Garam Masala vs Tiki Masala
Jag tänkte göra en indisk maträtt som visades i TV.
Jag har Tiki Masala hemma men inte Garam… tror ni det funkar lika bra.
Är skillnaden stor i smaken?
/Maria
Om jag har fattat rätt så är Garam masala en ganska mild kryddblandning. Tikka masala är en kryddblandning som innehåller Garam masala och vitlök. Mängderna är inte så exakta, utan det viktiga verkar vara att man blandar hela kryddor och mal eller mortlar ihop dem.
Garam masala innehåller ofta:
Kanel
Muskotblomma
Korianderfrön
Spiskumminfrön
Kardemummakärnor
Peppar hel
Tikka masala innehåller ofta:
Garam masala
Generöst med vitlök
Ingefära
Extra spiskummin
Paprika
Så svaret på din fråga blir ja, men smaka av noga, så att det inte blir för starkt. Blir inte exakt samma smak, men säkert gott i alla fall.
/Désirée
Hur gjorde du förra gången? :) https://matlust.ifokus.se/discussion/1495305/tikka-masala-vs-garam-masala
Jag har tyvärr inte testat någon av dom, så kan inte svara på själva frågan tyvärr. Av det jag googlat verkar innehållet till viss del vara samma, men inte helt samma så det är klart dom har olika smak. Jag tror säkert det blir gott ändå, men det beror ju lite på rätten och sådär också. Även samma kryddblandningen kan ju ha stora variationer beroende på vart man köper den eller vilket recept man följer
//Jessie
- Redigerat 2021-04-21 19:46 av Scorpio97
#2 Jösses. Jag har inget minne av det alls🤪
/Maria
#3 Maria, du är inte ensam om det. Sajtvärden måste ha sovit djupt den dagen! 😱😁
/Désirée
Jag har skrivit samma rubrik också haha😃
/Maria
För mig kändes frågan direkt bekant. Vet inte riktigt varför, för det är kryddor jag inte har erfarenhet av och jag svarade inte ens i förra tråden. Tyckte mest det var lite lustigt att det var du som frågade förra gången också och att rubriken är nästan exakt samma 😀
Minnet fungerar konstigt ibland
//Jessie
Mitt minne är ju skadat också. Jag har t.om "papper"på det så jag ber om ursäkt😃
/Maria
Ingenting att be om ursäkt för! Bra frågor tål att upprepas många gånger 😊
/Désirée
Tack🙂
/Maria
Det här är är receptet jag tänkte göra
https://www.koket.se/indisk-palak-bowl-med-halloumi
/Maria
Erik Videgård berättar om kryddor och gör bl a Garam Masala på tv4. Finns nog sen på köket.se
/Désirée
#11 Ah tack😊
/Maria
Jag fick tag Garam Masala så nu har jag båda kryddorna hemma 😉
Gjorde Palak Bowl igår och det blev väldigt gott.
Glömde att ta en bild.
/Maria