Dagens middag 71
Vad blir det till middag? đ
Gamla trÄden hittar ni hÀr:
Dagens middag 70
Idag blev det kalops, ris och lingonsylt hĂ€r đ
Baconhamburgare utan bröd
Panerad stekt hokifilĂ©, yoghurtsĂ„s och rĂ„stekt potatis, morot och lök + sallad đ
/Désirée
Sojabullar stekt i smör gott kryddade i tomatsÄs kanske blir makaroner till hehe :)
Idag skall jag laga lamstek med potatisgratÀng till middag.
Idag blir det den dĂ€ringa berömda! đ
Den berömda blev resterna av Chestnuts laxpasta đ
I kvÀll blir det Chestnuts indiska fÀrsbiffar, ris och sallad.
Blir vÀl nÄgot med makaroner ganska tomt i kylskÄpet.. :)
Vad köket erbjuder đ
/Désirée
IgÄr blev det lasagne. Idag fÄr vi se vad sambon hittar pÄ.
Det kommer bli ciabatta alltsÄ brödet, med mozzarella och majonnÀs! jag vet inte alls om den kombinationen kommer smaka bra i min mun men ska testa
Snedskurna, stekta smÄlÀndska isterband och stekta tomatskivor med Àdelost lagda pÄ sig efter sista vÀndningen + pasta + sÄs.
NÀr jag höll pÄ med sÄsen och ville ha nÄgot sött i, hittade jag en burk med syltad ingefÀra. NÀr medÀtarŽn sÄg att jag tog fram denna burk skakade personen ifrÄga pÄ huvudet och lÀmnade köket.
Summa summarum: Huvudskakarpersonen gillade slutresultatet.
IÂŽm the best! đ
Kalops igĂ„r, blomkĂ„lspizza i kvĂ€ll. đ
Eventuellt soppa med sugrör Ă„t mig, infektionen i munnen Ă€r tillbakaâŠ. đ
Lammstek. đ
#17 - Kanske blanda i lite alkohol i sugrörsslurplet. Jag menar⊠Alkohol Ă€r vĂ€l antibakteriellt, typ!? đ đ
Blev lÀtt, smula fetaost rapsolja och sÄ ett paket med majs över det smakar helt okej.
LĂ€ttstekt vĂ€lkryddad biff med ljummen broccoli- och morotssallad och Tinas röda i glaset + en liten bit getost efterĂ„t. Ja det Ă€r lördag kvĂ€ll och imorgon Ă€r det fest! đ
/Désirée
Fyra smÄ rÀtter. Friterad kyckling, friterade rÀkor, sötsursÄs, biff i sojasÄs och kyckling i currysÄs.
Lördagens kvÀllsrÀtt blev karrékotlett med jasminris samt broccoli och rödvinssÄs.
Enkelt billigt och gott.
BÀsta hÀlsningar,
Bertil
Risgrynsgröt med en hel del socker och kanel kanske en skvÀtt mjölk i! :)
Bakpotatis med tonfiskröra.
Pepparkaksglass till efterrĂ€tt đ

Italienska kalvfĂ€rsbiffar i tomatsĂ„s med kokt potatis och gĂ„rdagens ljumma sallad đ
/Désirée
Just det efterrÀtt: Hallon&lakrits glögg & saltade cashewnötter

