Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: menyermatsedlarmiddagstips
Läst 4373 ggr
jn84
0

God, nyttig och rolig fredagsmiddag?

Min lillasyster (12) år har det lite tufft för tillfället så jag tänkte bjuda över henne på en tjejkväll bara hon och jag på fredag.

Det ska ätas nyttigt, nyttigt och nyttigt. Jag vill få henne att förstå att det faktiskt kan vara gott att äta nyttig mat. Vi ska självklart laga maten tillsammans så det blir lite roligare.

Några tips och idéer?

Tänkte köra quinoa för det är nyttigt och lite roligt och nåt hon definitivt inte får hemma. Men vad ska vi äta till? Och till efterrätt? Och som fredagsmys framför filmen vi hyr?

Martin
0

Som fredagsmys så är ju olika grönsaksstavar (morötter, gurka, selleri, rädisor och så vidare) mycket gott, kan göras med ganska nyttig dipsås också ju om man inte väljer gräddfil utan något lättare alternativ.

Ett annat bra snacks som jag gillar, istället för till exempel salta pinnar är att man tar vanliga tunnbröd (finns några ganska nyttiga) som man penslar med olivolja och sedan lättsaltar eller kanske hoppar saltet om man vill det, sedan in i ugnen 10-15 minuter så att de torkar. Enklast är att skära dem i "remsor" innan man lägger dem i ugnen, men de går att bryta även efteråt.

mvh Martin

Anne
0

Jag gör gärna en god quinoasallad, tycker inte att det är så kul som tillbehör, men däremot som huvudrätt. Quinoa, stekt halloumi i kuber eller kyckling, fetaost, avocado, paprika, groddar, rödlök…

preusvarg
0

desserttips. kesella vanilj med varm hallonsås. eventuellt ett krossat digestivekex i botten. gott och inte allt för onyttigt. skippa "sockret på hallonen"