Matlust iFokus

Matlust

Etikettbilder
Läst 5447 ggr
jonte1
1

Konsten att tända en grill!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glöm tändvätska, tändpåsar et cetera. En hel del rekommenderar så kallad elektriskt grilltändare! Har man el framme så använd en värmepistol istället!

-Efter cirka 8-10 minuter så har man glöd som motsvarar 20-25 minuter med traditionellt tändningssätt. Energieffektivitet? 650W à 10 minuter blir (0.1timX0.65kwhX1.30kr) ~0.1Kr per tändning.

DesK
0

Ja detta är en av dina många lyckade innovationer hemma här Kyss

Här finns ju också miljö och pengar att spara - en flaska tändvätska för cirka 29 kronor räcker till max 20 tändningar, emedan värmepistolen räcker till drygt 250 tändningar för samma pris, i och för sig tillkommer inköpspriset för värmepistolen, men den har man ju stor nytta av till annat också.

/Désirée

[mingdie]
0

Den var faktiskt riktigt bra. Men jag sparar ännu mer energi. Öppna kranen och tänd på gasen. Går väldigt fort.  Skrattande

DesK
0

Mingdie ja det är ju en annan lösning Skrattande

/Désirée

Sophey
0

På tal om grillar!
Min far skulle tända på sin grill och gasoltuben började brinna.

Eldlågorna var över 15 meter höga och hela verandan är nedbränd ett par brandbilar senare var elden släckt och som tur vad gjorde ingen illa sig.

Medarbetare på matlust

Chestnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eller så kör man mitt stuk och tänder med tidningspapper och en enstaka tändsticka räcker oftast. Grillen står på husets solsida och lägger man i kolen någon timme innan man grillar tar det eld väldigt lätt.

Tändvätska vågar jag inte använda längre efter en olycka förra veckan (andades in rök från denna och har fortfarande problem med andningen) annars brukade jag hälla på lite grann för att få glöd fortare.

En värmepistol eller elektrisk grilltändare kan jag tänka mig att köpa om vi köper en lite större och ordentligare grill än den lilla klotgrill vi har nu.

Med vänliga hälsningar
Chess

[mingdie]
0

#4 Nog för att det är bra med glöd men där skulle ni ha kunnat helsteka en gris.

Kol kan vara mysigt och det är ju lite tradition men gas är väldigt praktiskt. Speciellt om man använder grillen året runt. Det jag gillar mest med gasgrillen är att jag kan justera hur stark värme jag vill ha väldigt enkelt.

jonte1
0

Nja.. Jag själv får av någon anledning kväljningssymton när DesK har penslat köttet med röksmaksmarinad.

-Därav så finns det ingen anledning till att grilla med gas enligt min mening!

Vem har sagt att jag vet bäst Foten i munnen

[mingdie]
0

#7 Jag håller med när det gäller röksmaksmarinad. Men smakerna kommer ju inte från kolet utan från köttjuiserna med kryddorna när dom faller ner på kolen så på min gasgrill så har jag keramikstenar över gasen som gör samma jobb.

Vi har gasspis också så det gör det enkelt med gasgrill.

Anders 50
0

Ska man stå och hålla värmepistolen då i 8-10 minuter? FörvånadFlört Nån som serverar öl under tiden?   Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MonisN
0

Jag är lite anti till gasolgrillar. Det smakar inte grillat tycker jag, dessutom är jag allmänt rädd för gasexplosioner. Det har varit en hel del sådana sedan folk börjat använda gasolgrillar i bostadsområdena. Fast jag kan förstå bekvämligheten med det om man grillar ofta.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

dolfen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har sett sådana där minibrännare som de använder till en del efterrätter då de vill ha lite färg. (Bränna sockret till lite lagom färg.) Skulle en värmepistol funka där också så behöver jag inte köpa en minibrännare.

Måste testa värmepistolen någon gång.

Tack för tipset, jonte1.

Anterrabae
0

#11 Värmepistolen funkar alldeles utmärkt där också, men det går lite fort bara. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[mingdie]
0

#10 Smaken kommer ju inte av kolet eftersom kolet inte ger vare sig smak eller doft. Det är ju safterna som rinner ner på kolet som gör grillsmaken så om man bara har keramikstenar över gaslågorna så får man exakt samma effekt.

Som med allt annat kan gasol vara farligt men jag tror nog att det är fler olyckor med vanlig grill och tändvätska.