Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 803 ggr
MaMaMade
0

Hushållskontot

Ngn fler än jag som tycker att hushållskassan är skral varje mån?

Jag har aldrig fört bok o kommer inte heller att börja göra det då jag är obota slarvig! ;) Men jag har märkt att det går en himla massa pengar numer. När det bara var jag o maken tänkte jag inte så mkt på det fast vi åt o drack mkt o gott. Nu m 3 barn, 3 katter o 2 hundar som tillkommit genom åren rinner pengarna genom fingrarna!

Gissar på en månadsförbrukning på 6000-7000 kr, då är dock även hygienartiklar o djurmat inräknat. Det är dubbla vår "månadshyra" på villan…

Bor dessutom på landet uppe i Norrland så vi har långt till billiga affärer. Vägara dessutom köpa vad som helst, lite kvalité får det allt lov att vara! Älgkött har vi själva o vi köper lamm o gris "privat" men frukten, den frukten! Det går 3-4 kg frukt/v o då håller jag o maken in på oss själva, snittpriset är 15-20 kr/kg. 70 kr/v = 280 kr/mån. Det ser inte så mkt ut men små bäckar…nästan 3½ tusen pix om år!

Läste strängen Super Size Me o håller m en av debattörerna: höj priset på onyttigheterna o sänk frukt- o grönsakspriserna istället! Tur att man kan fylla frysarna m bär nästan varje höst!

Linda
0

Vårt Ica kort laddas varje månad med 8.000:- helt sjukt på en liten familj på två vuxna och två barn..

MaMaMade
0

Gör ni av m allt också? Här går ju en hel del till blöjor. Mellanflickan är 3½ o har bara nattblöja men jag kom hem m en 14-mån i mars som har dygnet runt…sjukt mkt pengar går till dem.

Pernilla
0

Huahhh… vi är ju bara två i vår familj, och sätter in 4000/skalle på det gemensamma kontot varje månad, men då betalar vi ganska mycket räkningar därifrån också. Skulle gissa att vi käkar upp 5000 i månaden… Så länge pengarna går till bra råvaror, frukt, grönt och ekologiskt producerat känner jag mig okej med det. Värre när chipspåsar eller läsk blir en utgift, liksom…

Linda
0

Absolut!

MaMaMade
0

Håller med dig där, är ju chipsoholic men försöker hålla in på allt annat istället. Sonen är för gammal o hopplöst förlorad, lördagsgodis o en läsk varje helg men mellandottern har lördag ca 1 ggn/mån. En fördel m att de inte kan veckodagarna… ;)

Det är tråkigt när man känner att man inte har råd att bjuda gäster som man gjorde förut. Familjerna växer o bara 2 fam skulle innebära 9-10 pers nu när barnen kommit.

Våra adoptioner har ju kostat en hel del o vi tycker om att resa. Köpte en beg husvagn för ett par år sedan så vi tjänar in på hotellrumskostnaden men vi vill utomlands också. Asien är hett; Thailand o Kina (naturligtvis), vi hoppas kunna åka tillbaka till Kina nästa år o sedan på Mellis återresa om några år då hon är tillräckligt gammal för att kunna ta till sig allt.

Jaja, pengarna ska rulla…! :)

Niklas
0

Jag tror att Åsa sa att vi gör av med ungefär 4000 per månad. Då äter vi väldigt bra men aldrig någon färdig mat. Restaurangbesök och liknande är inte inräknade.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

Kan det inte vara så att en del av hushållspengarna egentligen tillhör nöjeskontot? För när jag handlar i mataffären så är det alltid ett par saker på kvittot som inte tillhör det jag kallar husshållsutgifter. Tex tidningar, dvd-filmer, öl, batterier, blommor m.m. Dvs ganska mycket av pengarna på ica-kontot går till annat än mat…

Oskar

Niklas
0

Våra kostnader är rensade för sånt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pernilla
0

#7 Förmodligen helt sant.

MaMaMade
0

DVD-filmer…*ytterst* sällan.

Öl…det är väl föda? ;)

Blommor köper jag inte i mataffären…de sköts inte på rätt sätt där.

Men hygienart går helt klart in på matkontot…o dessa *blöjor*! :(

Oskar
0

#10 He…jo öl är väl föda på sitt sätt. :)

Men svårt att dra gränser. Om öl och blöjor räknas in i hushållskontot ja då kan man ju räkna med det mesta. Cigg och aftonbladet? Grillkol och tändvätska?

Oskar

MaMaMade
0

Det beror väl på hur väl utrustade ens affärer är. Vi bor på landet o 50% av matinköpen görs i lanthandel där inte grillkol o tändvätska finns alla ggr…el rätt batterier…glödlampor etc. Men visst slinker det ner sådant som inte är mat…men om det behövs i hushållet så borde det väl räknas in i hushållskassan?

Hmmm, vi måste nog skapa ett filosofiskt forum också! ;)