Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 4572 ggr
Gasoline
0

Det där med matlust

Misstänker att jag har lite för stor matlust, jag kan äta när som hellst och hur mycket som hellst känns det som. Har jag ätit middag är jag ändå hungrig 10 min senare och jag har ingen självdiciplin.

Spelar ingen roll vad jag har på tallriken, mycke fibrer och grönsaker eller bara en massa joks, jag blir ändå snabbt hungrig. Misstänker att jag har någon form utav beroende problem?

Har hör talas om piller som kan mindska matlusten, någon som har prova några sådanna? Fungerar dom? Hur mycket kostar dom typ?

Ge mig allt ni vet =P

storost
0

Jag provade sådana för många år sedan, men de jag hade hjälpte inte.

Har du kollat dina sockervärden sista tiden och dina andra blodvärden? Vilkan typ mat äter du främst? Är du hungrig efter du åt eller är det lust att äta igen?

Jag skulle vilja råda dig, att prata med din läkare.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Gasoline
0

#2 Jag har varit sådan här sedan långt tillbaka i tonåren. När jag va typ 14 insåg jag att jag åt otroligt mycket. Jag vet faktiskt inte om jag är hungrig eller har lust att äta, jag känner seriöst ingen skillnad på dessa två saker om jag inte är så mätt att jag mår dåligt.

Jag försöker variera ganska mycket, men nu när jag hade praktik på förskolan så va det halva tallriken grönsaker och resten den resterande maten, samt 2 mellanmål bestående av frukt eller en macka.

Tex till frukost brukar jag äta fil och flingor, samt en macka, eller några till. Berors på hur pass bra kontroll jag har över mig själv just då. Men så är jag lik förbaskat i köket en stund senare och gräver efter något att äta.

Hur ska läkaren ta mig på allvar när jag inte är sådär jättetjock? Har svårt att tro att han kommer tro något annat än att jag är en tjej som har som mål att bli pinnsmal och vill ha piller till det =/ Målet är att försöka äta lite mer normala mängder, men känner att jag inte fixar det själv.

DesK
0

Hum nu blir mina frågor: Hur gammal är du? Och hur mycket äter du? Vad äter du en vanlig dag? Mina båda tonårsdöttrar äter stundom massor av både mat, mackor och glass, men som jag ser det så behöver de detta just nu och till saken hör att de snarare är underviktiga än överviktiga. Kanske är det så att också du just nu behöver extra mycket mat.

/Désirée

Gasoline
0

#3 Nej, jag är inte någon fjompig tonåring som ser ut som ett benrangel och klagar på att jag är fet.

Jag är 21 år gammal (fyller 1 feb), och så länge jag kan minnas har jag ätit otroligt mycket. Funkade jättebra tills jag vart 15 år något sådant, för då lade jag på mig massor.

Då jag inte är smal, och iof inte fet heller, så antar jag att jag inte behöver all mat jag äter. De flesta i min omgivning reagerar på de mängder jag kan äta, utav de mesta jag äter.

Jag kan börja dagen med en stor skål fil och osockrade flingor, 1-2 mackor. Sedan fyller jag på med mackor, frukt och annat som är lättåtkomligt fram till maten som jag lagat tills min sambo kommer hem.
När det är matdax så äter jag mer än min sambo, och fortsätter att småäta fram tills dess att jag går och lägger mig.

Allt ifrån mackor, frukt, oboy, bullar, kakor, fil, yoghurt… Ja, allt som jag slipper anstränga mig något vidare för att göra iordning!

Jag vet ju att jag äter för mycket, finns lixom ingen motta på det hela, men jag tänker att om jag bara äter lite så spelar det ju ingen roll, men det där "lite" brukar aldrig bli utav och det blir istället mycket.

Känner mig omogen, svag och löjlig. så svårt kan det väl inte vara att låta bli den där maten?!

