Mer miljögifter i ekologiska ägg
Så trist. 😟
Ekologiska ägg innehåller högre halter av gifter som PFAS-kemikalier än konventionella ägg – och små barn bör inte äta dem för ofta, enligt en ny granskning.
Råd & Rön har testat ägg från 20 leverantörer – varav nio är ekologiskt producerade. Det man har letat efter är gifter i form av dioxiner, PCB och så kallade högfluorerade ämnen, eller PFAS.
Resultatet pekar på ett tydligt problem med samtliga tre giftsorterna i ekologiska ägg. Gifterna finns även i konventionella ägg, men halterna är högre i de ekologiska. Bland annat var dioxinhalterna runt hundra gånger högre i ekoäggen, slår Råd & Rön fast.
Boven i dramat anses vara det fiskmjöl som de ekologiska hönsen får i sitt foder. I den konventionella produktionen äter hönorna istället foder med syntetiskt framställda aminosyror, som inte får användas i ekologiska sammanhang.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Mycket tråkigt!
/Désirée
Det var många år sedan de första larmen kom om ekologiska ägg. Då slutade jag köpa dem. Nu köper jag ägg från höns som får gå ute så mycket det går och som får sojafritt foder.
Jag undrar … Är de konventionella hönsplågade äggen verkligen så mycket bättre eller beror det bara på hur och vad man mäter?
I alla fall har man det inte så lätt som konsument när egentligen bra livsmedel är förorenade med miljögifter. För en tid sedan var det krossade tomater.
I alla fall så köper jag ägg från en lokal gård där jag vet hur hönsen har det och de går ute mycket.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
När det gäller mat och livsmiljö överhuvudtaget känns det väl såhär; Hur man än vänder sig…….
Nyss var det så himla bra med fisk och skaldjur - nu är de fulla med plast och PFAS.
Vatten är så himla nyttigt - nu är det också fullt med PFAS och nanoplaster.
Ut i friska luften - nu är luften full med föroreningar, solen ger dig cancer och regnet är surt.
Jag är mycket sysselsatt med att hitta ren, etisk och rättvis mat. Men det kommer bara nya larm hela tiden. Jag får verkligen intala mig själv att jag inte får bli för nojig. Det känns verkligen svårt ibland.
Det är inget nytt. Säkert 15 år sen man hörde om det första gången och SLV hade det på sin sajt redan då. Har inte köpt ekoägg sedan dess och det har jag tydligen gjort rätt i.
För j*vligt att de får hålla på! Mycket bluff med eko och vegetariskt. Såg ni dokumentären om Oatly för ett antal år sedan? Specialavsnitt av Dokument inifrån, om jag minns rätt. Deras havreåkrar gödslas med kött- och benmjöl från djur som inte ens behöver vara ekologiska. Wow no cow, liksom.
Nu är jag långt från vegan, men jag blir upprörd över att vi hela tiden luras. Vi köper dyrare mat för att vi tror att den är bättre på nåt sätt, det må vara ägg, kött, vegetariska substitut, eko… och så är det skräp i alla fall.
2018 skrev de så här…
Livsmedelsverket uppmärksammade äggbranschen under hösten 2016 på att halterna av dioxiner och PCB i ekologiska ägg kontinuerligt hade ökat sedan år 2006, med en snabbare ökningstakt sedan år 2010.
https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/publikationer/artiklar/2018/2018-nr-16
- Redigerat 2024-03-30 03:06 av hemul
Ekologiska ägg som dessutom dyrare… Tur att jag aldrig köpt ekologiska ägg.
Funderar helt ärligt på att skaffa egna höns så vet man att de har det bra.
Om du bor nära mig vill jag köpa av dig!
Eller vi kan flytta så vi bor nära varandra. 😉
Jag drömde ju om att flytta till landsbygen i Småland, men sen kom Putin och ställde till det med bostadspriserna. Jag skulle också vilja ha några höns. Men man måste nog ha likasinnade grannar så man kan hjälpa varandra, annars kan man ju aldrig åka bort.
- Redigerat 2024-04-02 03:03 av hemul
Hur man vänder sig ….
Det är egentligen inte de ekologiska äggens fel, utan tydligen innehåller det fiskmjöl de utfodras med PFAS.
