Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 14042 ggr
Sessan1
0

en fråga om mat/kött

Hej på er!

Vill nån svara på min fråga angående om att tina upp kött.'

Kan man inte lägga det i rumsvärme en stund för att tina upp?

Eller ska man ha det kallt liggandes´.

En person som jag känner säger att köttet blir dåligt och ruttnar om det ligger framme, det kan det väl inte göra om det ligger framme en kort stund innan man eventuellt lägger det i kylen tills nästa dag.

Det ruttnar väl inte?

Eller är det jag som är urdum på detta, medans denna person  tror sig vara  *allvetare" på området.

Jag har jobbat i kök så jag vet en del hur man hanterar mat, MEN denna person tror inte ett dugg på vad jag säger, så det vore bra om  nån kunde svara på detta, så jag kan visa honom vad som är rätt eller fel!

Tack på förhand

MVH/

Sessan1

DesK
0

Naturligtvis kan man tina kött i rumstemperatur, men det bör så klart komma in i kylskåpet eller tillagas direkt så snart det är tinat. Personligen tillagar jag nästan aldrig kylskåpskallt kött utan jag låter köttet anta rumstemperatur innan jag tillagar det. Malet kött bör man vara lite extra försiktig med, helst låta det tina över natten (eller dagen) i kylen, men om man tillagar färsen direkt när den har tinat kan även den tinas i rumstemperatur. Om köttet får ligga i flera dagar i rumstemperatur ruttnar det, men inte om man bara låter det tina, så din kompis saknar nog kunskaper i allmänn livsmedelshantering. (Jag har arbetat i många år med kött, chark, ost och delikatess i manuell disk)

/Désirée

Sessan1
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja just det,

ska säga till personen om det.

Skulle ju bara tina upp det för att använda köttet dagen efter,  men över natten så lade jag in köttet igen i kylskåpet så klart.

Har som sagt oxå jobbat med mat, så en del kan jag. Har bland aannat jobbat i kök i ett antal år så jag har ju lärt mig en del, men vissa i min närhet vill liksom inte tro mig, så därför jag ville fråga nån här för att visa denna person.

Tack så hemskt mycket för ditt svar Désirée

Tass

DesK
0

Vi är till för att hjälpa varann Glad

En mycket viktig sak angående alla kyl- och frysvaror är att se till att den så kallade kylkedjan inte bryts. Det vill säga om man handlar frysvaror en varm sommardag bör man ha en kylväska med sig att transportera hem varorna i. Skulle något ha hunnit tina på vägen från affären är det bäst att tillaga det direkt. Ett exempel:

Vi fick fel på bilen en varm sommardag och jag hade bland annat köpt cirka 3 kilo köttfärs. När vi kom hem delade jag upp färsen i 3 högar, den första stekte jag bara på och såg till att den blev smulig, den andra kryddade jag och tillsatte ägg och stekte köttbullar av, den tredje formade jag till hamburgare kryddade och stekte. Smulet och köttbullarna åkte in i frysen och hamburgarna åt vi direkt. Smulet blev senare samma vecka köttfärssås och köttbullarna åt vi veckan efter. Observera alltså att sånna kyl- och frysvaror som blivit varma inte på långa vägar har lika god hållbarhet som de som man har behållit kylkedjan obruten till.

/Désirée