Matlust iFokus

Matlust

Läst 137 ggr
hemul
3

Riktig slow cooking

Kommer ni ihåg Wonder Bag? Dök upp för en 10 år sen, svenska sajten är borta nu. Som stora ihåliga kuddar i textil med tjocka sidor fyllda av nån isolering. Väldigt fina. Man skulle koka upp en gryta med mat och sen stänga in den i kudden där den kokade färdigt p.g.a. termoseffekten. Det behöver ju inte vara 100 ° for att maten ska tillagas.

Hittade den här artikeln som berättar om andra roliga varianter som förekommit. Inget är nytt under solen!

Funderar faktiskt på den där boken som syns i artikeln. Den finns i nyutgåva, pocket.

https://www.land.se/hus-hem/smartlaga-maten-i-kokladan-fran-forr

Man kanske inte kan laga allting så här, men gör man mycket grytor och långkok och den typen av mat så borde man kunna spara en hel del el.

Uppgradera ditt kök med den bästa lågteknologin. En koklåda spar energi, stöttar vid elavbrott och ger tid över till annat än matlagning.
  • Redigerat 2024-11-14 18:16 av hemul
DesK
0

Jag fick en Wonderbag när jag var i Sydafrika och använder den då och då 😊

/Désirée

hemul
1

Spännade! Funkar det bra då? Var sugen på en då förut när de såldes i Sverige, men de var så himla dyra.

Nu är jag sugen på den där danska trälådan på bilden i artikeln! Egentligen smart och platsbesparande. Då kan den dubblera som pall och stå under köksbordet. Om jag var bättre på att snickra…

DesK
0

Den funkar jättebra. Jag skrev om den här för några år sedan https://matlust.ifokus.se/discussion/1328540/buljongkok-i-wonderbag

Du kan göra en koklåda av t ex en blomlåda på ben, klä den invändigt med isolerande material, göra ett lock av exempelvis en plyfaskiva, vips har du en koklåda och en pall 😊 (Jag puttade upp ett recept på en god vegetarisk gryta också)

/Désirée

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
hemul
1

Jo, jag förstår att man kan använda i princip vad som helst som är isolerat och/eller går att isolera. Men allt tar plats och ska förvaras. Det var det som var så bra med "pallen". Har redan för myckte prylar. Och att den var söt förstås.😄

Har länge använt metoden till fisk. Tror det kallas att koka i kallt eller svalnande vatten, minns inte. Man kokar upp vatten och kryddor. Tar kastrullen från värmen och ställer den på en skärbräda eller tidning, ploppar i fisken och virar runt en handduk. Blir alltid perfekt och är det blockfryst fisk eller filéer slipper man det där "skrogget" som blir i kastrullen när man kokar.

Finns t.o.m. tabeller för hur mycket vatten man ska ha. Man ska mäta fiskens tjocklek och sen regleras tillagningstiden med mängden vatten. Jag höftar. 😉

• Redigerat 2024-11-15 09:58 av hemul