag ska det bli tortellini med getost och skinka
caesarsallad på bishops arms 
Idag blev det italiensk pastasoppa och potatisbullar (var tvungen att ta en portion av varje!) på mitt nya jobb. En skola som serverar hemlagad mat = vilken förändring, nu är det kul att äta på jobbet och inte längre ångest!
Klyftpotatis med egenpåhittade fetaostköttbullar , tzatziki och kryddig tomatsallad #26 så man kommer alltså in på Bishop som icke 25 åring vardagar mjau det gillas !
#28 Klart man gör, är man där på kvällen då de serverar mat är det klart man får gå in och äta :) Jag åt på bishop redan som 18 åring.
Sen däremot när ordningsvakten står där, då kollar de ju legg.
Umh, man kommer alltid in på bishops så länge det inte är något särskilt event. Min vän är där ofta och tar en öl, han är 22. 
Idag blir det rostas.
Efterrätten igår hade jag tänkt skulle bli vaniljglass med dajm + min blåbärssylt. Tog tag i burken med blåbärssylt men fick helt plötsligt för mig att jag skulle testa min nektarinsylt istället.
Jag förstår inte hur jag har kunnat äta denna glass utan nektarinsylt tidigare. Det var jättegott. Utan denna sylt kändes det som om det fattades något. Inte alls lika njutbart.
Ska testa blåbärssylten någon gång, men just nu är nektarinsylten nr 1 till denna glass.

Har du spetsat till nektarinsylten på nått särskilt sätt eller är det bara att koka ihop dem som vanligt när man gör sylt? Det låter sannslöst gott!
Här bidde det långstekt fläskkarré (öst med skyn /lite soya /honung) och risotto med kantareller från frysen + några färska soppar. Hemgjord svartvinbärsdricka i glasen.
Klart godkänt från barnen och då är det *bra*! Kom in lite sent i middagen själv så det hann kallna men är helt okej. (Förberedde morgondagens middag; älgrullader fyllda med vitlöksfärskost i gräddsås.)
#33 - Tvärtom. Jag har inte ens citronsaft som jag har i exempelvis min Baniwi eller Mangiwi. Nektarinerna jag använt har varit tillräckligt syrliga i sig.
X = Vikt nektariner. Y = Vikt vanligt socker (har slutat med syltsocker)
Y=X/2
Då ska jag definitivt göra ett kok, ICA här säljer nektariner billigt just nu. 
Idag blir det Boeuf Bourguignonne med ris. Sommartid blir det sällan mysiga grytor, så nu ska det bli gott
Oj Dolfen och MaMaMade här blev det mycket syltprat
Det är jättekul, men jag skulle uppskatta om någon startar en ny tråd om detta intressanta ämne 
Idag blev det wok med mycket färska grönsaker och fläskfilé och yoghurt med mogna nektariner till efterrätt
/Désirée
Gravad lax med broccoli och hovmästarsås.
chicken chow mein och chicken fried rice från Kina-stället
revbensspjäll 
Har inte ätit mer än ett par rostade mackor och lite buljong de senaste tre dagarna - sjuk 
//Ida
Krya på dig! 
Vad det blir idag vet jag inte då jag är portad från köket 
/Désirée
#42 Grattis på födelsedagen
Du blir säkert bjuden på en smarrig middag och god dessert
Att vara portad från köket är underbart
Grattis DesK! 
Här blir det panerad fisk, remouladsås och potatis.
Det lutar åt pasta o prinskorv o tomatröra idag.
OT - Jag får straffa mig med syltlös glassefterrät på grund av mitt OT-ande ovan.
(Fast mest för att den där sylten är slut.) 

omelett… tomt i plånboken!
Tack Mona och Tassy! 
Förrätt: Liten räkcoktail
Huvudrätt: Stekt oxfilé, med kryddsmör och ugnsrostade blandade rot- och grönsaker
Efterrätt: Flisans marängtårta med syrlig mascarponecrème och blandade bär
Drycker hade far bestämt: Tyskt mousserande vin Pinot Brut, rodvin Flat Roof Manor och dessertvin ST Stephans Crown 
Dolfen (#45) det var straff nog 
Ettlitetalias omelett är god och bra mat 
/Désirée
#47 Vilken lyxig middag du fick! På en måndag dessutom
Mumsigt
Mona ja den var smaskig!
