Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 7063 ggr
Staffan
0

Favorit TV-kock?

Vem är er favorit TV-kock?

Personligen tycker jag fortfarande att han som åkte hem till kändisar och lagade något gott trots att det inte fanns något i kylskåpet var bäst! Hette han kanske Boris-Möller eller något liknande i efternamn?

Glad

Mvh // Staffan

AktieTrader
0

Sockerkocken såklart :-) Tina Nordström!
Tvåa kommer Jonas Dalbom, han har inte synts på länge men var på tv4 tillsammans med sin bror Anders, de är riktigt roliga båda två. Jag och Jonas gick i samma klass och var bra kompisar. När han sa att han skulle bli kock tyckte vi i klassen att det var konstigt (ca 1985). Då var det bara halvmisslyckade snubbar som var kockar. Men han har verkligen lyckats, årets kock och välansedd restaurang (trädgå'rn i göteborg) med sin bror.

Ann
0

Staffan:
Ja, Jan Boris-Möller är nog den jag gillar bäst också. Helt suverän i serien Här är ditt kylskåp som han hade tillsammans med Carolina Norén (radiopraterskan). Man måste ha rätt mycket humor och självdistans när man som stjärnkock kan rota fram en gammal skinkosttub och några potatisar och göra en gourmetmiddag av det…

Staffan
0

Ja så var det - Jan Boris-Möller hette han!

Förmodligen var det just det du nämner angående prestigelösheten som gjorde honom så bra. Ingen behövde skämmas för att han/hon inte hade någonting vettigt hemma i kylskåpet. Tvärtom. Det pratade han bort så snyggt!

Kul att någon annan också kommer ihåg honom!

// staffan

Anne
0

Åh, svårt.. Jan-Boris Möller var bra. Tina fullständigt avskyr jag, hemsk att titta på. Nigella är usel på tv, men skriver fantastiska böcker. Jamie Oliver… jag gillade första serien, men sen har det blivit väldigt pretto. Fast recepten är fantastiska, och böckerna bra.

Så vem ska jag säga..? Nä, jag får nog passa. Ingen är sådär super just nu… Alexandra Zazzi är skaplig.

Staffan
0

Alexandra Zazzi? Vem i hela friden är det?

// staffan

Pia
0

# 5 vad skönt, du kollar inte på Robinson:) Hon vann Robinson ngt år där i början… Har matprogram på TV4 ibland.

#4 håller med alla tidigare om JBM, den serien var väldigt charmigt opretentiöst. Ja fy för Tina, fast Nigella gillar jag. Just för att hon är lite glamour och samtidigt "hands on", synd att hon lagar och äter så mkt kött bara… Ja Jamie var så charmig och bra i början, nu bara pretto. Fast jag gillar hans tankar kring den engelska skolmaten!

Staffan
0

> Robinson?? Vad i hela friden är det? Flört

Svenska kocken i Sesame Street gillade jag också förresten, där har ni en annan favorit! Har han gjort någon receptbok…. :)

// staffan

Lise-Lotte
0

Jag gillar och hur seriöst låter det när jag inte kommer ihåg namnet Fundersam tjuvkikar på SVT ….. Kylie Kwong underbara måltider. Och killarna i austalien (den ena jobbar som kock i england) som reste runt och lagade fisk. Och så har vi ju Floyd - kommer ni väl ihåg. Där gick det undan bland gryttorna.

//Lise-Lotte

Staffan
0

Jaaaaa!! Floyd var bra!! Visst var det den galna mannen som drack så mycket medans han tillagade maten? Eller tänker jag på någon annan nu?

// staffan

AktieTrader
0

Floyd är ju helkul att titta på. Jo staffan det var han som drack en massa.

