Bananchokladglass!
Idag har jag experimenterat.
Älskar glass men vill ha en nyttigare variant, dessutom kunna påverka smaken själv.
Hade 2 bananer liggandes hemma som blev halvdåliga så mixade dem släta med 1-2matskdar kakao beroende på hur mycket chokladmsmak man vill ha, jag tog 2.
Vispade en äggvita till styva toppar med en nypa salt.
Vispade 1 deciliter vispgrädde och vänder ihop allt samtidigt.
Smakar ljuvligt!
Inget socker behövs för de övermogna bananerna är redan väldigt söta.
Tror att det likväl funkar utan grädden men ville ha den gräddiga smaken denna gången. Banasorbet kan man nog kalla det utan grädde ^^
Skall testa att göra så med diverse frukter som blir över. Ett päron är i riskzonen för att vara glassmaterial!
Låter kanongott, får testas framöver 🙂
/Désirée
Orkade inte vänta tills den var helt genomfrusen så smakade en sked när den var halvfrusen men tror att den kommer vara väldigt krämig även helt genomfrusen! En hel låda glass av något som inte var så väldans apetitretande längre ^^
Testa nästa gång att skiva upp bananen och styckfrysa skivorna och sen mixa dem med kakao 🙂
/Désirée
Oj vad gott! Måste testa det någon gång :) #3 Smart, det ska jag nog göra! 😃
Tror jag har för kallt i frysen för glassen är stenhård. Skall äta upp det sista imorgon ^^ Smaken slår dock allt oj vad gott!
Jag som klurat på att göra något liknande i ett par veckor nu😃Kanske jag vågar få stjärten ur stolen och göra lite bananchokladglass nästa gång jag köper hem bananer😊
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#6 Skall testa att mixa glassen med mixerstav för den är lite för hård nu glömde vispa runt ordentligt under infrysning😟