Måste jag äta maten på HK
Jag är 15 år och har provmiddag nästa vecka. Jag frågade min lärare om jag var tvungen att äta vilket hon svarade ja och att mitt betyg annars skulle kunna påverkas negativ
Så min fråga är måste jag äta och kan mitt betyg sänkas om jag inte gör det??
- Redigerat 2020-10-08 20:22 av DesK
Vad kommer det sig att du inte kan äta maten?
Är det på grund av att du är vegetarian, allergisk eller någon annan orsak så borde man ta hänsyn till det.
/Maria
Vad står HK för? Om du har ett giltigt intyg på att du inte kan äta viss mat, så ska de ta hänsyn till det. I övrigt säger jag precis som Maria sa nyss.
/Désirée
- Redigerat 2020-10-06 11:20 av DesK
Med betoning på kan, inte vill
HK gissar jag är hemkunskap eller?
/Maria
#0: Om din lärare har sagt "ja, ditt betyg kan komma att sänkas om du inte äter" så lär det ju vara det som gäller.
Du kan ju alltid fråga hur mycket du behöver äta, om det är så att du inte är allergisk eller har andra skäl att avstå att äta av maten.
// Harley
Jag tycker att det är väldigt märkligt om skolan anser sig kunna bestämma över vad du ska stoppa i din mun, och att de dessutom ska betygsätta dig efter vad du stoppar i din mun. Inom förskolan betonar vi ofta att barn har rätt att bestämma över vad de stoppar i sin mun och inte, och att man inte ska tvinga (men däremot gärna uppmuntra!) barn att smaka.
Jag tycker att det här låter som något som man kan/bör ta upp med skolhälsovården/skolledningen. Det vore också intressant att veta vad läraren grundar sitt besked till dig på, och var i så fall gränserna för lärarens "rätt att tvinga dig" går.
Men - vad innebär en provmiddag? Vem lagar maten? Vem bestämmer menyn?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
De kan aldrig tvinga någon att äta. Däremot smaka är ju bra men inte mer än så. Nej ditt betyg kan inte påverkas för att du inte äter. Hade tagit upp det med dina föräldrar och de med rektorn.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bedömningsstöd i Hem och konsumentkunskap.
• Den hållbara lunchen
• En hållbar Tacokväll
https://bp.skolverket.se/web/bs_gr_grgrhem01_7-9/prov?p_auth=sycVqjTL&p_p_id=thvtests_WAR_thvwebapp_INSTANCE_C2KSEYyYP5OF&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2&_thvtests_WAR_thvwebapp_INSTANCE_C2KSEYyYP5OF_execution=e1s1
#6: det är våran grupp som bestämmer maten och provmiddag är när vi ska visa våra kunskaper och middagen kommer betygsättas.
Anledning att jag inte vill äta är att jag i början av året började gå ner i vikt och sen eskalerade den situationen lite och jag har börjat tycka det är jättejobbigt att äta inför folk, hon påpekade sen också att vi inte kan slänga maten och därför måste äta. Jag har även haft svårt med mat hela mitt liv och är väldigt kräsen så det gör det ännu svårare att välja måltid.

Jag tycker att du ska ta upp det du skriver här med din lärare.
Jag har gått på lanthushållskola där vi fick laga mat till våra kamrater på skolan i antingen storköket eller i ett litet kök där tre andra kamrater kom och åt.
Vi fick inte själva bestämma vad vi skulle laga och det var ibland sånt man inte
gillade men vi fick lov att sitta med vid bordet och smaka på det vi serverade.
Hoppas att det löser sig för dig.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#9 Prova att prata med din lärare igen, och berätta varför du inte kan/vill äta. Kanske kan ni hitta en bra lösning tillsammans. Blir du inte bra bemött av din lärare så ta hjälp av andra vuxna, t ex dina föräldrar, skolhälsovården eller rektor.
Självklart ska inte ditt betyg hänga på om du kan äta tillsammans med andra, eller bero på andra faktorer relaterade till själva ätandet. Det som ska betygssättas är dina kunskaper om mat/måltiden och hur bra du är på att tillaga mat - inte din vilja att stoppa något i munnen.
Det bästa vore kanske om du kunde få laga en måltid som du själv bestämmer. Kanske skulle du och EN kompis kunna äta den ihop (med läraren)?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hur har det gått?
#12: middagen blev uppskjutet tills idag så får se sen efter skolan, tack för alla svar dock :)

Lycka till!
Ja då får vi hoppas att allt går bra idag.
/Maria
Jag hoppas också att det går bra! ❤
Hur gick det?
Mvh
Mig

Nu vill vi veta hur det gick.
Det kan vara bra att smaka på maten för att reflektera över vad som kan ändras eller tänkas på till nästa gång vilket i sin tur kan ge högre betyg.
Läraren kan inte rakt upp och ner tvinga dig.
Däremot bör du prata med läraren om detta, du bör äta framför folk för att undvika att främja en fobi som leder till allvarliga psykiska störningar och att smaka på mat eller äta något på en lektion kommer inte att påverka din vikt ansevärt. Det låter som att du har eller är på god väg att utveckla en ätstörning vilket inte är bra.
Det finns ingen anledning att skämmas över att äta. Rent logiskt bör man må dåligt över att man inte motionerar, inte över att man äter men vilket fall som helst så ska du inte skämmas eller må dåligt över din vikt och absolut inte över mat.
Med vänlig hälsning
Sofy, som gick ner 100kg och studerar psykiatri efter vunnen kamp mot psykisk och fysisk ohälsa
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian