Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 1644 ggr
Pelle Långlös
1

Hjälp mig skära kött

Knasig rubrik men men.

Jag var till butiken och killen i delikatessen/köttdisken skar upp griskarré till mig men bitarna blev alldeles för tjocka. Han skar upp för hand istället för skärmaskinen. Hur gör jag nu för att dela dessa köttbitar?

De är för instabila att ställas på högkant och det blir ojämnt om jag lägger köttbiten ner och skär horisontellt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

DesK
2

Det beror lite på hur tunna du vill ha dem. Ska det vara vanliga skivor att steka eller grilla kan du banka ut dem med en tung stekpanna. Lägg först ut skivorna på en stadig bänk, täck dem sedan med smörpapper och banka dem med stekpannan. Man kan också halvfrysa köttet, då blir det mer stabilt att skära. Jag har aldrig hört talas om någon som skär karré med skärmaskin, möjligen sågar en del butiker karré med ben i bandsågen.

/Désirée

Pelle Långlös
0

Inte jättetunna men det räcker med att dela dom en gång. De skall stekas. Har ingen tung stekpanna (bara teflon som är lätta). Här skär man i skärmaskin. Har aldrig sett någon såg i butikerna.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Pelle Långlös
0

Kan jag ta en hammare (som inte är så värst ren) och banka istället för en tung stekpanna?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

DesK
3

Du kan ta din lätta stekpanna, men då får du själv ta i lite mer. En smutsig hammare har inget i maten att göra.

/Désirée

Pelle Långlös
0

Okej.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tassy]
1

Kavel funkar också utmärkt, eller en kastrull.

CelsiusT
1

Lättare att banka med kastrull ;P

Annars kan man lägga dom ner och låta kniven ligga i bänken medan man skär, då håller sig måttet bra. Är det för lågt så lägg något i mellan som ändrar måttet.

Medarbetare på westernridning.ifokus