Lördag blev festmiddag med entrecote med smak av Gotland. Köttet var mycket gott och mört men tyvÀrr med sÄ mycket vatten att det snarare blev kokt Àn stekt.
IkvÀll Àter vi Chili con Carne med alla gamla grönsaker vi har haft i kylen.
>>>Malum domesticum<<<
Rester i form av grĂ€ddstuvad hemgjord (sĂ„klartđ) pytt i panna med rödbetor. Slottsteksrester och rotmos-flĂ€sklĂ€gg-rester. Supergott! â€ïž
//Ida
SajtvÀrd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Pasta/squashpasta och tonfiskröra
köttfÀrslimpa potatis grÀddsÄs och lingonsylt blev det i dag va riktigt gott första gÄngen jag gjort köttfÀrslimpa pÄ 5-10 Är
FörrgÄr: Keldas Balsamico och rostad vitlök med flÀskkarré, lök och körsbÀrstomater och ris.
IgÄr: Tikka masala.
Idag: Pasta med kycklinggrÀddsÄs.
Följ min och mammas matblogg pÄ Instagram Frosserian
Som sÄ ofta sÄ Àr det hÀr inte dagens mÄltid utan gÄrdagens.
Detta pÄ grund av att jag ofta inte Àter förrÀn runt 20 till 21 pÄ kvÀllen och inte hinner "framkalla" bilderna förrÀn dagen dÀrpÄ *skrattar*.
NÄvÀl, igÄr sÄ blev det som sÄ ofta för mig en enkel rÀtt.
Stompad potatis med chorizo samt lingonsylt och de grönsaker som jag hade hemma och det var vÀldigt gott i all sin enkelhet.
BÀsta hÀlsningar,
Bertil
Idag blir det helstekt kotlett med beasÄs och potatid. Kotletten gnids in med en röra gjord i morteln med vitlök, olja, timjan, salt, ,och peppar.
Stekt korv&rödlök med wokgrönsaker i kryddad kokosmjölk
En skinkstek fick hoppa ner i grytan med vitkÄl och ananas. Ris och kokta grönsaker till.
GrÀddstuvad vitkÄl, isterband och mozzarella- och tomatsallad
//Ida
KöttfĂ€rsgratĂ€ng med mycket grönsaker, grĂ€dde och Ă€gg đ
/Désirée
Spagetti och köttbullarâŠJag mĂ„ste göra nĂ„gon god gratĂ€ng eller nĂ„gonting med potatis nĂ„gon dag snart!
Indiska fĂ€rsbiffar, tzatsiki och rĂ„ris đ
Idag blir det entrecote med jordÀrtskockpure, bacon / vitkÄlsfrÀs och rödvinssÄs. Om nu inte sambon ocksÄ blivit sjuk. DÄ blir det kanske pizza. .
FÀrdigköpt: Grillad kyckling och potatissallad
+ baguette med Àdelost.
Ă ngkokt (i mikron) blomkĂ€l, broccoli och purjolök, ostsĂ„s och knaperstekt bacon đ
/Désirée
Vet inte riktigt.. Men om jag orkar kanske det blir stekta pommes frites med en grÀddfil-sÄs dÀr det finns rödlök och kryddad osv.. Sedan har jag ju köpt avokado osv men vet inte vad jag ska slÀnga ihop de fÄr jag nog se Àr trött och sjuk!
Pasta med körsbÀrstomater, flÀskkarré och vad skÄpet hade att erbjuda!
Idag blir det kanske ost-nachochips med ostsÄs och tillbehör! :)
IgÄr: potatisgratÀng och bacon. Idag, ingen aning ;)
//Ida
Först kokade jag ihop en del av efterrÀtten. (Hasselnötsmassa/creme)
Först ska det kÀkas fÀrsbiffar, spaghetti och sÄs pÄ fÀrsbiffsteket. :)
Hur vi ska anvÀnda den goa hasselnötscremen? Inte en aning. Men det löser sig sÀkert. :)
Nachos
Precis som igÄr kan jag inte "hantera". Grr! Men det löser sig nog, precis som efterrÀtten. :)
HĂ€r fick vi sen middag, lövbiff med ugnsrostade rotsaker, hemgjort kryddsmör och sallad đ
/Désirée
Tanken var laxpasta dÄ vi vÀntade besök, men dom blev insnöade och fick stÀlla in idag. Den dÀringa berömda rÀtten hoppade upp pÄ menyn..
Som vanligt sÄ Àr bilden pÄ gÄrdagens kvÀllsmÄltid som blev flÀskytterfilé (kotlettrad utan ben) med potatisgratÀng och grönsaker.
Vad jag skall Àta ikvÀll har jag Ànnu inte bestÀmt.
BÀsta hÀlsningar,
Bertil
Skivad, stekt ryggbiff + nÄgon sorts tomatröra, hÄller pÄ att tillagas. Det blir makaroner till. (Idag Àr menyraden med exempelvis smilysarna borta, för mig, igen. IgÄr lyckades jag att "hantera" #50. NÀr jag senare skulle "hantera #52 funkade det inte, igen.) *prutt* Men det löser sig nog, precis som gÄrdagens efterrÀtt som blev hasselnötssÄs (sÄs, dÄ varm sÄdan Àr lösare Àn kyld. Smakade nyss pÄ den sistnÀmda, "stannade". Mums.) pÄ burkananasskivor. :)