Det visar egentligen inte att det är farligt med ekologiskt utan orsaken blir en väldig rundgång där grundorsaken är den vanliga: alla förstöring av miljön och det livsviktiga vattnet.
Vi sitter i klistret och att skippa ekologiska ägg och istället bara använda ägg från vanliga äggfabriker är alltså ingen lösning.
PFAS finns överallt. På SVT stod det nyligen att hundratusentals svenskar dricker PFAS-förorenat vatten. Det är svårt att låta bli att dricka vatten …
Nyss var det ett larm och konserverade krossade tomater. En tesked räckte för att man skulle få i sig för mycket skadliga ämnen. Sedan blev det märkligt tyst om den nyheten. Ekologiskt var i alla fall bättre …
Ägg köper jag från en lokal gård där hönsen går ute och har det bra. Det tänker jag fortsätta med. 🙂🐣🥚
#9: Men jag tycker det är väldigt märkligt att man vetat om detta i så många år och inte kunnat hitta annat foder till de hönsen. Rent av oförsvarligt. Jag frågar i butiker lite då och då om de vet något om utfordring av hönsen till "ekologiska" ägg, men ingen har hört något.
Jag fattar inte reglerna för ekologiskt, när man kan få in gifter i såna livsmedel.
Jag köper från höns som kan gå ut när de vill (när det inte är fågelinfluensa) och som får sojafritt foder.
#10 Det är mycket som är märkligt. Överallt, hela tiden. Som mu allt detta PFAS i självaste dricksvattnet.
Tydligen är det fiskmjölet som är orsaken och fiskmjöl kommer från fisk som kommer från vatten som osv …
Fisk som ju ska vara så nyttigt!
Det är lätt att drabbas av hopplöshet.
Bra att du också kan välja att köpa från utegående höns. Det är nog så bra det kan bli.
#9: Nej såklart är det inte äggen eller hönsens fel, det är väl snarare att man säljer det dyrare med den ekologiska stämpeln och då betalar ju folk mer för att det ska vara bättre. När det sen framgår att det inte är bättre och inget görs åt problemet så känns det ju lite som att man lurar folk, om du förstår vad jag menar?
#8: Jag har redan turen att bo på ett bra ställe för att skaffa höns 😉
Ja det låter ju som en bra plan! Vi får hålla tummarna att priserna inte går upp allt för mycket 😢
#12 Jag förstår absolut, men det är ett dilemma som jag inte vet hur man ska komma ur eftersom allt hänger ihop. Och det är viktigt att inte hönsen drabbas. (ännu mer)
Å ena sidan lär det också vara mer mineraler och vitaminer i vissa ekologiska ägg. Men ska man komma ifrån gifterna ske de visst inte få fiskmjöl. Det kanske går att lösa? Och förstås måste man göra något åt problemet.
#14: Problemet är ju inte bara äggen utan att hönorna får ju också i sig gifterna och i detta fallet får ju hönorna av de ekologiska äggen i sig långt mer gifter 😟
Man röstar ju lite med sin plånbok så man får börja ställa krav, som konsument så väljer man ju lite indirekt vad man vill stötta. Blir det för mycket förlust för ett företag så måste ju en ändring ske, så tänker jag åtminstone
Mycket med eko är ren bluff. Man tror t.ex. lätt att KRAV är nån slags oberoende kontrollorgan. Det är det inte. Det är närmast en branchorganisation. Se vad fina medlemmar KRAV består av - inget egenintresse där inte! 😛
https://www.krav.se/om-oss/organisationen/medlemmar/
Norge har, eller hade ivf, länge sedan jag läste om det, mycket bättre regler för vad som för kallas eko. T.ex. är det bara mjölk med naturlig fetthalt som får ha den märkningen. Alltså så opåverkade varor som möjligt. Här är det ju tvärtom. Eko är ett försäljningsargument som utnyttjas stenhårt för att ta ut högre pris för skräp. På min ICA finns det helt klart fler "produkter" än råvaror med ekomärkning. Och processad mat var väl inte så bra, eller hur var det nu? Kanske blir den nyttig om det står eko på förpackningen? 🥱
När det gäller hönsfodret är det väl så enkelt att österjöfisken de gör fodret av är billig, mycket strömming och bifångster kan man tänka.
