Nakne Kocken´s jordärtskocksgratäng
brukar jag göra då och då. Så god! Fast jag har modifierat bort brödsmulorna.
Skiva jordärtskockorna o lägg i ugnsfast form. Häll över grädde och vänd ner rikligt m parmesan eller pecorino. Salta och peppra, det behövs inte lika mycket salt om du använder pecorinon. In i ugnen, cirka 175 grader tills jordärtskockorna känns mjuka.
Jättegott att lägga på rostat bröd m en en lätt dusch av citronsaft över! 

mums tack för tipset ska prövas!

Oh my god. Det där ska prövas. Brukar du servera nåt till och ha den som huvudrätt? Kan tänka mig typ rökt lax eller något…
Jag har haft den både till kött, fisk o kyckling, föredrar det sistnämnda. Den är god som den är som vickning på rostat bröd som jag beskriver ovan med en kall öl till.
Satt o bläddrade i hans kokböcker igår och tänk, fast jag haft det receptet i flera år har jag inte ens sett det *ler* Så det är alltså värt att prova? Mmm, får ta det någon gång när vår lilla allergiker inte är hemma. Eftersom hon inte tål mjölkprotein blir det sällan grejer med mycket ost och mjölk. Visst kan man göra extra till henne men a) det bli inte lika gott och b) ibland orkar jag bara inte hålla på med alla dessa varianter utan väljer istället mat som alla kan äta utan trixande. (vi har flera olika allergier i familjen).
Men visst är det märkligt hur man fastnar för en viss typ av recept och helt enkelt inte "ser" andra? Fast man läser i samma bok!
Visst är det så Illan! Själv har jag 1000 oprovade. Man glömmer bort att man har dem, hittar inte ingen dem när man vill ha dem men oftast har jag svårt för att få ihop alla ingredienserna, i alla fall om jag bara kan handla i vår lanthandel.