Stolt över mina kroppkakor
Jag har gjort kroppkakor, för första gången. Åh, det blev precis som jag kommer ihåg från när jag var liten, och mormor gjorde. Jag är så jättenöjd 

Låter ju bara för gott med skirat smör och lingonsylt gärna halverade och stekta dan efter det är år och dagar sen man fick sånt.
Var de öländska med råriven potatis eller den vanliga med kokt?
mvh/bjorsa
Blekingska och småländska - med bara kokt potatis. Och med vit sås med mycket kryddpeppar till
Inget skirat smör och lingon för mig, tack 

Grattis, inte min typ av mat precis, men det måste vara väldigt tillfredsställande att få till det precis som man mindes att det smakade 
Nja, det är väl inget jag skulle äta varje vecka eller så, men nån gång om året kanske 

#5 Fina kroppisar fast jag har aldrig hört om vit sås till dom, är det kanske just i Blekinge man kör med det, eller är det vanligt?
mvh/bjorsa

Kalasläckert med rosa sås 
Pia din elaking, jag råkar gilla lite varma toner i bilderna 
Bjorsa - jag vet inte hur vanligt det är, men jag har alltid växt upp med det här. Mormor var från Karlskrona om jag inte minns helt fel.

Jag skulle verkligen behöva äta lite goda kroppkakor. De enda jag har smakat under mina år i den här världen var de som skolan bjöd på i skolmatsalen, som dessvärre inte gav mersmak 
Ser gott ut på bilderna här dock!
// staffan

#8 Okej,om man nu inte är köttätare så kan man byta ut fläsket mot svamp istället, så gjorde vi under vår vegetariska period, fast jag avstod då är allergisk mot svamp, men övriga familjemedlemmar tyckte det var gott .
mvh/bjorsa

Fast det var inte alls elakt Anne, jag var helt ärlig när jag tyckte det var läckert med rosa sås! Rosa är liksom alltid rätt. Och ja, jag gillar också en varm ton i bilder 
Jag har också gjort kroppkakor en gång. Det var på landet som min ingifta morbror sa att han ville ha det. Han trodde nog inte att han skulle få det, men vi överraskade honom. Det var lite trixigt eftersom vi var över 15 personer och vårt landställe är lite spartanskt när det gäller köksutrustning. Men det gick bra och kakorna blev riktigt goda. Med lingonsylt och skirat smör.
Tom
#11 Helt riktigt, rosa är faktiskt aldrig fel 
Svamp i ja, det kan man säkert ha! Eller till!
Blir inspirerad att pröva. Man kunde experimentera med olika fyllningar - ost och svamp kanske?
Kroppkakor, pitepalt, mammas potatispalt. Ingenting jag lagat själv, men mammas palt var verkligen jättegoda. Kanske något jag borde testa själv nu när jag inte längre kan få det av henne?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_