Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratkryddor
Läst 107 ggr
DesK
4

Salt är inte bara salt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns mängder av olika sorters salt, som används på olika sätt. Vi har bl a vanligt joderat salt, havssalt, himalayasalt, svart salt, selerisalt och något örtsalt. Grovt, fint och flingsalt av flera sorter.
Salt är en utmärkt smakförstärkare och också ett bra konserveringsmedel, till fermentering använder jag nästan bara havssalt.
Flingsalt är gott att strö över maten, vid bordet och på många hembakade bröd t ex focaccia.
Vad har ni för favoritsalt?

/Désirée

91Marran
2

Jag och mitt ex köpte något som hette "lodisalt" en gång på Lidl. Någon som vet vad det var för salt?

Mvh
Mig

Sindri
3

Jag har för länge sedan slutat köpa salt med antikoagulationsmedel. Det innehåller ofta aluminium som ju inte är nyttigt.
Jag köper fint Atlanthavssalt och Maldon flingsalt. Mycket salt innehåller idag nanoplaster. Det enda som (hittills) inte innehåller det är Celtic havssalt, kostar därefter. Men jag har det i våra kvarnar.
I saltkar med finsaltet lägger jag små påsar med silikon som jag samlar på mig från förpackningar. Inte idealt men det funkar.
Jag skall testa att göra lite smaksatta salter i sommar.

snowy00
3

Brukar köpa salt i kvarn (så det är väl "favoriten")..men har varit snål nu och bara använt "vanligt joderat salt"…hade himayalasalt (lite rosa flingsalt) förr…och lade det i kvarnen bara för att använda upp det.

Fridaaaa
4

Vi kör enbart "vanligt" salt och ibland örtsalt men ingenting annat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.