Älggryta eller annan rätt med älg
Fick älgkött och undrar om någon har något smaskigt recept på någon gryta eller något annat gott att göra?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Kalops blir himmelskt gott på älggrytbitar! 
Jag kokade älggryta med porter och buljongtärning som "spad" och det blev ljuvligt.
/Maria
Favoritvarianten på älggryta här är enkel. Steker köttbitarna (svartpeppar på) i smör, sen på med lite vatten, salt och timjan och puttra en stund och sen i med grädde och smaka till med soya, nån matsked lingonsylt och lite färsk timjan.
Är det riktigt mört kött hoppar jag över det med vatten och puttra och slänger på grädde direkt på de stekta köttbitarna.
Tycker älg smaker så himla gott i sig så jag har ingen lust att ta till mer exotiska eller dominerande krydor.
Porterstek (med svartvinbärssaft) blir jättegott gjord med älgstek. annars tycker jag att man kan blanda i det mesta. Föredrar dock om det är nerblandat lite rökt fläsk för att ge en extra dimension till viltsmaken. Tycker också att det blir bäst med öl el rött vin i. det blir lite blackt annars. Mycket gul lök och så lite rotfrukter är vad jag brukar stoppa ner annars. Lycka till!