Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: nötviltgris
Läst 1083 ggr
Chestnut
1

Vill lära mig att äta lamm

Som boende på en gård där lamm för köttproduktion föds upp är det lite blandade känslor. Jag vet att våra lamm har det bättre än de flesta andra grisar, kor etc som jag äter dagligen mer eller mindre men samtidigt tar det emot lite grann att äta lammkött mentalt. Jag menar, jag har följt dem hela livet mer eller mindre…

Jag har dock aldrig ens smakat lamm och känner väl att det borde jag åtminstone göra. Trots allt är det bra kött som vi borde äta mer av här i Sverige! 

Min fråga till er är om ni har några smarriga recept? Några extra bra "smakkompisar" både vad gäller krydda och dricka till?

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
3

Vitlök, chili, rosmarin och mjukt bärigt rödvin är gott till lamm 🙂

/Désirée

Pelle Långlös
2

Mums, lamm är gott. Grillat med någon rödvinssås till och grillade grönsaker till.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tassy]
2

lammfärs är lätt att börja med. Gör färsbiffar med fetaost i (salt, peppar, en knivsudd sambal oelek och eventuellt kryddgrönt efter smak).

Rosta rotfrukter till och gör någon god sås till, och gärna matyoghurt till.

ettlitetalias
1

Det är verkligen jättegott att marinera lamm i mintsås. Mörar köttet och myntan passar jättebra till.
Jag brukar göra ugnsrostade rotsaker till. Sås på myntaspadet och rödvin.

Eller en god lamm-curry om man vill ta en mjukstart med just smaken på "rent" lamm 🙂

Zureel
1

Man kan göra tjälknöl av lamm också tar sin tid i ugnen men supergott.

Cederin
1

Lammgryta med rödvin!

Medarbetare på Naglar och Hår

Karmatarerskanise
1

Lammracks eller file är godast tycker jag. Med en glace gjord på söt/stark senap, färsk rosmarin och massor av vitlök. Ska serveras medium åt det råa hållet. Det smälter i munnen :)

[Aquelegia]
1

Jag tycker att en lammstek i sig kan vara ganska intetsägande, därav jag gjorde en rulle av det med kryddorna i. Men ett par rejält välgrillade lammracks slår en ryggbiff ojoj!
Just tillagningssättet kräver lite extra med lamm. Annars är det som vilket kött som helst. Du KAn om du vill smaksätta lamm med rosépeppar.
Likväl jag ska smaksätta Älgytterfilé med kanel/choklad och anchochili imorgon😉

TjockaBerta
2

Jag hade turen att få köpa ett styckat  gårdslamm. Fantastiskt kött.

Min favorit är nog lammkotletterna.

Förr gjorde jag ofta dillkött av bringan. Väldigt gott.

>>>Malum domesticum<<<