Matprat

Tips på nyttiga maträtter?

2011-11-16 17:16 #0 av: MonaAlexandra

Någon som har något bra tips på enkla nyttiga maträtter?
Får ej innehålla nötter, tomat.

Tack :)

Anmäl
2011-11-16 17:18 #1 av: Sophey

Vad ar nyttigt enligt dig? Skrattande

Anmäl
2011-11-16 17:22 #2 av: MonaAlexandra

Jag tycker att kött är nyttigt till viss del. Men äter mest bara ljust kött som kyckling. Annars organiska saker, allt "grönt" är bra.
Också kanske nyttiga fetter, inga transfetter och så vidare.
Hum, vad mer, Jo jag tycker också att grädde, grön mjölk och creme fraiche och så vidare är nyttigt. Allt som inte är lightprodukter.
Lite lchf, fast utan allt det mörka köttet.

Anmäl
2011-11-16 17:32 #3 av: Mooniq

jag kör lchf och jag brukar göra en enkel ugns-omelett:

4 portioner. 225 grader

Ugnsform för 4-5 portioner. 2 matskedar smör, ställ in i ugnen så smöret smälter, ta ut formen och "rulla" runt formen så smöret täcker det mesta.

Vispa ihop 5 ägg, 4 matskedar grädde, 1 kryddmått salt & lite vitpeppar. Häll i formen, ställ in i ugnen i 6-8 minuter så äggstanningen reser sig och ytan är torr

Ta ut formen - äggstanningen sjunker ihop lite.

Fyll med Kycklingfärs /köttfärssås, använd två skedar och lyft sidorna och putta in färssås. Eventuellt hackad lök och hackad paprika. Ös över riven ost. dofta över lite oregano /pizzakrydda

Ställ in i ugnen cirka 20 minuter

Servera gärna med pizzasallad eller blandad sallad.

Köttfärssåsen kan såklart bytas ut mot annat - tänk pizza!

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2011-11-16 19:10 #4 av: Anterrabae

Det lät gott!

När jag åt lchf (nu med fast då kör jag mer mjölkfritt än lc) är fiskgratäng.

Välj valfri god fisk, här hemma är kummel, kolja, lax och torsk favoriterna. Lägg den i ugnsfast form, salta och vitpeppra. Blanda grädde med 1) senap och dragon eller 2) chilisås, oregano och timjan eller 3) dill ägg, kokt och hackat, och lite citron. Laga i ugnen, cirka 200 grader i 20-25 minuter

Servera med sallad, kokta grönsaker och potatis om man vill.

En annan höjdare är samma princip med såsen, fast med chilisås och curry, över kykling i ugnen. 200 grader, 30 minuter om det är filé eller lårfilé, 45 om det är delar med ben.

Fräs räkor i paprikapulver och smör, hög värme, kort tid.
Sen i en annan panna (eller om du häller över räkorna i en skål på sidan, samma panna) fräs champinjoner med curry och smör, tillsätt krossade tomater och strimlad paprika. Låt koka upp och sjuda fem minuter. red av med creme fraiche och låt den koka upp, Rör i räkorna, men låt dem inte koka.

Servera med grönsaker, och ris om man vill.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2011-11-16 21:34 #5 av: MonaAlexandra

Verkar vara goda recept ni bjuder på. får ta och prova Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.