Vad ska småbarn äta i värmen
Efter nattens barnpassning och barnet sussar gott i sin säng, undras vad de kan äta nu när det är varmt. Efter dagis gillas nästan bara vatten, jag brukar blanda i mjölk ibland och ta fram kex också så det blir någon näring. Vår mat vägras om det inte är pizza eller annat godis. "Barnet vill inte äta" fick jag höra sedan det vaknat mitt i natten och inte mådde bra. Uttorkning fick jag höra men ville inte tro på det efter allt vatten. Näring sa jag och tog fram en köttbulle och mjölk, när det gick ner blev det tyst.
Ett barn kan väl knappast må bra bara på dagismaten och äter nog bra då hullet är fint. Jag föreslog även kall välling eller vad som helst närande, för man ska nog inte svälta så länge, funderar på att koka kräm också, några andra förslag?
Jag hänger inte med - är det dina egna barn? Då har du ju koll på vad de får i sig över tid. Du har också makten att se till att de äter bra mat. De köper ju inte pizza och godis själva väl?
Att vara utan mat en dag eller två dör de inte av så länge de dricker. Mina barn är periodare - de har matvägrardagar och äter allt i min väg dagar. På det stora hela jämnar det ut sig.
Kall välling låter superäckligt och ingen med självbevarelsedrift dricker väl sånt? Burr. Erbjud dem GOD mat så ska du se att det slinker ner. Skippa barnmatstänket.
Servera dem mat på regelbundna tider. God, näringsriktig, vällagad mat. Äter de inte vid den ena måltiden så slinker det ner till nästa. I sommartid är det gott att grilla korv, barnen kan vara med och platta ut egna rundlar av köttfärs till hamburgare, eller pensla spareribs med någon god glaze innan grillning.
Frukt och grönt i massor! Grilla majskolvar - det finns färska i butikerna. Gör små möss av rädisor, hämta färska sommarmorötter direkt ur landet, blanda färska tomater med basilika och mozzarella (eller fetaost om barnen föredrar det). Halloumi skuren i stavar, dubbelpanerad i vetemjöl-ägg-skorpmjöl och sakta stekt i matfett tills gyllenbruna. Krispigt och gott.
Vattenmelon i läckra skivor tillsammans med en stor tillbringare med saft. Nybakad sockerkaka med solmogna jordgubbar och glass. Lent kall filmjölk med skivade jordgubbar eller blåbär om de har kommit ännu. Äpplen, nektariner, en skål med jordgubbar att äta av när man känner för det.
Lust och känsla - det handlar det om. Ju mer du trugar för att det är viktigt med mat och näring, desto mer kommer de att hålla emot. För ordet näring innehåller ingen lust och livsglädje.