Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 124 ggr
Garm
4

Kryddor och örter - vart köper ni det?

Beställde just en hel hög kryddor och örter, bland annat 1 kg torkad timjan. Det går åt här hemma, ska ni veta :D Nå, 1 kg timjan kommer räcka ett bra tag, det är ju en ansenlig mängd :) Det blir att vakuumpacka i mindre påsar, så det håller smaken tills det tar slut. Gör nog det med övriga kryddor och örter också, det som inte får plats i kryddbehållarna av glas.

Varifrån köper ni era kryddor? I vanlig matbutik, eller någon annanstans ifrån? Har ni något ställe online från vilket ni köper kryddor? Jag brukar beställa det mesta online från Borgeby Kryddgård eller Kryddlandet. Bra kvalitet till ett mycket bättre pris än i matbutikerna. Jag gillar kryddor och örter, så det går ju åt en del :)

Sindri
0

Jag handlar också oftast från Kryddlandet eller Borgeby. Det är inte lätt att hitta ekologiska kryddor i butik. Har just upptäckt hur många olika sorters peppar det finns. Och salt med röksmak.
Örter odlar jag själv och torkar i massor på sommaren.
Om du har möjlighet så förvara allt i glas- eller plåtburkar. Jag använder gamla sylt- och honungsburkar. Annars är nog papperspåsar bättre än plastpåsar, har jag fått lära mig.
I skåpen ovanför kyl och frys är det torrt och skönt för örterna.

[RasaNebulis]
0

Kanel köper jag online för den kanel som säljs i vanliga affärer har oftast för hög kumarinhalt, men andra kryddor köper jag vanligtvis på ica eller dollarstore.

Har börjat fundera på att odla själv.

Maria
1

Både på ICA och på Orientlivs. Sedan finns det två kryddbutiker vad jag vet i Göteborg. En i Haga och en i Olskroken där de har ALLT.

/Maria

• Redigerat 2022-06-19 05:45 av Maria
Garm
0

#1: Önskar jag kunde odla enga örter, men jag har tyvärr inte plats för det. Inte heller har jag särskilt gröna fingrar :)
Försöker samla på mig bra glasburkar, men det går trögt. Just nu är största delen av glasburkarna in min ägo fulla av annat.

#2: Ja, precis! "Butikskanelen" inte den bästa.

#3: Om du vill får du gärna berätta vad butikerna i Göteborg heter och exakt var de ligger :D Jag bor lite utanför Gbg nämligen.

Maria
0

#4 Jag vet inte vad den heter i Haga men jag tror det är Haga Nygata. Haga är inte så stort.

Den andra är på Olskrokstorget.

/Maria

Garm
0

#5: Tack! Ska försöka hitta dessa butiker, blir nog inte allt för svårt. Kul med fysiska butiker med kryddor att kunna gå till och botanisera :D

Åsa S
0

Vanlig matbutik eller på Matvärlden ifall jag vill ha större förpackningar till bra pris

Zadeira
0

Jag är fruktansvärt dålig på att använda annat än salt, peppar och grillkrydda. Kanel brukar jag också ha, det går till både mat och bak. De gånger jag köper annat köper jag i matbutiken. De brukar stå så länge att de klumpar ihop helt eller tappar smaken helt. Önskar man kunde köpa ännu mindre förpackningar.

Använder dock ofta smaksättare som buljong, grillsåser, soya eller sådär.