Gelé på frysta vinbär
Har mängders med liter vinbär i frysen som jag tänkte göra gelé på. Men så läste jag nånstans att då måste man använda köpt Pektin eftersom det naturliga förstörs av nedfrysning
Har aldrig använt vare sig Pektin eller Atamon (konserveringsmedel) förut, och med tanke på att det lär bli en hel del gelé så bör jag nog ha även Atamon med i. Kan nån ge mig ett bra exempel på hur man gör?
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Använd gelésocker istället.. minns inte riktigt vad det heter men det borde fungera. Har du bra burkar som verkligen blir täta så tror jag inte du behöver atamon. Beror ju lite på hur mycket gelé det blir.
Mycket 
Atamon är inga problem att använda, det är ju naturligt konserveringsämne, bara att läsa på flaskan hur mycket man ska ha i den färdiga gelen och burkarna sköljer man ur med hett vatten och atamon.
Atamon är mycket praktiskt att ha hemma, hittar man små svampangrepp typ mjöldagg på växterna hemma kan man bromsa angreppen genom att spruta atamonvatten på dem, det bromsar angreppen minst lika bra som de kemiska medel mot svampangrepp som man kan hitta i trädgårdsbutiken.
Certo (pektin) brukar inte heller vara några problem att använda de år jag använt det så har det funnits ett litet häfte med recept och dylikt på flaskan där man kunnat se hur mycket man ska tillsätta och jag tror man kan göra geléprov innan man tillsätter och då kan man ju se om de naturliga halterna pektin är tillräckligt höga ändå.
Nice, tack så jättemycket. Då ska jag bara invänta att mamma blir färdig med saftmajan oxå