Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 3099 ggr
food
0

Vad har du för pastatips?

Vad är din favoritpastarätt med den bästa såsen? Kom med idéer! 🙂

VildaVittra
2

1. Koka pasta, under tiden blandar man en skvätt grädde och en äggula i en skål och pressar i lite citron, smaka av med salt och peppar. Hacka några valnötter.

När du hällt av vattnet så häller du på blandningen på pastan och de hackade nötterna, rör om.

Toppa med riven parmesan.

2. Klipp ett paket bacon i småbitar, skiva 4-5 champinjoner, stek dom. Häll på en burk creme fraiche och koka tills det tjocknar. Vänd ner i pastan.

3. Koka pasta, vänd ner kokt broccoli, en äggula och smulad ädelost. Smaka av med salt och peppar.

Några enkla men ack så goda återkommande rätter här.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Karmatarerskanise
1

Knaperstek bacon i mindre bitar. Fräs lök och vitlök mjuk och tillsätt 1½msk tomatpure som får fräsa med någon minut.

Häll sedan på 1dl vatten och 2dl mellangrädde, en  ½ kalv eller hönsbuljongtärning och ½ dl grovhackad färsk basilika. Riv ner pecorino ost, ca 1 dl i såsen och låt det småputtra under omrörning i 5 minuter.

Servera med valfri pasta, dekorera med färska blad av basilika och riv över lite pecorino.

Cragan
1

stuvade makaroner med grädde och mjölk  funkar med stekt bacon falukorv eller köttbullar   bonusen är att man får känna sig extra vuxen om man gör det på pastahjul eller någon annan rolig pastaform 😎

CelsiusT
1

Åh det finns ju så otroligt mycket gott man kan göra med pasta ;P

Är jag riktigt lat så öppnar jag bara en burk makrillfilé i tomatsås och serverar till pastan. Eller tomatsås med tonfisk i. Supergott båda delarna och så enkelt när man inte orkar laga mat.

Idag blev det pasta med kantarellsås (steker kantareller och hackad lök, häller sedan på grädde och kryddar med salt, peppar och chili, det får koka tills det tjocknar).

Annars är ju stuvade makaroner en favorit, ska ju ätas med falukorv tycker jag.

Eller pastavinägretter av olika slag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Intehärutandär
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min son älskar denna hitte-på-rätt. (Jag med, fast jag tål den inte)

Koka spagetti först. Häll av vatten och tillbaka i kastrullen med creme fraiche, ädelost på tub (vanlig mögelost går säkert bra, men vi har mjukosten hemma, alltid för andra ostsåser), riven ost, salt, vitpeppar och ört - t ex persilja. Låt bli genomvarmt.

Har varierat kryddningarna med t ex citronpeppar någon gång. Smulad knaperstekt bacon går utmärkt att blanda ner. Min son brukar få strimlad stekt falukorv eller stekt hästkorv till.

Karmatarerskanise
1

4 kantarellsås är njutning det :)

DesK
2

En hederlig långkokt köttfärssås med mycket finhackad rödlök, morot, selleri, kycklinglever, blandfärs, burktomat, tomatpuré, vin, vitlök och kryddor är gott. Likaså pasta Alfredo, laxpasta gärna med flera sorters lax, skaldjurspasta, svamppasta och så vidare. Jag gör gärna strimlor av morot och squash med potatisskalaren och lägger i kokvattnet någon minut innan pastan är färdig. Det blir färgglatt och gott! 😊

/Désirée

Portie
1

Jag älskar skinksås (baconsås funkar med) och även olika grönsakssåser som t.ex. paprika, broccoli. Gillar även svampsåser, brukar mest göra champinjonsås. Brukar även göra tomatsås med gul lök, chili, vitlök, krossade (eller hela tomater på burk) och lite andra kryddor och toppas med ost. Kan bli rätt starkt, men gott. Brukar ibland köra med stavmixern i det med så det blir lite mer puréaktigt.

Karmatarerskanise
1

8 berätta gärna vad du har i din skinksås :)

VildaVittra
3

Just det, jag brukar göra en raw tomatsås till pastan ibland, så förstör man inga vitaminer.

Mixa 2 soltorkade tomater, 2 färska tomater, 10 cm purjolök, 1-2 vitlöksklyftor, någon färsk örtkrydda (går med torkad, men färsk är alltid godast), salt och peppar, nötter/frön om man har och vill.

Vänd ner i den något avsvalnade pastan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
1

Absolut pasta med kyckling och soltorkade tomater! Älskar den rätten! Det är nog min favoriträtt 😃

[Aquelegia]
1

Min favortipasta är egengjord ravioli med persiljefyllning. Till en sås på rostad peppar, köttfond och grädde. Stekt bacon och brysselkål och man är i himlen.

Annars så är den däringa rostade pepparsåsen gudomlig till en köttpasta. Då fyllning med champinjoner i raviolin. Flsäkfilé eller oxfilé stekt som medaljonger eller i såsen.

Älskar även en pasta som är baserad på parmesan, vitlök/grädde med kryddig kycklingfilé till och någon fräsch paprika/persiljehack att strö över.

Soltorkad tomatsås är to die for. Soltorkade tomater, grädde, kryddor så är man i hamna. Passar till fisk, vegetariskt eller kycklingpasta.

Portie
2

#9 Mjöl, matlagningsgrädde, mjölk, smör, kryddor (svartpeppar, vitpeppar, salt) och skinka såklart. 👍

dolfen
2

Att ha olja i pastavattnet kanske man ska undvika om man vill att såsen ska kunna "gå in" i pastan.

Av samma anledning bör man inte ha olja i marinader.

Sofy
1

Det finns ju så många goda pastarätter!
Pojkvännens favorit är en enkel pasta gjord på bacon, hackad gul lök, grädde och vitpeppar. Jag tycker nog väldigt mycket om kyckling med lite hackad babyspenat stekt i vitlök, hackad gul lök, soltorkade tomater, vitpeppar och grädde som kan varierar lite efter smak med kryddor och ingredienser.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

CatchFatch
1

Min pappas baconsås är ljuvlig! Vet inte exakt vad han har i men jag gjorde mitt försök här om dagen och det blev väldigt lik. :)
Dock bara 6 ingredienser :P
Pasta, Bacon som man skär i små bitar, grädde, lite mjöl och salt + peppar

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

food
2

Hera!

I min skinksås har jag mjölk, mjöl, ägg, salt och peppar och skinka.

Ibland brukar jag ha i basilika och oregano.

food
1

Tack alla för de fina tipsen!😂