- Redigerat 2024-04-04 07:33 av hemul
#16: Ja, östersjöfisk rekommenderas ju inte till människor. Men omvägen genom höns trodde man skulle funka……
Genom höns och den norska snusklaxen.
Vi har väl nåt undantag från EUs regler som gör att stömming ens får säljas som människoföda här.
Egentligen är det konstigt att man ens orkar försöka. Allt har gått så långt och det är så förljuget. Skrapar man bara på ytan så ser man sprickorna överallt.
- Redigerat 2024-04-05 04:20 av hemul
#18 Det är lätt hänt att drabbas av hopplöshet. Men någonstans måste man försöka finna ett spår att följa och i alla fall göra det bästa möjliga. (Vad nu det är.)
Samhället måste ställa högre krav, anser jag. Det kan inte vara upp till konsumenterna att veta allt och sedan stå i mataffären och välja …
Jo, jag håller med.
#19: Vem är "samhället"?
Samhället består ju av oss alla, inklusive konsumenterna. Man kan ställa högre krav genom att rösta med plånboken men det finns ju såklart många andra vägar, man kan göra mer än det ena eller andra 🙂 Politisk engagemang är en väg, att sprida information på nätet och göra fler medvetna som det redan görs här, stötta vetenskap och forskning som tar fram fler hållbara alternativ osv.
#21 Jovisst, opinion är en väldigt viktig faktor och att sprida upplysning. Men samhället stiftar lagar. Tillåter eller förbjuder gifter.
#22: Jaha du menar då genom politik 🙂
#13: Jo, det är precis det jag hoppas på! Grejen är att jag bor där priserna är höga och ville flytta dit priserna är låga. Jag skulle alltå få en hel del pengar över. Eftersom jag har usel pension får jag bostadstillägg. Har jag pengar på banken ryker bostadstillägget och pensionen enbart går inte att leva på. Alltså måste jag investara den där mellanskillnaden och få en avkastning som täcker minst boendekostnaderna och helst ge lite guldkant också. Före Putin skulle det ha funkat. Nu känns det väldigt osäkert. Dels mindre pengar över, dels instabil börs, särkilt för en ovan investerare.
Det finns rätt okända "inlåsningseffekter", varav den jag råkat ut för är en. Känns sjukt att leva på låg pension samtidigt som man faktiskt sitter på x miljoner, men så är det.
- Redigerat 2024-05-06 02:33 av hemul
#21 Det är svårt att rösta med plånboken när det i princip bara finns skit. Och när det som är lite bättre är svindyrt.
Jag skulle t.ex. gärna köpa kött från t.ex. Gröna Gårdar. Men det har jag inte råd med. De som har råd och också har intresset och drivet att göra det är så få att det inte får så stort genomslag.
Det kommer alltid att vara det som den stora massan köper som ger de stora vinsterna. Och det är tyvärr inte gräsbetat kött o.s.v.
#25: Jag förstår, har själv inte ekonomin heller att kunna lägga på varor som jag egentligen hellre hade stöttat genom köp och det är inte särskilt lätt med inflationen.
Att rösta med plånboken är ju bara ett sätt man kan påverka 🙂 Sen får man också välja sina kamper, kanske befinner man inte sig i en fas i sitt liv där man inte har förutsättningar eller inte orkar och då får man lov att prioritera sig själv
Jag brukar gnälla på ICA. En kul tjej som jobbar där berättade att hon var engagerad en nån grupp som sysslade med miljö och mat, glömt vad det var. Ivf hade hon en kompis där som brukade säga att i mataffärerna säljer de "livsmedelsliknande produkter". Det tyckte jag var skitbra! Tänker jag sno rakt av. 😄
- Redigerat 2024-05-07 03:44 av hemul
#27: Mycket bra sagt. Ta bort de "livsmedelsliknande" och det blir rätt mycket tomma hyllor…..
Vi har tur för i vår närhet säljs det ägg från frigående höns som går inomhus men har tillgång till rastgård. De uppföds på bara vegetabiliskt foder. Vi kan handla både vid packeriet och hos affärer i närområdet.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!