Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 2858 ggr
Vosjes
0

VÄLDIGT OT - OFF TOPIC - Lite röriga tankar!

Jag är så sugen på bara stekt köttfärs med lite finhackad lök, vitlök och haircots verts till lite potatis och en god skysås men vi har inga haircots verts och gå till centrum orkar varken jag eller plånboken. Oskyldig

Så vad ska vi laga i ordning i kväll? Förmodligen blir det någon sorts hemmagjord köttfärsbiff ihop med potatis, sås och morötter men sambon sitter bara och fräser till mig vid sin 500g chips påse, jag tycker inte om chips idag.

En annan sak jag har undrat över, sourcream smak på chips hur sjutton får de fast smaken på chipsen utan att gräddfilen blir gammal fast utomlands räknas ju sourcream som både gräddfil,  creme fraische och en gräddfilsås.

Sen undrar jag också varför folk säger att rå köttfärs är farligt att äta men råbiff gjort av köttfärs är inte farligt alltså nu är det nötfärs vi pratar om och nötkött ska ju vara mer eller mindre blodigt om det är som en biff och varför skulle jag få mer salmonella av nötfärs än en biff, varför säga att man måste vara så noga med hygien med färs och kyckling varför inte bara lära sig tidigt att vara noga med hygien över hvuud taget när man hanterar mat?

Nej nu rör jag ihop allting. Äsch jag går ut med hunden och tränar inkallning och jag tar med mig både pojkvän, iller och katter sen rör vi ihop någonting roligt från frysen och kylen. Jag är alldeles för snål för att äta ibland. Kyss

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

DesK
0

Sophia tack för att du delar med dig av dina tankar! Skrattande Vi är säkert många som känner igen oss - vad i hela friden ska vi hitt' på idag att äta?!

Sanningen angående smaksättning av de flesta snacks är tyvärr aromämnen och smakförstärkare. Jag tycker inte att det är så farligt om vi någon gång knaprar i oss chips eller andra snacks utan det tillhör snarare en del av matlusten.

Beträffande den råa köttfärsen, så är det så att förr var det sällan ren nötfärs och överlag är det sannolikt fortfarande så att butikerna använder många av de köttbitar som gått ut ur datum för att blanda ned i köttfärsen, vilket gör färsen mindre lämplig att äta helt rå. Den riktigt fina råbiffen ska vara gjord av fint skrapad oxfilé, vilket jag tycker är överdrivet, det går faktiskt vanligen lika bra med vilket magert finskrapat nötkött som helst. MEN eftersom råbiff tillhör våra festrätter så är det befogat att använda fina och magra styckningsdelar till denna.

Hygienen är det allra viktigaste såväl i produktionsledet som i hemmaköket och precis som du säger så skall detta läras in tidigt, då uppstår det inga större problem med detta.

Hoppas att du fick en trevlig prommis och att middagen, trots idétorka blev god Glad Voffarna här hälsar med glada svansviftningar att de fick blodpudding - mums Tungan ute

/Désirée

Vosjes
0

Vi gjorde lite färsbiffar, potatis och sås.
Ja självklart är det i princip bara smaksättningar men gräddfil? hur får man fram smak av det Skrattande

Jag vet folk som gör dessa råbiffar på rå nötfärs, därför uppstår det en hel del frågetecken från min sida för de själva sitter och förklarar att rå nötfärs är farlig och det blir man sjuk och dör man av men sen sitter de och smaskar i sig råbiff gjord på nötfärs. Obestämd

Nej jag förstår inte varför man ska tvätta händer och vara hygienisk mot till exempel kyckling men inte med andra råvaror, jag personligen är lika hygienisk med allt varesig det gäller kyckling eller gurka.

Promenaden var jätte bra som vanligt, ikväll runt 12 - 01 tiden blir det en till promenad och då får hon gå helt lös! Våra lurvtussar viftar tillbaka då de fick nötfärs! Glad

Karmatarerskanise
0

Jag äter ofta rå nötfärs, är jättegott ju Glad Bäst är att mala den själv.

Och hygienen är alltid viktig, men ännu viktigare vid rå kyckling på grund av salmonellarisken, eller vid hantering av grönsaker, då jordbakterier kan göra en riktigt sjuk.

Har alltid en skärbräda för kyckling, som bara används till det.

Vosjes
0

Intressant.
Jag tycker att det är lika viktigt att vara hygienisk med all mat då vi ändå ska äta det.
Jag vet mina bröder som jag är uppväxt med de klagade jag alltid på om att de måste tvätta händerna efter toabesök och sedan går de och tar på maten svaret jag fick och får än idag är bara jag torkar mig väl inte med fingrarna eller?

Karmatarerskanise
0

Vad är då att vara hygiensk? Menar alla samma sak?
För mig är det att veta vad man har att göra med och att hantera det efter det.

Och att självklart ha rena händer.

Hemma är det inte lika viktigt för mig att byta skärbräda till varje sak, eller att tvätta händerna mellan varje ingridiens. Men i ett restaurangkök eller vid andra tillfällen då man lagar mat för andra så är det viktigt.

Vosjes
0

Ja det är ju väldigt viktigt när man hanterar saker åt andra men jag tycker fortfarande att man ska vara lika hygienisk med alla olika sorters kött till exempel istället för att strunta i att tvätta händerna den där extra gången bara för att det är viktigast med exempelt kyckling.

Eftersom jag bara lagar till mig och min pojkvän är vi väl inte så noga med skärbrädor och tvätta händer mellan allt men annars är det viktigt ändå och vi brukar sätta att en av oss skär kött medans den andra fixar resten så slipper vi allt krångel.

Att vara hygienisk är precis som du säger, att veta vad man har att göra med men hygien är helt enkelt att vara ren och använda rena matlagnings instrument.