Matlust iFokus

Matlust

Läst 124 ggr
hemul
3

Köptips: falukorv från Siljans chark

Den här falukorven från Siljans chark är jättegod. Smakar som falukorv gjorde förr. Finns både som ring och rak, lite olika innehåll, men båda goda.

Nästa vecka har de den raka på extrapris på Lidl. Den var billigare sist jag köpte, men 39:-/kg är ändå bra pris idag.
https://www.lidl.se/p/siljans-falukorv-rak/p10005004?pageId=10029404&tabCode=Next_Sales_Week

Har upptäckt att Lidl ibland har bra grejer som inte finns i de andra butikerna. Man kan väl tänka sig att Siljans chark säljs mest lokalt i Dalarna annars.

DesK
0

Siljanschark säljs mest lokalt i Dalarna ja, men jag har sett att dom ibland finns på Lidl. Tyvärr kan jag inte längre äta falukorv.

/Désirée

hemul
1

Hur kommer det sig?

Jag är ingen falukorvsfantast. Äter det sällan till middag. Blir inte mätt på det. Antar att många års lowcarbande har gjort att jag kräver mer proteinrik mat. Men det är himla behändigt om det är kris och man har brådis. Burkar frysa skivor så kan man ta fram bara så mycket man behöver.

Och en falukorvsfavorit har jag faktiskt. Stuvade morötter med stekt falukorv! 🤤

DesK
0

#2 Mina då minderåriga döttrar och jag bodde i några år i Falun och där blev vi systematiskt misshandlade både psykiskt och fysiskt och vi tvingades äta falukorv minst en gång i veckan.

/Désirée

CasaRamon
1

#3: Men oj, det låter förskräckligt.

hemul
1

Ja, då kan man ju förstå. Trodde det var nån födesämnesallergi, men det var ju mycket värre. Beklagar.

DesK
0

Tack för er omtanke, förövaren blev fälld i både tingsrätt och hovrätt.
Nu återgär vi till falukorv. Jag har faktiskt hittat annan emulsionskorv, som jag kan uppskatta och äta någon gång, då och då, tack vare killarna här hemma.

/Désirée

hemul
3

Nu vet jag varför ivf en orsak till att den här korven är bättre. Ni andra som är gamla som gatan kommer kanske ihåg att en gång i världen kunde man se späckbitar i falutkorven. På den tiden kunde man lätt ta ett par skivor rå falukorv på mackan.Det var gott. Sen började de mala ner späcket. Resultat är att det blir som en äcklig fetthinna i gommen om man snaskar i sig en skiva "rå" falukorv.

Korven från Siljans Chark är god att äta rå ocskå och man får ingen fetthinna i munnen. Fattade inte varför, för inte såg jag några späckbitar.

Men nu när jag bärgat 4 kg och skulle skiva upp alltihopa för frysen tog jag på mig glasögonen för att skära rakt och då såg jag! Det är späckbitar, men väldigt små. Förut var de stora. Men den lilla missen förlåter jag dem.

För kanske 20 år sen gjorde nån av de stora märkena, tror det var Melkers, en falukorv som de kallade Gammaldags eller liknande, och den var just med säckbitar. Men den försvann och sen försvann ju Melkers också.

Hoppas nu Lidl forsätter att ha kampanjer med Siljanskorven, för nu vill jag inte äta nån annan. 🥰

Ursäkta lång utläggning, men jag är så less på hur allt försämras och ofta utan någon klar anledning.

Torparmor
1

Siljans falukorv är favorit hos oss oxå

Låt dagen idag bli din bästa hittills!