DesK
0

#4 Jag menade inte på något sätt att du är en fjompig tonåring, utan mina frågor var bara välmenade och en grund för vidare diskussion i detta som du tar upp. Du är absolut inte ensam om "problemet", men frågan är vad som gör att det blir så att du äter mer än vad du själv tycker att du behöver? Du är varken omogen, svag eller löjlig. Snarare är du modig och mogen som funderar över detta och börjar fråga runt vad du kan göra för att få bukt med detta.

/Désirée

Stephanie
0

#5 Kan säga att jag har haft flera såna perioder i mitt liv, då jag blivit förvånad själv över min hunger!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

#4 Tror du att det skulle kunna hjälpa om du äter ytterligare ett lagat mål mat under dagen? Alltså lagar en ordentlig lunch, istället för att småäta.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mitralis
0

Tror inte på piller utan det är nog bättre att prova #7s råd Glad

Gasoline
0

#5 Nej, ville bara klargöra att det kanske inte va så som det låter att jag är. För det finns massor av tjejer som fjompar om att de äter för mycket och är för tjocka när dom i själva verket är pinsmala och lever på några frukter och en lunch om dagen.

#7 Jag vet inte, förmodligen inte, då jag har ätit 2 luncher då jag hade praktik, först på skolan och sedan när jag kommer hem. Men det är alltid värt ett yttligare försök ;)

DesK
0

Okej då fattar jag vad du menar Glad Stephanies förslag är säkert värt att prova för dig.

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Jag har alltid varit en sån som kan äta hela tiden.

Nu när jag äter mindre kolhydrater, så har jag minskat på portionerna och äter ofta. äter var 3:e vaken timme. Funkar bra. Och dricker mycket vatten.

Fast bäst märker jag att varme är. Nu här i Thailand är jag aldrig hungrig Flört

Elshira
0

Är du hungrig mellan målen eller äter du bara för att du känner dig lite sugen på något vis?

Jag är själv lite likadan om än kanske inte i lika stor utsträckning. Har kompisar som brukar komentera "du äter ju HELA tiden", och när jag praktiserade på en fabrik som maskinoperatör så fick jag till komentar att "hur ska lilla du få i dig alt det där" - så har jag tagit dubbelt så mycket mat som "gubbsen" xD

Men att jag äter mellan målen gör jag för att jag vill ha något "att göra", jag är liksom inte hungrig. Likadant framför filmkvällen jag måste "göra" något under filmen och då är det ju äta. men om det är chips eller morötter spelar ingen roll, det är bara själva grejen att mumsa på något och hålla sig sysselsatt.

Är det på det viset, att du inte är hungrig så då får man väll kanske försöka hålla sig. Jag brukar kunna ta ett stort glas vatten emellanåt som gör att man känner sig mätt och i.af inte vill äta mer just då kanske.

Är du hingrig emellanåt (och det inte räcker med ett till ordentligt mål mat) så skulle jag nog gå till en dietist samt kolla lite blodvärden för att se att allt är som det ska i kroppen - så att man inte ställer fel "diagnos"!

Men en annan sak som jag märkt är att om man äter mycket t.ex till frukost så blir i.af jag snabbare hungrig (precis som om man tryckt i sig en hel pizza på kvällen så är man vrålhungrig på morgonen). Magsäcken har ju lixom töjts ut och man känner sig hungrig. Är det något sådant det beror på kanske du skulle försöka äta mat med lite mer koncentrerad energi? Filmjölk/mjölk är nyttigt, men tar ju relativt stor plats i magsäcken som dessutom snabbt försvinner. Kanske helt enkelt försöka äta mer "riktig" mat på morgonen snarare än fil och flingor? Det tar ju lite längre tid för magsäcken att börja arbeta med innan de går ut i tarmarna och man blir hungrig igen. Kanske rentav frsöka få i dig lite kött (typ stekt falukorv, ägg och lite fullkornspasta)?

Men ja, det är bara idéer och spekulationer, som sagt dietister jobbar med dessa saker och kan säker hjälpa dig (de är ju inte bara till för de med över/undervikt!) och kolla att allt är som det ska!

Hakuna matata!

Gasoline
0

#12 Jag vet faktiskt inte vad som är mitt problem, om jag är hungrig eller om det är rastlöshet. Jag vet inte längre skillnaden mellan att vara hungrig och sugen.

