God middag som förbereds dagen innan
Önskar tips på god middag för fyra. Vill kunna förbereda dagen innan och nästan bara plocka fram när jag tar med mina kolleger från jobbet hem nästa dag.
Duka bordet vackert är ju lätt men resten?

Jag är absolut ingen matmor men en vanlig porterstek går alltid hem. Den fixar du dagen innan så det är bara att njuta av maten. En cremé brylé till efterrätt kanske?
Olika grytor är också suveränt, det blir oftast bara godare av att stå en dag och "gotta till sig".
Boeuf Bourguignon och Coq au vin är två gamla klassiker, men det finns hur många som helst. Dock inte fiskgryta, men med kött eller vegetariskt så går det suveränt att göra dagen innan. Visserligen får man koka ris samma dag, men det kräver ju inte direkt någon passning.
Håller också med ovanstående om creme brulé. Gjord i portionsskålar dagen innan. På samma sätt kan man göra med chokladmousse eller chokladkräm.

Bra förslag. Har i min ägo söta små dessertkoppar med lock som det är roligt använda för brulé och mousse.
Ja grytor är alltid bra. Den lilla stund den tar att värma på kan jag sätta mina gäster att pusta ut efter jobbet kring en drink.
Jag har ett underbart recept för såna situationer, en pastarätt med lite ovanliga smaker som känns härligt lyxig och genererar ett minimum av disk! Det här är proportioner för tre-fyra:
1 kilo räkor med skal (eller motsvarande mängd färdigskalade men jag tycker det är godast att skala själv)
1 burk rökta musslor i olja
3-4 matskedar god mango chutney med valfri styrka
1 kuvert saffran
en nypa (stor eller liten, också efter smak…) cayennepeppar
1 näve cashewnötter, rosta i panna eller köp färdigrostade
tagliatelle
Rensa räkorna och blanda med musslorna (oljan ska med), chutney, saffran och cayenne i en skål. Låt det marinera minst ett par timmar (det går säkert bra att göra kvällen innan).
Medan vännerna samlas i salongen tar du fram din lilla skål, kokar tagliatellen och medan den rinner av häller du hela härligheten i pastagrytan och hettar upp. Det får inte koka alls länge för då blir musslorna torra och trista! Häll tillbaka pastan i grytan, blanda väl och servera bums på varma tallrikar med rostade cashewnötter och ett smakrikt vitt vin till.

#2 Eller panna cotta! Buslätt!

Min Vrålgoda Oxfilé rekomenderar jag, köttet blir otroligt mört och det bokstavligen smälter i munnen 
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.