Buffé på kalas för ca 20 personer
Pappa smiter på sin födelsedag och det tycker vi är trist. Så jag har dragit igång ett överraskningskalas som väntar på honom när han kommer hem.
Har lite idéer om en buffé med medelhavstema och behöver inspiration. Gärna kompletta recept.
I gänget finns inga allergier (vilken befrielse!) så det är bara att ösa på med idéer!
Men några förbehåll finns. Vi ska fira honom på annan ort så det är bra om man kan förbereda och ta med sig. Dessutom har vi begränsad budget så jag har inte möjlighet att bjuda på Gula Änkan och rysk kaviar :)
Å jag är nästan avundsjuk på dig! Jag älskar att fixa bufféer. Men att tipsa är näst roligast…
Om jag var du skulle jag satsa på en god pastasallad och ev. en potatissallad om det finns gäster som prompt måste få potatis för att vara glada. Jag brukar inte använda recept för detta men mitt bästa trick är att hälla över en god dressing (olja/vinäger/örter)medan pastan eller potatisen fortfarande är varm, då suger den åt sig bättre! Fräscha grönsaker i som ni ev. kan blanda ner i sista minuten. Till potatissalladen är det gott med finstrimlad purjolök och fetaost.
Till salladerna skulle jag servera ett fat kallskuret - salami, prosciutto, vanlig rökt skinka eller kalkon, och kanske lite vinbladsdolmar om det nu ska vara medelhavstema (de går att köpa färdiga). Kanske också stekta kycklingklubbor med folie i änden så det bara är att gnaga. Och ev. också en paj med oliver, lökringar, tomater och örter, om ni vill ha något varmt på bordet.
Gott bröd, färskost och lite mer grönsaker att plocka av… Efterrätter för många är jag sämre på, men panna cotta t.ex. är ju lätt att göra till många, i förväg. Men det kanske blir tårta…?
Det var några tips från mig. Ha så roligt på kalaset!