Grillad kyckling frÄn affÀren och potatissallad frÄn samma stÀlle. Vi Àr lite krassliga idag.
>>>Malum domesticum<<<
I lördags blev det flÀskfilé i kantarellsÄs, ris och grönsaker. Hallon och kaka till efterrÀtt. IgÄr blev det flÀskschnitzel, pommes och nÄgot som skulle likna beasÄs pÄ gekÄs. Idag nÄgot med potatismos
Tacos hos vÀnner igÄr. Vad det blir idag vet jag inte. FÄr frÄga dottern vad hon vill ha, nÀr jag kommer hem.
//Ida
den berömda rĂ€tten, antagligen fĂ„r den gĂ„ en vĂ€nda genom mixern! Ăntligen befriad frĂ„n tandelĂ€ndet.
Stekta "biff-bitar" i söt & grÀddig tomatsÄs⊠:) kanske blir pommes frites till det och ett glas mjölk..
Det blev för enkelhetens skull fiskbullar, kokt potatis och kokta grönsaker. LÀttuggat och bra.
Jag blev bjuden pĂ„ god lunch, sĂ„ jag Ă€r fortfarande mĂ€tt. Blir kanske en ostbit innan lĂ€ggdags đ
/Désirée
Dotter valde "korvistroganoff" och vi andra hakade pÄ!
//Ida
Fisk och potatis. Kokta grönsaker till.
KÄlgryta, rÄris, sallad och grönsaker
tjaa.. Det blir vÀll fÀrs i tomat&grÀddsÄs.. :P
Ostpizza med bacon och rödlök
I kvĂ€ll blir det restaurangbesök, vi fĂ„r se vad som faller mig i smaken đ
Gott och besöka resturang! :) funderar jag ocksÄ pÄ Ä göra ikvÀll. dyrt bara!
IkvĂ€ll blir det röding med Tassys örtaĂ„s, rosenlmos och sallad đ
/Désirée
Ă t sushi! :)

Hemmasnickrad thai gryta med flÀskfilé, wokgrönsaker och glasnudlar.
>>>Malum domesticum<<<
Kantarell-lasagne, ruccola med citronvinegrette och rostade kocktailtomater blev det - sluuuurp!
Ărtstekt kyckling, fullkornsbulgur, tzatsiki och grönsaker/sallad

Korv Stroganoff med ris. Inspirerat frÄn #64 =D
>>>Malum domesticum<<<
HÀr började jag göra en korvstroganoff men öste pÄ med massa grönsaker och kryddor och serverade med couscous istÀllet av nÄgon anledning.
#77 det var dotterns magsjukeönskan idag. FĂ„r se om och hur mycket som gĂ„r ner. đ
//Ida
IkvÀll blir det krÀftor, rÀkor, sallad och vitlöksbröd. Imorgon har vi Glöggmys med 12 vÀnner hos oss. Bakar just nu en pepparkakscheesecake till det. Kommer ocksÄ bjuda pÄ ostbricka, bacondadlar, ölkorv, nötter och pepparkakor. Innan festen ska vi Àta hel bit flÀsk som lÄngstekes i ugnen pÄ lÄg vÀrme.
Lite frasiga, ugnskörda lÄngfranska-mackor med kallrökt lax, grÀddfilssÄs och ost. *GodkÀnt-stÀmplat* :)
Lax i hummersÄs, potatis, kokta grönsaker och sallad
IgÄr blev det vitvinskokt torsk med hackat Àgg, potatis och morotskrullitéer. Idag vet jag inte Àn, Ä ena sidan har jagvbehov av att göra nÄgot gott och kreativt, Ä andra sidan finns det rester att Àta upp.
//Ida

