Köttfärsås i många olika varianter
Tänkte att det kan vara kul att variera sin köttfärsås lite. Blir alltid samma här hemma.
Hur gör ni er köttfärsås?
Skriv gärna recept :)
Själv använder jag krossade tomater, tomatpure, soja, lök, nötfärs, vitlök, chilifrukt, chilisås, lite ketchup och lite vatten.
Jag gör som jag har fått lärt mig av en italienare som jag har haft nöjet och få jobbat ihop med på en av krogarna där jag jobbade som kock under 90-talet.
Jag använder mig av följande:
Färsk basilika och salvia och blad persilja,
vitlök, gullök, chilifrukt och morot, som jag finhackar
och fräser i olivolja.
Sen har jag ner nötfärs och låter det fräsa tills färsen fått en gyllenbrun färg. Sen har jag i passerade tomater och tomatpuré och späder med vatten, salt och peppar ev. lite socker.
Sen får det sjuda ner tills det fått en bra konsistens.
Till denna gudomligt goda bolognese serverar jag givetvis färsk pasta som kokas al dente och slungas med lite olivolja och färsk riven parmensan ost på toppen och en kvist basilika.
Bon apetit!
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Gul lök, vitlök, älgfärs (nötfärs då älgfärsen är slut), krossade tomater, tomatpure, någon chilifrukt eller cayennpeppar, lite buljong eller fond, + ev. lite rivna morötter som ger lite sötma åt såsen + torkad basilika eller oregano, + salt och peppar.
Vi har två varianter - en med mycket kött och det är väl en variant av alla bolognesevarianter som finns.
Men den vi gör mest har vi massor med grönsaker i faktiskt och brukar göra i en jättegryta som får koka länge och så fryser vi in i portioner. I den fräser vi vitlök, lök, köttfärs och ett paket bacon, som skärs i bitar och knapersteks innan det kastas ner. På med krossade tomater, sedan brukar vi ha i trattkantareller, en eller två paket frysta ärtor, majs, paprika (beroende på grytstorlek) och tärnade morötter. Kryddor är paprikapulver, torkad chilipeppar, blandade pepparsorter. Sedan brukar vi ha lite ättika, för syra, och lite socker, för sötma. Tror att det är det hele.
När jag lyxar till det blir det på nötfärs, lök, champinjoner, grädde, buljongtärning, soja, franska örtkryddor. Mums!
Annars kör jag ungefär som #0
det beror.
jag gör en utan tomat, med lök, köttfärs, mjöl och mjölk (salt, peppar, soya)…och den bör ätas med potatis och lingon !
sen gör jag ett ihopkok med tomat, eller tomatpuré.
beror väl på vad man känner för, ibland har jag i cream fraiche chili/paprika. då blir det extra krämigt..
Fräser lök i ordentligt med smör, slänger på litelite socker, ev vitlök. Fräser köttfärsen brun (nöt) och häller på krossade/passerade tomater, kryddar med peppar och salt. (Kan varieras).
Annars fräser vi köttfärsen brun, i med mjöl och vatten, grädde, salt och peppar, det är mums :)
Helena
Himma hos mina föräldrar får man; köttfärs som steks upp, i me grädde (redi 40% ska det va) och ketchup. klart! hehe det e mina föräldrars det, mm 
Jag tål inte tomat, så jag brukar göra en liknande som #5, gärna en klick creme fraiche i eller en gräddskvätt. Mitt senaste tomatsubstitut är ajvar relish som jag kommer att prova nästa gång jag gör köttfärssås!
Det är lustigt - det var inte förrän jag började läsa här på Matlust jag fick veta att man kunde vara allergisk mot tomater. Det var inte i den här tråden jag fick veta det, utan det var längesedan. Men det finns så himla många allergier som jag inte haft en aning om . Häromdagen fick jag höra en som var allergisk mot mango.
Jag är känslig mot kiwi och ananas..men jag äter ändå, så himla gott ju :P
Helena

#10 - jag är känslig mot vanlig kiwi och ananan men inte mot Krav-ditto. Har du provat?
:-) Inge
Köttfärs, lök och creme fraiche är gott. Ev med lite krossade tomater i och några örter. Smaskens!

Min köttfarssås är gjort på magert nöttkött, som rostas i olivolja med vittlök. Hakkat lök tilsättas - när dom är klara tilsättas mycket mörk choklad, lite chili och/eller garam masala och tamari/soya. Lite saké eller en liten snaps ger susen.
Såsen är ganska torr och går bra till tortilla wraps tilsammans med guacamole, sallad och riven ost
har du choklad i köttfärsen ? det var något nytt ! :D
#13 Låter kul! Hur mkt choklad till hur mkt färs på ett ungefär? Höfta till ett recept är du snäll…! :)
Jag har gullök, mycket vitlök, tomtapure, tomatkross, nötfärs, rödvin, oregano, timjan, rosmarin, cayenne, grönsaksbujong samt salt och peppar!

Choklad i köttsås är jättegott :-) Recept - det är värre :-/
I min familj ville man säga på danska 'en skefuld, en håndfuld og en røvfuld' Det var vad min svärmor fick som svar från kocken när hon var elev på ett hotell i Jylland. På svenska är det väl närmast 'just precis lagom'
Men jag kan ju ändå göra ett försök:
400 gram nöttkött max 6% fett
1-2 vitlöksklyftor
1 gult lök
ca 50gr mörk kvalitetschoklad 60-70% kakaohalt (om man inte har choklad går det att använda kakao och smör i stället)
½-1 tesked garam marsala kryddor
1 matsked tamari
salt o peppar efter smak
Chokladen måste vare väl fördelat på allt köttet - annars får man tillsätta lite mera. På den andra sidan får det inte vare alldeles kladdigt - så tillsätt i flera omgångar.
När det är klart vet man - det smakar och lukter himmelskt.
Lycka till
*Tack* Inge! Ska testa å det snaraste! :)
Vad brukar du äta det till? Pasta?

Vi brukar vanligvis såsen till wraps som skrivit i #13.
Men den kan säkert gå bra till ris med vittlöks-dressing/gräddfil/creme fraice. Eller pasta kanske med parmesanost hackat tilsammans med hasselnötter.
Det får jag pröva någon gång ;-)
irode: Jag gjorde också wraps med kött i choklad. Fast inte köttfärs utan lövbiff strimlat.
Gott, men i längden tröttnade jag. En wrap gick, men sen blev det för mycket smak.