Den blev nog lite extra smaskig, med tanke på att det är måndag 
/Désirée
Hade ingen lust att laga mat. Kom inte på något sådär riktigt gott idag. Vi hade inget hemma heller. Eftersom sambon har skadat ryggen, så cyklade jag själv till affären och handlade. Men, det blev jääättegod middag som vår 5-årige trotsålders-son åt mycket av. Vår ugns-falukorv. Jätteenkelt.
Skiva falukorven i ½-1 cm tjocka skivor. Lägg dessa på rad i en ugnspanna i teflon (det går bra med annat också). Släng på ketchup, senap, riven gratängost och skorpmjöl. In i ugnen i 225 grader tills det blivit färg ovanpå. Till det serveras kokta potatisar och kaffegrädde.
Det som gör piffen är att vi mosar potatisarna på tallriken, häller över grädden och blandar ihop. Tar därefter liiiite grovsalt på toppen…
Mmmmmm…. Vi åt nästan en hel falukorv på 800 gram plus 7 potatisar. Det blev 5 skivor över. Vi är 2 vuxna ("normalätare") och en 5-åring! 
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Gunlog det låter som en trevlig och god variant av vår älskade falukorv 
/Désirée
Det är den enda korven jag äter… Jag ryser annars av smaken "korv" i alla dess former och namn…
Buljong med lite glasnudlar.. *mår fortfarande illa*
Övriga familjen åt halstrad lax med grönsaker till,
//Ida
När jag mår som du, #53, så äter jag baaara blåbärssoppa i 2 dagar. Därefter fördelar jag 2 skorpor den 3:e dagen tillsammans med soppan, och äter mycket skorpor på 4:e dagen. Sedan kan jag börja äta normalt igen den 5:e dagen…
Blåbärssoppa är gott, kanske ska göra mig lite nu när jag piggnat på mig. Första dagen spydde jag av allt sen lyckades jag med lite buljong.. rostat vitt bröd.
Skorpor skulle vara bra, men jag tål inte vete, det finns inte skorpor för mig. Håller mig till vitt bröd och smörgåsrån med hemkokt sylt. Tom riskakor är svårt.
Igår la jag i lite lätta grönsaker i soppan, då gick den inte ner.
(innan jag upptäckte mjölkallergin så var fiskbullar den ultimata sjukmaten, när fastan var över)
Kan ju tillägga att jag extremt sällan är så dålig att jag inte kan äta, kan alltid äta när jag är sjuk, till och med magsjuk. Detta är SÅ ovanligt.
//Ida
då hela köket är upp och ner blev det kebab här i stället, och i morgon står storstädning på menyn
teflonhjärnan är inte så snäll när den gör så att jag glömmer disken stup i ett. Yuck! Vägrar att laga mat i ett kök som inte är rent.
Tassy jag förstår dig precis!
Igår tvingades vi äta måndagens rester 

Idag blir det ost- och skinkpaj, sallad och äppelkaka med vaniljgrädde 
/Désirée
Tomatsoppa med asiatisk touch, tofu i.
//Ida
Idag blir det grönsallad och kycklingfile.
McDonalds. Födelsedagsmat
Idag har vi ätit fläsk med löksås.
#60 Fyller du år? Grattis till dig isåfall 
#60 Jag säger som Hera! Grattis på födelsedagen! 
/Désirée
Fyller år imorrn, men jobbar på fredag och har fullt upp med jobbintervjuer imorrn, så det blev minifirande idag.
Tack så mycket dock!! 
Igår blev det vita bönor i tomatsås. (Hemgjort.)
GRATTIS igen ettlitetalias!
Idag blev det lax igen 
Grattis Ettlitetalias! 
Här blev det hemgjord pizza, sallad och äppelkompott.
Sophey, vad tyckte svärfamiljen om svenska köttbullar?
/Désirée
Grattis grattis!
Här blir det potatisbullar, blodpudding och lingonsylt.
Tack så mycket! 
Igår grillade vi regnbåge och åt potatissallad och fetaostsallad till.
Här ska vi äta blomkåls- och kålrotsgryta med curry. Quinoa till.
//Ida
Idag blir det ryggbiff med stekt svamp :)
lasagne eller kycklingpaj får det bli idag. Försöker äta ur resterna i frysen.
Spaghetti med köttfärssås, grovriven parmesan, sallad
/Désirée
Idag blir det kräftkalas här.
Eftersom jag inte äter kräftor blir det dessutom köttfärspiroger och sallad.
Jag ska nog grilla ett par kampingkorvar i ugnen idag tror jag.
Här blir det också kräftor, ostar, kex, bröd, frukt och allt det där smaskiga 
Familjepizza idag!
Rester till lunch och tacos till middag
//Ida
Här blev det steklt kycklingfé och ugnsrostade rot- och grönsaker i micron och äppelkaka till efterrätt.
/Désirée
Idag blir det Olivkykling till familjen.
Vin-och örtmarinerad tofu med oliver till mig. Ris och grönsallad.
//Ida
#85 det där är den bästa kebaben som finns dönerkebab med dönerbröd och allt åhhhh *dregglar*
Blev djupt besviken på dagens middag
Har sparat pizzadag så himla länge, cyklade till och med till en annan stadsdel för att närmaste pizzerian inte har min favorit "Acapulco" men fy bövelen vad vidrigt gammalt oxfilé ingen tacosås eller tacokrydda som det stod att det skulle vara och istället nån vitlökssås som totalt fick magen att sucka djupt av förstörd matlust.
Får nog bli kinasoppa nu så jag blir på bättre humör hihi
Idag blev det grillad skinkstek, pommes frites, tomatsallad och glass till efterrätt
#87 Vad trist när det blir så där
Din kinasoppa får du gärna berätta mer om 
/Désirée
Rester från igår, supergoda tofun..
//Ida
Här blev det ugnstekt falukorv på en bädd av potatis, morötter, lök och broccoli 
/Désirée
Vi åt ute, blev grekiskt. Jag valde calamares med pommes och tzatsiki och mamma åt kyckling souvlaki.
#88 skrev om den soppan i en tråd på kostforumet om vad man äter för mat vid nestämdhet ^^
Idag vart jag och sambon uuuuuuutsvultna efter en långpromenad hade tinad nötrulle och fått reda på att det enbart går att koka mör men sambon ville ha blodig steak…tog tag i en rejäl kastrull och gav nötrullen en omgång stryk och tvingade den mör supergott med gratinerad ostmos och champinjonsås åhhhhh nötrullen blir from nu aldrig mer sönderkokt !
Soppa. (Oanimalisk sådan.)
Grytstek med gräddsås, kokta morötter, broccoli och potatis
/Désirée
Köttfärslimpa
Laxkottletter med bakpotatis och aprikos/färskost crème. Tyvärr har jag så ont i magen idag så jag orkade bara lite sallad
men sambon vräkte i sig 
#96 Vad är det?
#97 Trist hoppas att du snart blir bättre
Igår åt vi fetaostfyllda pannbiffar med mycket stekt lök, skysås, kokt blomkål, morötter och potatis + sallad och varm äppelkompott efteråt 
/Désirée
#98 En kroket som du ser på bilden i länken jag skickade innehåller mosat kött och allt man helt enkelt inte vill äta medvetet. Jag personligen tycker inte om dom så för min del blev det den vegetariska varianten, samma som på bilden men istället för mosat kött är det mosad potatis inuti.
En pikanto är kryddat ihoppressat mosat kött som friteras och sedan äts genom att man doppar dom i olika såser som majonäs, jordnötsås eller lite vad du nu tycker om.
Medarbetare på matlust
#99 Veggovarianten låter jättegod!
Spännande!
Idag åt vi ute, på Indisk restaurang, jag åt en potatis- och blomkålscurry med ris till! Hur gott som helst!
//Ida
Idag grillade jag kycklingklubbor.
Välkomna in till den nya tråden 
/Désirée