KöttfÀrslimpa med grÀddsÄs och kokt potatis.
>>>Malum domesticum<<<
LĂ€ttstekt fĂ€rsk tonfisk pĂ„ salladsbĂ€dd đ
/Désirée
FÀrsbiffar med bland annat parmigiano och kanel + spaghetti + Chilisauce. Chilisaucen var en nödlösning dÄ jag för omvÀxlings skull "lyckades" sota sÄsen. :( :)
Ăggbiffar med lök och kryddade sĂ„klart ^^
Till det en kryddad grönsaksgryta med chili m.m :)
FlÀsk med bruna bönor.
FlÀskytterfilégryta med sparris och svamp. Potatis och sallad till.
Det blev tidig middag/lunch. Thaibuffen var super! đ men det krĂ€vs nĂ„got mer ikvĂ€ll, vad det blir vet jag inte.
//Ida
Pasta & skinksÄs. Sallad till.
#93 gudars, sĂ„ gott det sĂ„g ut! Kan man fĂ„ recept i separat trĂ„d tro? đ

Köttbullar, sÄs, potatis och stekta tomater.
>>>Malum domesticum<<<
Torsk med ÀggsÄs och brysselkÄlmos
/Désirée
Kyckling i currysÄs, rÄbasmatiris och vitkÄlssallad
//Ida
TomatpastasÄs med massor av vitlök
IgĂ„r kvĂ€ll blev det gyodon đ
örtstekt kyckling, bulgur och grönsallad
Rester frÄn igÄr.

I kvÀll Àter vi pulled pork med mycket grönsaker.
>>>Malum domesticum<<<
Vegetarisk lasagne.
Pytt i panna med lite "man tager vad man haver".. kylskĂ„psrensning đ inlagda rödbetor och stekt Ă€gg till.
Idag bjuder svÀrmor pÄ middag. Vet inte vad det bjuds pÄ.
Skinkfrestelse blev det idag đ
HÀr vÀntar jag pÄ köpt grillad kyckling och potatissallad. :) #107 - "Jansons flÀskelse" Àr inte sÄ dumt! :)
#108 Hahaha jag dör! Den dĂ€r lĂ„nar jag đ
NU efter att ha flÀskat runt,.. JA :D
Stekt korv med tagliatelle con spinaci. #110 - FlÀskat runt efter en rymmande julskinka!? Vad grymt! :o http://www.sverigeinfo.eu/jul/julsanger/liedjes/vor_julskinka_har_rymt.htm :)

VÄr middag var inte fullt sÄ vitsig. Det blev oreganokyckling med ris och sorterade grönsaker.
>>>Malum domesticum<<<

Hamburgare med pommes frites och grönsaker bredvid.
>>>Malum domesticum<<<
I fredags bjöd svÀrmor pÄ Àlggryta och pressad potatis. IgÄr blev det hemmagjorda hamburgare. Idag bjuder svÀrfar pÄ julmat Imorgon bjuder min svÀgerska pÄ thaimat Julafton vanliga julmaten och blöta. Onsdag blir det revbensgryta Torsdag ska vi Àta ute pÄ restaurang
IgÄr blev det rester, i kvÀll blir det janssons frestelse och köttbullar.
Dragon och vitlökskryddad kycklingfilé, fullkornsris, saffranssÄs och blandad sallad.
Tomatbisque med skinka och makaroner + rĂ„gbröd đ

Pizza. NÀ jag skojade bara =D Idag blir det julmat sÄ klart!
>>>Malum domesticum<<<
IgÄr blev det pasta och köttfÀrssÄs. Idag ska jag laga morgondagens gryta, men vad som ska Àtas idag vet jag inte Àn! Nu tar vi ny trÄd pÄ det! :) http://matlust.ifokus.se/discussions/52b96175ce12c406ec000ade-dagens-middag-72
//Ida