Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 2359 ggr
MonisN
0

Söker recept på enkel Bea!

En gång har jag försökt mig på att göra egen bearnaise men det gick inte så bra. Nu tänkte jag i alla fall göra ett nytt försök så jag undrar om det är någon som sitter på ett bra recept?

Jag trodde man alltid gjorde bea med olja, men såg Per Mobergs recept som gjordes på 500 gram smör. Så mycket smör vill jag undvika. Vilket är godast, smör eller olja?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

På Kolhydrater finns det olika recept för bernaisesås. Kolla där Mona.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
0

Enkel Béarnaisesås i matberedare

150 gram smör
3 äggulor
dragon
vitvinsvinäger
vitpeppar
salt

Smält smöret i en kastrull på spisen och se till att det blir riktigt hett utan att ta färg.
Lägg äggulorna i matberedaren med kniven monternad.
Kör på full fart och häll smöret i en fin stråle ned på äggulorna tills du har en tjock slät sås.
Smaksätt med dragon, vitvinsvinäger, vitpeppar och salt.

Jag har aldrig gjort vare sig Béarnaise eller Hollandaise med olja, bara med smör., jag tycker att smörsmaken gör båda dessa såser. Hollandaisesås görs på samma sätt men denna smaksätter man bara med lite citron, salt och vitpeppar.

Det klassiska sättet att göra Béarnaise på är att man först gör ett avkok på persiljestjälkar, scharlottenlök, krossad vitpeppar och lite vatten och sedan blandar ned detta i äggulorna.

/Désirée

MonisN
0

Tack för ett bra recept DesK! Detta ska jag spara och snarast prova. Jag vet inte varför jag fått för mig att man ska göra det på olja, men jag har hört en del som gör det och trodde det var det som gällde. Smör låter mycket godare Tungan ute Har du tips på andra kryddningar också? Jag älskar inte dragon.

Stephan, jag ska kolla på Kolhydrater också!

Anterrabae
0

Det är jättegott att göra ett avkok på lagerblad, timjan och lite cayenne (man kan eventuellt ha lite steksky /buljong också). Reducera ner så det blir riktigt koncentrerad smak och ta cirka 1 matsked /äggula och 50 gram smör.

Mixa gulorna och skyn och tillsätt sen det smälta smöret som DesK beskriver. Smaka av med salt. Urgott som bea-variant till nötkött!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
0

#4 Tack, detta recept ska jag spara, låter jättegott!

DesK
0

Till fisk kan man ta den klassiska svenska kryddblandningen persilja, dill och gräslök, det är också gott Glad

/Désirée