Jag har frukostperioder, det vill säga att jag äter bara si och så ett tag och så ändrar jag. Idag åt jag fil och flingor samt ett äpple till frukost. Men igår och några dagar innan det åt jag mackor och oboy. Oboy är livsfarligt att äta till frukost, speciellt om man doppar, för då får man i sig hur många mackor som hellst!

Just det där med att dricka vatten är något jag ska prova, för det kan väl inte vara onyttigt att dricka vatten?

Vosjes
0

Jag tycker att du ska lära känna om du är hungrig eller ej och om det inte är någon skillnad på din hunger är det väl bättre att inte äta än att äta och ändå gå hungrig.
Jag tycker nog att du ska hitta någon bättre utfyllnad då allt det där goda snabbåtkomliga är inte nyttigt och bra och det gör dig hungrig fort igen.

Jo oboy till frukost - speciellt när man doppar mums vad många mackor som kan slinka ner Oskyldig

Kanske är det någonting som fattas? Någonting din kropp vill ha men du misstolkar det eller så kanske du äter en hel del hel och halv fabrikat med mycket skit i som knappt ens fyller upp för stunden.

Jag tycker nog att du ska titta igenom allt du äter och vilka produkter det är och även att lära dig vad du känner - är du bara uttråkad eller är du hungrig och vad är du hungrig på? Vatten är en bra utfyllnad som även mättar och det är nyttigt för dig då du igentligen ska dricka relativt mycket vatten under en dag.

Kanske är du som Shaggy i Schooby doo och har fel på ämnesomsättninen så du kan äta hur mycket som helst och när som helst utan att bli tjock.OskyldigSkrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Elshira
0

Även mjölk mättar bra, det är ju lite fetare än vatten, men mättar ändå en del :)

Hakuna matata!

vinteralvan
0

LCHF mat gör att man håller sig mätt länge.

Mitralis
0

#16 Fast det verkar som att det behövs lite mer forskning kring LCHFen. Tänker närmast på larmen som var i tidningen igår där det står att dieten ökar risken för diabetes och kan ge hjärt- kärlsjukdom eller levercirros och akut leversvikt, enligt rapporterna.

[Tassy]
0

Jag har samma problem som du. Jag triggas igång av för mycket socker, men även av magkatarr. När min magkatarr är aktiv tappar jag normala hungres och mättnadskänslor och det känns spontant bättre när det finns mat i magen.

DesK
0

#17 Den rapporten är så kort så att man inte med säkerhet kan säga något alls. Jag trodde inte att man på den nivån ens kunde godkänna en så kort studie som endast innefattar 5 dagar.

Egentligen är det väl rätt okej att småäta utom för tänderna. De flesta människor mår faktiskt bäst om de äter ganska ofta och någorlunda jämt fördelat under dygnet. Så gjorde jag i många år och båda mina döttrar mår också bäst om de får äta rätt ofta. Vad man däremot bör undvika är att äta för mycket socker - oavsett i vilken form det är. Att dricka vatten är alltid bra och jag dricker helst bubbelvatten, så jag har en kolsyremaskin som vi alla använder flitigt. En bra investering ifall man föredrar bubbelvatten framför stilla vatten.

/Désirée

Emaljoh4
0

#19 Bubbelvatten är dock sämre för tänderna Flört Än vanligt vatten alltså

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

kastanjen
0

Jag är precis likadan, har alltid stor aptit. Jag kan äta fast jag är mätt. Jag äter var tredje timme för att hålla blodsockret på en jämn nivå och inte bli för hungrig mellan målen.. Har alltid haft stor aptit, min son är precis som jag tyvärr men min dotter är raka motsatsen.

Gasoline
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skönt att inte vara ensam om detta problem.

Just nu går jag praktik med många raster, så äter en frukt var 2-3 timme samt en lunch mitt på dagen. Det går lite lättare att ha lite mer självdisciplin då att inte bara vräka i sig 24 timmar om dygnet ;)

DesK
0

Gasoline du är absolut inte ensam om detta.

