Matlust iFokus

Matlust

Etikett: fågel
Läst 3822 ggr
Anne
0

Mårten Gås - söndag 11 november

På söndag är det fars dag, och jag har bjudit hem mina föräldrar på middag. Mamma påminde mig om att det råkar sammanfalla med Mårten Gås. Eh. Jaha. Jag har aldrig firat det, men det kanske vore lite kul.

Svartsoppa känns helt uteslutet, men har ni andra idéer? Gås - men hur?

[Asta]
0

Det brukar ju vara stekt gås med sås och potatis och rödkål. Gåsen krymper ju dock något grymt i ugnen. Gäller att köpa en mycket större än man tror att man behöver. Fast det är gott.

Martin
0

Har inte heller firat det och den första gången jag åt gås så var det fett, träigt och inte gott. Så det har inte blivit fler gånger Glad

Har däremot i samband med mårten gås käkat kalkon eller gjort lite lyxigare kycklingrätter, inte samma sak - men ändå ett substitut Glad

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Ska på Mårtengås på lördag. Fast vi äter ingen svartsoppa.

[Asta]
0

Jag tycker nog att gås är gott. Men det är en fet fågel! Det mesta försvinner dock under stekningen.

En gång var vi ett gäng bjudna på Gåsmiddag till en kille. Han var skåning och hade varit på många Gåsagillen, men förmodligen aldrig stekt en gås själv. Han hade köpt en gås i bra storlek tyckte han.

Under stekningen såg han den här gåsen smälta bort. När vi kom höll han på att göra en köttfärslimpa, för han hade förstått att gåsen inte skulle komma att räcka så att alla blev mätta.

Jag är också skåning, men måste erkänna att svartsoppa äter inte jag heller. Men det beror inte på att jag vet att det är blod i den, för det tycker jag inte är konstigare än kött, det är bara det att jag inte fixar konsistensen. Men på gåsagillen brukar man ha både svartsoppa och consommé så att man kan välja.

bubbelbubbel
0

Vad är svartsoppa? Det låter konstigt.

Karmatarerskanise
0

Det är med blod i Glad

[Asta]
0

Jag förstår inte egentligen varför det skall vara äckligt bara för att det är blod i? Varenda köttbit vi äter är där blod i. Om man är vegetarian förstår jag det helt klart men inte om man är köttätare.

Svartsoppa är en soppa som traditionellt äts som förrätt när man firar Mårten. I den skall det vara gåsblod, buljong, sherry, smör och ganska många olika sorters kryddor. Allting skulle ju tas till vara när man slaktade.

Karmatarerskanise
0

Jag hade ätit soppan om jag gillat den, men ingen i familjen gillar smaken. Har inget med blodet att göra.

Vi brukar göra en krämig svampsoppa till förrätt med sherry i istället Glad

eventkocken
0

Svartsoppa smakar som flytande pepparkaka.

Karmatarerskanise
0

Precis. Och jag äter inte peppar kakor Glad Eller jo, de där mjuka kan jag äta ibland med en skiva ost på Skrattande

Karmatarerskanise
0

Idag ska vi på gåsamiddag Glad Trevlig helg!

isnornin
0

Åh gås är så gott.

MVH Isnornin