Vad blir det för mat? 79
Som rubriken lyder! đ
LÀnk till den förra trÄden: https://matlust.ifokus.se/discussion/1624150/vad-blir-det-for-mat-78
/Désirée
- Redigerat 2026-02-18 20:04 av DesK
HÀr blir det Àrtsoppa pÄ rimmad flÀsklÀgg.
/Maria
Jag ska göra en kycklinggryta med mycket grönsaker
Vad hÀnde med trÄd 79?
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
#3 Oj! Hupp! Mitt misstag! Jag Àndrar,
/Désirée

Idag blev det rester av kÄlpudding.
/Maria
Rester av kÄldolmar, sÄs, kokt potatis, grönsaker och lite lingon.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!

Idag blev jag bjuden pĂ„ mat 2 gĂ„nger, till lunch bjöd Ă€ldste bonussonen pĂ„ hĂ€mtpizza och till kvĂ€llsmĂ„l bjöd svĂ€rdottern pĂ„ Ash Rechte, gottigottgott đ
/Désirée
Idag ska det bli Lapskojs đ
/Maria
Blir garanterat nÄgot vi kan laga ugnen i vÄr stora supertrygga jÀrnspis som sprider den underbara vÀrmen, som. vi knappast har igÄng varje vinter.
PotatisgratÀng lÄter som ganska troligt och sÄ nÄgot gott köttstycke ur frysen.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#11: Lapskojs pÄstÄs vara en engelsk sjömansrÀtt som började tillagas av engelska sjömÀn. Riktigt god förutsatt att den görs pÄ riktigt kalv- eller nötkött.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
Vi ska göra det pÄ kokt rimmad flÀsklÀgg.
/Maria

Stekt flÀsk kokt potatis och löksÄs
Stolt Àgare till tre La permer
#14: Aha! Att jag inte tĂ€nkt pĂ„ att prova det, fast jag Ă€r flĂ€sklĂ€ggsfantast. Ălskade lapskojs i skolan, men mamma lagade inte det. Man ska vĂ€l egentligen ha rimmat oxbringa va? Men dĂ€r sĂ€ger ju plĂ„nboken lite stopp. Mamma gjorde dĂ€remot bitsylta pĂ„ flĂ€sklĂ€gg och det har jag gjort ibland. Gott det med.
HĂ€r blev det stekt saltsill med lök. .Hemma pĂ„ min gata i stan Ă„t man det inte med löksĂ„s, utan med stekt lök och kall tunn grĂ€dde. Det har jag fortsatt med. SĂ„ gott med den svala grĂ€dden till det salta. Man jag vill inte köpa matgrĂ€dde med kemikalier, sĂ„ jag blandar helt enkelt grĂ€dde och mjölk. Ăr ju det det tunn grĂ€dde/kaffegrĂ€dde/matgrĂ€dde Ă€r ivf.
- Redigerat 2026-01-10 19:29 av hemul
#17 Jag har gjort Lapskojs av olika kött men tror ocksÄ att oxbringa Àr "orginalet"
Det blev konstig fÀrg pÄ fotot ser jag.
Stekt saltsill med löksĂ„s ingĂ„r i planen hĂ€r det nĂ€rmstađ
/Maria
Rimmad oxbringa Ă€r originalet, men det funkar bra med annat rimmat/ saltat kött đ
/Désirée
Ska absolut testa det. Det enda som funkat för mig Àr corned beef. PÄ burk alltsÄ. Det blir perfekt, men vill inte gÀrna köpa importkött och det Àr ju det enda som finns.
- Redigerat 2026-01-11 00:20 av hemul
Idag blev det stekt smal kabanoss med rĂ„stekt potatis đ
/Désirée

Cajunkryddad kycklinggryta med ris blev det idag

Idag blev det risotto med svamp och salsicciakorv đ
/Désirée

Fuskig Thaisoppa. En fĂ€rdig thaisoppa rĂ„kade följa med mig hem hĂ€romdagen đ
Idag har vi donat hĂ€r hemma och plötsligen var jag tvĂ€rhungrig. SĂ„ tog fram soppan ur kylen, tinade en fiskfilĂ©, skar lite purjolök, paprika och koriander, la allt i en stor soppskĂ„l och vĂ€rmde i 4 minuter i mikron. Toppade med lite fisksĂ„s. Det var riktigt gott đ
/Désirée
- Redigerat 2026-01-18 17:37 av DesK
Idag blev det chicken fajitas.
HĂ€r blev det revbensspjĂ€ll. Kommer att bli revbensspjĂ€ll ofta i Ă„r med miga jĂ€ttelager, men jag grĂ„ter inte. đ
Ăter vanligvis inte inlagd gurka till spjĂ€ll. Men jag kom ocksĂ„ över en massa eko-gurka billigt, sĂ„ det gĂ€ller att Ă€ta upp den. Men det passade faktiskt vĂ€ldigt bra bĂ„de till spjĂ€llen och Ă€ppelmoset, sĂ„ det kommer jag att fortsĂ€tta med i mĂ„n av tillgĂ„ng. Tror inte vanlig inlagd gurka passar lika bra. Det hĂ€r Ă€r vĂ€l som pressgurka men utan pressmomentet.
- Redigerat 2026-01-19 01:15 av hemul

Idag ska det bli kÄlmaja
/Maria

#0: Deet högra ljuset pĂ„ bilden Ă€r jĂ€kligt hĂ€ftigt. Hade inte lagt mĂ€rke till det förut, men det gjorde jag alltsĂ„ nu. đ
Idag blev det fisksoppa.
TyvÀrr ingen bild.
/Maria
Idag har vi Ă€tit lutfisk med senapsĂ„s och kryddpeppar, kokt Potatis och Ă€rtor đ Killarna ville lĂ€ra sig att laga lutfisk, sĂ„ nu vet dom hur man gör đ Jag gör den alltid i mikron. Till efterrĂ€tt blev det nypoppade popcorn och gjorda i mikron đ Glömde fota, tyvĂ€rr!
/Désirée
#49 Kalops Ă€r sĂ„ gott đ Det var lĂ€ngesedan som jag lagade det. FĂ„r laga det snart och bjuda killarna pĂ„ đ
/Désirée

HÀr blev det fiskpanetter med kall sÄs som barnbarnet gjort och grööna Àrtor.
/Maria
Syrlig kycklingsoppa med grönsaker
/Désirée

HÀr blev det spagetti och köttfÀrssÄs.
/Maria
HĂ€r blev det veckans rester, med en frĂ€sch sallad đ
/Désirée
Och hÀr blev det köttbullar.

Idag ska det bli rullader fyllda med mögelost och ruccola.
/Maria

Medelhavsbuffet
/Désirée

Pasta rester till lunch

Lowcarb-flÀskpannkaka.

Vill inte vÀrma upp ugnen för en liten portion, sÄ jag steker den i en liten panna ovanpÄ spisen istÀllet. För att rationalisera ytterligare blandar jag frusna lingon i smeten. Smeten Àr snarare omelett Àn pannkaka, men med sötning. Smakar faktiskt lika gott!

#81 SĂ„ gott! đ
HÀr blev det sylta frÄn Eriksons chark med rödbetor och kokt potatis
/Désirée
#83 SĂ„ gott đ
/Maria

Nygrillad kyckling frÄn marknaden och en halv öl och kaffe pÄ det

Tonfisk smörgÄs och drakfrukt

#91 Vad Àr det för fisk?
/Maria

Vet inte det stod bara Ängad fisk pÄ meny