Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 242 ggr
Maria
1

Hur vill ni ha ert kött?

Hur vill ni att kött ska stekas eller grillas?

/Maria

hemul
2

Beror på vad det är för kött. Men om det är mört nötkött typ filé eller entrecôte -blodigt!

DesK
1

Mört nötkött grillat och blodigt, funkar bra att steka i kolstålspanna också 😊 Hel stek, som rostbiff eller innanlår steker jag gärna till klassisk rostbiff och den ska vara röd i mitten 😊

/Désirée

Herveaux
1

Instämmer med föregående talare här. 😋

// Harley

Tarotstollan
1

Genomstekt och gärna kokat i buljong ca 20 minuter efteråt.
Så gjorde både min mormor och mamma och det sitter i.
Buljongen blir sen till extra god sås.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
1

#4: så är jag uppväxt. Med kött, hamburgare, biffar. Idag klarar jag inte av det.

Hur jag vill ha mitt kött? Medium mot blodigt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
2

Jag vill gärna ha mitt kött well done.
Jag gillar t.ex råbiff så det är inte att jag inte gillar det råa. Jag tycker mest det blir sladdrigt och smaklöst.😉

/Maria

DesK
3

#4 Där fick jag förklaringen till svenskarnas stora förtjusning över sås. Först dödsteker man köttet och för att motverka att köttet upplevs som en skosula, kokar man det sedan och dränker det i sås. Jag bodde några år i tonåren hos en svensk familj och minns än idag hur förfärligt dom misshandlade köttet och sedan vräkte litervis med sås över det.
Nötkött som biff, entrecôte, filé och rostbiff skall behandlas varsamt, medan grövre köttdetaljer kan tåla en tuffare behandling.
Mina bonussöner vill ha köttet well done, men dom är mycket noga med att inte dödsteka det.

/Désirée

Maria
2

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man kokar efter stekning😉

Jag är ingen köttmänniska alls så jag har ingen kunskap om varianter.

/Maria

hemul
1

DesK överdrev nog lite för effekten. T.ex. revbensspjäll lagar man ju traditionellt genom att först bryna dem, sen slår man på lite vatten och låter dem puttra på svag värme utan lock länge och väl. Men just det blir gott! Min mormor gjorde de bästa. När jag skulle komma lagade hon alltid spjäll. Då började hon tidigt på morgon, sen fick de stå och småputtra på lägsta värme fram till lunch medan hon öste dem då och då. Man kunde suga i sig de spjällen.

Fridaaaa
1

Föredrar faktiskt stekt före grillat överlag. Men grillat är med gott
Däremot ska det vara genomstekt/grillat, absolut inte rött på något sätt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2

Hemul, jag minns bara dom där redigt dödstekta köttbitarna som den svenska familjen bjöd på. Det var så dödstekta att dom inte gick att tugga sönder och då hade jag ändå mycket bra tänder. Sedan vet jag att det går att steka köttet well done och ändå få en god och mör köttbit 😊

/Désirée

• Redigerat 2026-04-11 17:44 av DesK
Carmarino
3

Äter sällan kött, och när jag gör det vill jag ha det genomstekt. Tycker inte om att äta blodigt kött. Det värsta jag har fått var när jag var på en flerdagarskurs med jobbet och vi skulle äta gemensam middag på kvällen.

Då serverades en köttpuck av något slag, säkert väldigt fint kött, men de hade i princip bara brynt ytan på pucken. Det var högst tre millimeter som var stekt. Resten var rått - och pucken var uppskattningsvis 4-5 cm i diameter och kanske 5-6 cm hög. Det var till och med så att de som verkligen gillade sitt kött rare tyckte det var för rått. Jag skrapade av ytlagret så gott jag kunde och lämnade resten. Synd på slöseriet på fint kött, men jag kunde bara inte förmå mig att äta det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

91Marran
1

Är vi på restaurang så frågar jag sambon. Gjorde det som mest i början när vi träffades. Nu har jag lärt mig lite mer och kan prata själv även om jag fortfarande kan fråga honom. Han kan mycket om kött.

Mvh
Mig

hemul
1

#11 Man kan inte behandla allt kött lika. En del kött måste ju kokas eller stekas och puttra länge för att bli mört, som framdelskött. Men att koka oxfilé en timme kanske inte är så bra. 😄

• Redigerat 2026-04-12 05:08 av hemul
CasaRamon
1

Helst träkolsgrillat.

Leya
1

En fin köttbit av nöt, lamm eller vilt ska vara medium-rare eller rare. Gärna träkolsgrillat.
Köttgrytor äter vi rätt mycket eftersom min man jagar älg. Då får man ju många olika styckdetaljer. Grytor blir bara godare ju längre de får gå tycker jag.
Pulled lamm eller fläsk är också långtidstillagade rätter som jag gillar. Fläskkotletter får gärna puttra länge under lock, karré väljer jag bort. Jag skär bort mer än vad jag äter så det är inte värt besväret tycker jag. Många gillar ju grillad fläskkarré, men jag fixar inte konsistensen på det insprängda fettet i kött alls.
Kyckling ska vara genomstekt, men bara precis klart. Gärna grillad om det är filé.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

hemul
2

Å, kan jag få det du skär bort? 😀

Jag hade i princip slutat köpa fläskkotlett för att de är så torra och tråkiga nu för tiden. De skär ju bort fettranden. Så mindes jag plötsligt att min mamma brukade panera kotletter. Jäklar vilken skillnad! Det bevarar ju saften och man behöver inte alls steka länge. Tvärtom, de blir saftigast om man steker så kort som möjligt. Testa! Det är blir NÄSTAN som förr.