Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 7338 ggr
Ann
0

Fonduen återuppstår!

På 80-talet var det inne att äta köttfondue, det var nästan standard när det skulle vara lite festligt. Efter många år längst in i skåpet har grytan stått och dammat igen, det har blivit mycket thai och italienskt de senaste åren. För ett tag sen tog jag i alla fall fram den och gav den en avputsning. Köpte oxfilé på extrapris, tog fram T-röden och tände på! Mums, vad gott det blev!

Så här gör jag:

Fyll drygt halva fonduegrytan med hälften rött vin, hälften köttbuljong. Det blir mycket godare än med olja, och inte alls så fett och osigt! Låt vinet/buljongen koka upp på spisen innan grytan ställs på lågan.

Köttet skär jag i cirka 2 centimeters kuber. Till köttet är det gott med några olika såser baserade på gräddfil eller creme fraiche. Såserna kan smaksättas med de kryddor man tycker bäst om, till exempel en med vitlök (brukar vara mest populär), en med curry, en med sweet chilisås och tabasco (het), en med senap. En tomatröra är god till (koka en burk krossade tomater i tio minuter och krydda ordentligt) och för den som vill en varm bearnaisesås.

Godaste potatisen till är hasselbackspotatis.

Låt fonduegrytan komma fram i ljuset igen, doppa och njut!

PS. Det går också bra att använda innanlår eller utskuren biff om man tycker oxfilén är för dyr! 

Länk borttagen då den inte fungerar/Loucar

AndersE
0

Vi har ofta fonduegrytan framme. 7-åringens favorit!

Jag använder också buljong istället för olja, fast eftersom det tar längre tid att tillaga då så brukar jag skära riktigt tunna skivor av köttet.

Förutom gräddfilssåser brukar jag göra en lite hetare:

Chilisås (Heinz) som jag blandar med Sharwoods Tandooricurry, soja och lite andra kryddor jag känner för. Jättegott!

rumpino
0

oj, det var länge sen jag käka fondue, blev riktigt sugen!

jamtonse
0

Kan man använda skinkstek som man skivar i 3-4 millimeter skivor? och vin +buljong. eller blir det segt eller något annat problem? har för mig att någon hade fläskfilé eller kommer jag ihåg fel?

AndersE
0

Fläskfilé går bra, tycker jag.

jamtonse
0

Hej AndersE, det var det jag hade för mig. Men jag tänkte att då dom har bra pris på skinkstek så kanske man kunde prova det i fonduen?  och kanske det bara går att göra i olja ?(högre värme)?

Sedan har jag gjort som så att dippen till köper jag 4-6 olika påsar som man blandar med gräddfil och ska vara till chips, super bra och man får flera smaker.

Ann
0

Fläsk i fonduegrytan var något nytt för mig! Kan tänka mig att det är lite svårt att ha koll på när köttet är genomkokt, för det vill man ju då!

AndersE
0

Jag skär fläskfilé i riktigt tunna skivor och har buljong. Det syns tydligt när köttet är färdigt, och jag tycker det blir gott. Fast jag vet inte om jag skulle prova annat fläskkött.

Även om jag har oxfilé skär jag i tunna skivor när jag har buljong. Använder jag olja tycker jag man kan tärna köttet istället.

jamtonse
0

Något billigare nötkött än oxfile som passar till fondue?

AndersE
0

Förr, när jag använde olja använde jag ibland grytbitar. Det blev gott då.

Jag tror att den korta koktiden i buljong ställer högre krav, men jag vet inte.

Ann
0

Rostbiff, innanlår eller utskuren biff går jättebra, kanske inte urbilligt heller men ofta på extrapris!

jamtonse
0

Tack AndersE och Ann för svaren.

Men är det helt fel att prova fransyska eller högrev? blir det för segt?

Anne
1

Ja, det skulle jag inte ge mig på. Högrev blir kanon om det får koka i ett par timmar - inte ett par minuter.

mans
0

Glöm för 17 inte chokladfondue! Godaste efterrätten? Mysigt att doppa äpple, skumbananer och framförallt GELÉHALLON i!

Pia
0

#13 låter som ett givet inslag till helgen Glad Geléhallon, det låter intressant. Är det någon speciell choklad som är "bäst" eller är det hela en smakfråga som så mycket annat?