Staffan
0

Haha, isåfall hör han definivt till mina favoriter! Och frågan är om inte han "piskar" Jan Boris-Möller? Jag gillade just hur han inte kunde göra någonting med måtta… :)

// staffan

tillalex
0

Hehe, Floyd var kul att kolla på Glad

Har för mig att han grillade säl, björn i hallonsås och så någon stackars köttbit som fick hänga på grenröret på en ökenfärd med jeepen.Tveksamt om maten var någon höjdare…

AktieTrader
0

Köttbiten på grenröret är en höjdare. Det blev en kolbit som inte ens hundarna vågade lukta på. En gång lagade han kycklingfile(?) i en diskmaskin. Iofs väl inplastad :-)

Staffan
0

Hehe, ja Floyd han var en riktig kock han… :)

// staffan

Pelle F
0

De flesta TV-kockar är rätt trista faktiskt, men om man måste så håller jag fram Johan från Riddarbageriet. Sällan har någon så passionerad kring bakning setts i rutan. Sen gillade jag de två jättetjocka engelska tanterna som bara kunde laga mat med två kilo smör i. Klassiska husmödrar….

AndersE
0

Floyd är outstsanding. Lagade mat i ett hotellrum så brandlarmet gick. När brandmännen kom bjöd han dem på maten…

Jan Boris-Möller har jag delat måltid med - korv med bröd utanför O-källaren för många år sedan… Han var en riktigt bra TV-kock.

Och jag gillar Tina!

Tom
0

Vad hette de där två svenska långhåriga galningarna som åkte runt till kreti och pleti och lagade mat? Det var det mest oseriösa matlagningsprogram jag någonsin sett. Otroligt kul!

Tom

rumpino
0

floyd håller jag med om =)

Pelle F
0

Sebbe och Jens som hade programmet Superklasse, är det vad du tänker på Tom. Hade faktiskt glömt dem, rätt underhållande faktiskt. Sen gillar jag att en av dem satsar på en musikkarriär i bandet med det fantastiska namnet Bring the Fucking Riot… Man.

manpeace
0

Absolut Tina, hon e duktig (och ser dessutom bra ut Glad)

Staffan
0

Ja, Tina är bra också. Lite för "vettig" för min smak bara… :)

Jag skrev ett inlägg om att hon nu gör succé i USA också…

// staffan

Tom
0

Just det, Superklasse. Tack för det Pelle!

Tom

Lise-Lotte
0

Superklasse gillade jag och tanterna från england underbara mmmm

//Lise-Lotte ganska bra kock ho oxå Flört

stry
0

Floyd.

precis
0

jag gillar inte dom svenska… för trista. Janne Loffe Carlsson hade väl ett tag en kort serie med tips för lunchlådan till jobbet ? Det gjordes en kanonparodi på den, nån från Hey Baberiba tror jag.

men jag blev beroende av BBC Food när jag bodde på Irland, Ready Steady Cook var en tävling (som Staffan Ling hade motsvarande här hemma) med mycket bra kockar, brittiska och irländska. även programledaren Ainsley Harriott var bra kock.

ett suveränt matprogram var "Tony and Giorgio", en britt o en italienare (Giorgio Locatelli) som reste runt omväxlande i bådas hemland o skulle "lära" den andre hur man egentligen lagar den bästa maten. mycket underhållande tjafs o surr i köket o på marknader alltså :)

Gordon Ramsay är också en favorit, men ingen man vill jobba åt :) hetlevrad

www.bbc.co.uk/food

Niklas
0

Jamie Oliver!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pernilla
0

#26 Åhhh, Jamie… med det lilla läspljudet, den ostyriga kalufsen och den smaskiga runda… örtbakade kycklingen.

Pelle
0

Håller med Precis,

BBC Food äger. Ainsley hade ngt program i hemmamiljö som var riktigt bra, har fortfarande drömmar om en indisk lammlägg som han gjode som verkade så bra. tyvärr är det rätt bökigt att få tag i den styckdetaljen om man inte åker till saluhallen, och så planerad är jag sällan.

Sen är ju Gordon en av världens bästa kockar så det är klart att han är tuff som chef, jag skulle dock älska att få jobba åt honom, tänk vad man skulle lära sig!? Hans variant av Restaurantakuten var helt suverän, Melker Andersson spelar liksom inte i samma liga där. (Även om jag gillar honom och hans restauranger väldigt mycket.)

Niklas
0

Gjorde inte Michael Palin ett reseprogram där han hade med sig en kock som gjorde mat? Eventuellt i USA. Det kanske jag bara har drömt.

John Cleese har gjort ett bra program om vin. Både roligt och lärorikt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Citron
0

Jag vet inte vad min favorit-tv-kok heter för någonting. Men han brukar medverka i TV4 på morgonen. Han har blont hår och pratar med en rätt så ljus röst. Sedan har han en liten dotter som brukar få vara med under programet. Han är rolig och får matlagningen att verka intressant. Är det någon som vet hans namn?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

kayaker
0

Det finns många som är bra och själv uppskattar jag det stora utbudet av kockar som finns på "marknaden" - TV, tidningar, böcker m.m. - jämfört med hur det var för bara 10-15 år sedan!

BM, dvs. Jan Boris-Möller är kanonduktig för att han faktiskt förstår, rent vetenskapligt, vad som händer. Detta i kombination med att han är en bra pedagog gör att det alltid är intressant att se och lyssna på honom.

Jag är litet nyfiken på boken "Koka soppa på fysik" som han varit med och skrivit men jag har aldrig kommit mig för att köpa den.

Pelle
0

Jim, tror att den kocken heter Pelle Johansson, och till vardags jobbar han på Villa Källhagen här i Stockholm.

Sen kom jag på att min favorit alla kategorier är Johan Sörberg från Riddarbageriet. Pedagogisk, passionerad kring sitt ämne, främst bröd men hela det söta köket egentligen, och otroligt underhållande i rutan. Sen är de kokböcker de gett ut helt vansinnigt snygga dessutom. Synd bara att jag inte kan baka!

precis
0

Ni håller väl koll på Gordon Ramsay's Hell's Kitchen, tror det går på 3:an på lördagarna :)

han är mycket hårdare i köket än Karelin el. Schwarzenegger nånsin var…

Pia
0

Såg en snutt av det, och ärligt talat tycker jag han är en sk-tstövel, otroligt ohyfsad, spelar liksom ingen roll om han är duktig på att laga mat. Det finns trevligare sätt att framföra ett budskap på… Fast å andra sidan blir det kanske bra TV om man gillar sådan jargong…:)

ThereseW
0

Måste bara få flika in med min absoluta favorit: Johan Sörberg! Visserligen bagare, men ååh så härlig han är :)

CBA
0

Energiknippet den nakna kocken Glad

Efter att ha tittat på hans program så känner man sig helt slutkörd, precis som att man själv har fart runt grytorna i hans tempo.

Jag satt som limmad vid rutan när han reste runt i Italien och lagade mat….åhhh så gott det såg ut !

Tänk om man hade hälften av han energi Fundersam

Näpp, nu blev jag hungrig….måste äta….nu……

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Pernilla
0

Ojojoj, det är väl inte bara Jamie Olivers mat som drar, kan jag känna… Han ser ju själv lika smaskig ut som maträtterna. Och så den där otroligt charmiga läspningen mitt i engelskan… mmm…

CBA
0

#37 Han du med smör på Flört 

Tänk om man hade en karl som var lika flink i köket som Jamie….halleluja Skrattande

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

QazzaQY2K
0

Mina absolut favoriter måste vara så här

1. Alton Brown - Good Eats

2. Gordon Ramsay

3. Jamie Oliver

4. Chef At Home - Chef at Home

4. Chen Kenichi - Iron Chef

5. Azuma Kazuma - Yakitate Japan

6. Mat Tina

ifall ni vill veta mer om någon eller mat tvserier från skicka ett mail ;P

kjersti
0

Floyd, Nej tack!Skrikandes

-Hans kräftkokning i slutade i katastrof.(för kräftorna)Gråter

Man fick klippa i inslaget då kräftorna visst simmade omkring eller försökte fly   på allt han hällt i grytan innan kräftorna skulle i .Bl a kilovis med citroner och buntar med dill. En del kräftor hamnade   utanför grytan och  dog inte  snabbt nog….

Jan Boris Möller tyckte jag var en frisk fläkt och en kul programide.

Min pizza gick förr under benämningen  "Här är mitt kylskåp!" Perfekt restanvändning ..Skrattande

Bertil
0

Tina är väl bara för vedervärdig!! Klar dansbandsvarning över henne!!

Dessutom har jag mina dubier om hur duktig hon egentligen är. Jag har kompisar som lagar bra Thailändsk, Vietnamesisk, TexMex och Italienskt och de underkänner alla hennes färdighet inom dessa kök.

Floyd, det gamla fyllot var ju kul men tusan vad mycket mat han förstörde. Sådant gör lite ont hos mig, då vi under min uppväxt knappt hade råd att slänga potatisskal. Minns en gång när han kockade en spansk köttgryta i ett urtvättat oljefat. Han slängde i hela rotfrukter och stora köttben samt pumpade i vatten med vattenslang. Vulgärt :-)))

mvh
Bertil

Pernilla
0

#41 Okej okej! Kom med ett motbud vetja!

kjersti
0

#41 Vulgärt var ordet…se även #40!

chinerunner
0
Åsa
0

Skådespelaren Per Morberg i "Vad blir det för mat"! Han är så rolig på ett helt eget sätt. Han gör väldigt avancerade rätter, som t ex: Helt grillat vildsvin med kantarellgräddsås och ugnsbakad potatis, hemma i sitt eget kök, men är ändå helt laid back. När han pressat en citron använder han resterna i håret genom att dra fingrarna genom det och säga att "citron är ju bra för håret". Och han använder inte bara det som blir helt perfekt utan även det han råkat skära fel. När han ska få in det hela vildsvinet i sin ugn på en roterande ställning får man se hur han gör fel först några gånger innan det blir rätt. Det är inte så tillrättalagt.

åsa

Kokoskorven
0

Jamie Olivier - en klass för sej!

isnornin
0

Leila är bra tycker jag.

MVH Isnornin

clivia
0

Per Morberg!

chinerunner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LÄNK

Nu frågar Aftonbladet samma sak.

Intressant att svenska folket tycker att en skådespelare är bättre kock än en legend som varit banbrytare för alla tv-kockar och som drivit egna krogar i frankrike :)

/Patrik

chinerunner
0

LÄNK

Tråkiga nyheter btw.

Men fina ord av Jamie.

Mandysan
0

Jamie Oliver och Gordon Ramsey (om han nu räknas? aja, jag gillar Hells Kitchen och maten ser god ut =))

chinerunner
0

#51 Gordon Ramsay's egen retaurang har 3 michelin stjärnor.

Sen har han en annan med 2 st och några med 1.

Så nog kan du lungt räkna in honnom Glad

Ixatrixa
0

Pelle Johansson och Per Moberg är väl mina svenska favoriter..

Älskade Jamie Olivers program från hans egna hus och trädgård blev väldigt sugen på att prova på det mesta. Är dock lite trött på det Italienska köket.

Skulle vilja se lite mera asiatisk matlagning.

MaMaMade
0

Ja jisses, jag o namn…men jag hänger mkt på BBC Food. Anthony Hmm Hmm, den lille runde m skägg är rätt kul o har "lagom" mat.

Den unge australiensaren gör kul mat som går snabbt (Jamie ngt tror jag).

Neil Perry är inte dum.

Hon den rödhåriga engelskan o så engelsmannen m den suspekta spretig frissan. Hon är rätt basic m mkt kryddgrönt o han verkar gilla gammal hederlig husmanskost.

Jamie har schysst käk men är lite för hurtig för mig just nu, blir helt slut av att titta på den unge mannen!

Egentligen blir man väldigt påverkad av miljön runtomkring dem o hur de är själva. Kanske det är grejen man gillar med dem istället för maten de gör?

Karmatarerskanise
0

Jamie Oliver är min favorit.

Salmiak
0

Jag älskar Gordon Ramsey och Nigella.

Tycker om Jamie Oliver men… inte hans mat.

Svenska kockar är ganska intressanta, förutom några få mycket trevliga inslag man sett, där jag knappt minns vem som var kocken. Tv4s kockar för några år sen tittade jag jämt på.. dom var bra :)

Katarina2
0

Jamie Oliver om man ska ta någon utanför Sverige……men allra bäst är Karin Fransson på Öland…..man blir alltid hungrig när hon lagar mat eller pratar om mat…Räcka ut tungan.

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=950&Artikel=360022

http://www.hotellborgholm.se/index.php?page=whiteguide

chinerunner
0

Jag fylde i lite åt dig, hoppas det var ok Glad 

54#

Ja jisses, jag o namn…men jag hänger mkt på BBC Food. Anthony Hmm Hmm, den lille runde m skägg är rätt kul o har "lagom" mat.

Antony Worrall Thompson

Den unge australiensaren gör kul mat som går snabbt (Jamie ngt tror jag).

James Reeson

Neil Perry är inte dum.

Hon den rödhåriga engelskan Delia Smith o så engelsmannen m den suspekta spretig frissan. Gary Rhodes

Hon är rätt basic m mkt kryddgrönt o han verkar gilla gammal hederlig husmanskost.

Jamie har schysst käk men är lite för hurtig för mig just nu, blir helt slut av att titta på den unge mannen!

Egentligen blir man väldigt påverkad av miljön runtomkring dem o hur de är själva. Kanske det är grejen man gillar med dem istället för maten de gör?

-------------------------------------------------------------

/Patrik

Karmatarerskanise
0

Jamie Oliver är väl Engelsk?

chinerunner
0

Fröken Hera, detta är en annan kock. 

Nakne kocken Jamie är engelsk.

/Patrik

Illan
0

Jamie Oliver är favoriten, både för sin passion och för sin goda mat. Nigella klarar jag inte av när hon kletar och smaskar och kladdar… men hennes böcker är jättefina! Tina är lite trist kan jag tycka. De recept jag provat har inte varit i min smak. Pelle på TV4 är bra. Och Ken Hom gör läcker asiatisk mat på ett så självklart vis. Delia Smith lär ut grunderna på ett så härligt brittiskt sätt. Gordon… Gordon… *letar efter efternamnet* - ja han elake kocken, gillar jag också. Niklas, nä, inte tv-genique, men goda recept…

Mandysan
0

#61 Gordon Ramsey?

Btw är han på SVT2 20.00 ikväll…..

Karmatarerskanise
0

chinerunner : aha :) Man lär sig ngt nytt var dag :)

TacoBelle
0

Jag tycker det är svårt att välja en favorit då många kockar på tv är så otroligt talangfulla och speciella på sitt eget vis. Alla har något som gör dom speciella och som roar.

Men Jamie Oliver är en klass för sig. Och Tina är ganska dryg.

Jag gillar även grillkocken Robert Rainford i Licence to grill.

Olle_S
0

Lisa Förare Winblad gör sig lite muppigt i rutan men halleluja vad hon kan mat.

MaMaMade
0

Tack Patrik!

chinerunner
0

Till min stora glädje fann jag denna bild på min Guru.

Stephen Yan är den kock jag har allt att tacka för.

Hans TV-show från 80 talet "wok with yan" där han lagar asiatisk mat, är det som atraherat, lockat och inspirerat mig.  Ännu idag över 20 år senare känner jag glädjen av att tända en gasbrännare och ställa-på en wokpanna.

Att låta min kinesiska kockkniv skära ingredienser som jag sedan släpper ner i fräsande olja.

Att stå och röra om skyndsamt i maträtten, hällandes i matlagningssåser och kryddor.

Att känna dessa dofter.

Då är jag lycklig. 

Tack Stephen! 

/Patrik

chinerunner
0

Kungen av TV Kockande är död!

AFTONBLADET

Karmatarerskanise
0

May he R.I.P

chinerunner
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon snäll person har riktat sin videokamera mot sin TV där en DVD med Wok with Yan är igång. Denna serie gjordes i mer än 500 avsnitt mellan 1980-1995. Kom igen mot det modernisarna Glad

chinerunner
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jamie kan sjunga och spela trummor, Han har spelat i band i många år.

Maria
0

Helt klart Jamie OliverGlad

/Maria

Hausswolff
0

Första plats, helt utan konkurrens: Per Morberg.

Sedan är det Nigella Lawson och James Taylor på övriga platser.