Emaljoh4 på vilket sätt menar du att kolsyrat vatten är sämre för tänderna?

/Désirée

Elshira
0

#23 Jag antar att det är just kolSYRAN som gör att det fräter lite på tänerna? Man vill ju ha ett lågt PH värde i munnen för att hämma syran, men med kolsyra så borde det kanske skjuta i höjden?

Jag är dock inte säker, bara en gissning ^^

Hakuna matata!

Elshira
0

#23 Jag antar att det är just kolSYRAN som gör att det fräter lite på tänerna? Man vill ju ha ett lågt PH värde i munnen för att hämma syran, men med kolsyra så borde det kanske skjuta i höjden?

Jag är dock inte säker, bara en gissning ^^

Hakuna matata!

[Tassy]
0

Kolsyra har ju just lågt pH, eftersom det ären _syra_ och ingen bas..

När kolsyran omvandlas till koldioxid (det vi andas ut) så bildas det bubblor. Det är sockret i läsk som är den stora boven. Så om man gör eget bubbelvatten så behöver man knappast oroa sig för tänderna såvida man inte dricker kopiösa mängder.

Om jag inte minns fel så vill man förhindra lågt pH i munnen dessutom. allt tjat om "syraattacker" i tuggumireklamen Flört

Emaljoh4
0

Ja, som Elshira säger, det är så jag tänker… Att kolsyran fräter på tänderna.

#26 Hahaa, Älskar folk som är insatta i saker och ting! *tummen upp*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Gasoline
0

#25 Jag tror oxå att det är lite så. Det känns så i alla fall. När vi inte hade drickbart vatten hemma så drack vi massor av kolsyrat vatten, och jag var livrädd, och är fortfarande, att tänderna har tagit onödigt stryk av detta.

#26 Intressant

[ngupa]
0

#17 Märkligt skrivet där i länken då det är främst diabetes LCHF botar och läser man då det senaste här på dagens medicin

då kan man (jag) tänka att ha kommit dithän att se samband diabetes och andra sjukdomar är ju bra, då fattas ju bara detta lilla steg i att förstå hur man får diabetes Flört

#0 jag har också varit storätare och min dotter är av den sorten sedan hon föddes att hon behöver äta jämt, lågt blodsocker  och man hade en unge som inte gick  att ha i hus.

Nu när hela familjen äter LCHF så är alla de problemen borta. Vi alla är mätta och belåtna länge. För min dotter handlar det om att just LCHF håller blodsockret på en låg och jämn nivå och då uppkommer ju inte bekymren som hon känner av när ett högt sjunker.

Kanske du ska prova att äta fetare mat? och framförallt riktigt smör och inga oljor eller kemiska margariner.

giffan
0

Lyllan. Försök leva som skalman - mat och sovklocka - Fast du behöver kanske inte sova så mycket Flört

Nä men ärligt. Jag vet vad du menar. Och först och främst så måste du lära dig att känna när du är hungrig, och det gör du ju bara av att bli hungrig. Och hungrig blir du inte om du äter hela tiden. Så bestäm hur många mål du ska äta. Gör ett schema med vad för mat och när du ska äta den. Planera in mellanmålen med, precis som på dagis.

När du fått in rutinerna för när du ska äta så kommer du bli hungrig på dessa tider, för du har vant dig att äta då.

Man får lixom bestämma att en kopp oboj och två mackor, det är en lagon frukost, sen ett mellanmål, en frukt och senare en lunch. sen en frukt eller något lätt till mellanmål och sen avsluta med en middag /kvällsmat. Om du sätter ihop måltiderna så borde du kunna hålla dig mätt på det.

Varje gång suget kommer så tänker man  "ja just jag har ju precis ätit"

Tänk inte att du snart ska äta, för då kommer det bara bli jobbigare fram till den tiden. Bättre att tänka att man har ätit.

Om du ska uppsöka en läkare så tycker jag du ska leta efter en dietist, de brukar kunna ha bra råd om hur man gör.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus