Laktosfritt bröd/kakor
Jag ska få långväga gäster nu och har haft fullt upp med att ordna sovplatser och mat till dom alla. (5 st) Men mellersta grabben måste ha laktosfritt och det enda jag hittar är Mariekex..
På en del förpackningar så står det att det kan finnas spår av mjölk.. Hur farligt är det med en sån kaka? Jag vet att han inte kan äta tillagad mjöl och margarin men om det "bara" kan finnas spår.. Hur stor är den risken egentligen?

"tillagad mjöl och margarin", menar du mjölk eller är han även glutenallergiker?
Har en systerson som är mjölkallergiker och till han kan man ge de där små kexen som är i påsar, Jätten eller nått sånt heter de väl(?) de ska tydligen inte innehålla några mjölkprodukter. Om det nu bara är som go´fika vill säga.
Bröd så har jag för mig att det ska finnas någon av de varianter som finns av färdigskivad franska (rostbröd) som är mjölkfri.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ska du bjuda på middag och behöver steka eller ha margarin till annat så går milda culinesse (flytande margarin) bra för det är mjölkfritt.
Vill du baka något så går det oftast väldigt bra att byta ut vanligt smör/margarin mot mjölkfritt margarin och mjölk kan man byta mot havredryck.
_**/Mvh Anne

det är skillnad på laktosintolerans och mjölkallergi en mjölkallergiker tål inga mjölkprodukter medans en laktosallergiker tål laktosmjölk mm.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Skrev fel..
Ska vara mjölk och inget annat, tänk vad ett k kan göra. Sorry!
Han kan inte äta mat med mjölk i, även om det är tillagat. En del kan ju det men inte han..
Maten steker jag i olja så det fixar sig.. :)

#4 okej, men det finns bra alternativ i kyldisken som man kan använda istället för mjölkprodukterna, tror det är Oatly eller liknande märket heter, de har havregrädde, havredryck (istället för mjölk) och maten blir minst lika god med dessa produkter som med de vanliga mjölkprodukterna 
_**/Mvh Anne
Själva maten är inga problem. Men när vi vuxna ska fika, då finns det bara Mariekex till honom.. Känns lite trist tycker jag.

Chokladtårta med apelsinfromage
8 portioner
Tillagningstid ca 50 minuter
3 dl
Flor med chockladsmak
2 dl
Laktosfri mellanmjölk dryck
2 st
Ägg
2 tsk
Vaniljsocker
3,5 dl
Vetemjöl
1 tsk
Bakpulver
125 g
Laktosfritt Smör
Fyllning
3 dl
Laktosfri Vispgrädde
1 dl
Gelésocker
2 msk
Apelsinjuice, koncentrerad
Granering
2 st
Apelsiner
1 dl
Vatten
½ dl
Gelésocker
1½ dl
Laktosfri Vispgrädde
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant.
Dela äggen i gulor och vitor. Lägg vitorna i en skål och vispa till fast skum. Vänd gulorna och Floret. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vänd ner i smeten växelvis med mjölken. Rör i det smälta smöret. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca en timme. Låt svalna i formen innan kakan delas i två bottnar.
Lägg tillbaka den ena bottnen i formen. Koka 1 dl av grädden med gelésockret i ½ minut. Vispa den övriga grädden med elvisp, ej för fast, då blir fyllningen grynig. Tillsätt juciekoncentrat och gelésockerblandningen och blanda väl. Häll fyllningen i formen och ställ i kylskåp för att stelna.
Lägg på den andra bottnen. Skala och skiva apelsinerna. Lägg dem uppe på kakan. Koka upp gelésockret och vatten, låt svalna något innan det skedas över apelsinerna. Vispa grädden fast och garnera tårtan.
6 portioner
175 g
Laktosfritt Smör
4 st
Päron
3 dl
Vetemjöl
1,5 dl
Socker
½ tsk
Bakpulver
½ tsk
Salt
Smält Laktosfritt Smör i en kastrull, blanda i alla ingredienser och bred ut över päronen. Grädda i ugen i 20-25 minuter i 200-225 grader så ytan blir gyllenbrun.
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!
Äsch, lät ju inte ett dugg gott det där.. Vad är väl en chokladtårta..? Och apelsin i det hela, kan inte var nåt..? Låter ju bara trist, å tråkig, å smaklös å…. å alldeles underbar!
*dreglar*

// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!
När brorsans barnbarn som inte tål nå mjölk alls var här sist, så gjorde jag peti chouer av mjölkfritt margarin och fyllde med oetly vispad vispgrädde och frukt coctail.
Det blev väldigt uppskattat!