Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 975 ggr
MaMaMade
0

Fromage till tårta - *lälp*...

…som yngstan skulle ha sagt! :)

Tänker göra en kaka m vit choklad o fylla med passionsfruktsfromage m irörda hallon som sedan ska täckas m marsipanlock.

Vad tror ni; ska jag röra i ett extra ark m gelantin i den köpta pulverfromagen?

Sessan1
0

Vad gott det låter :)

MaMaMade
0

Jo, det är det jag hoppas på att det blir. Men det blir ju inte bra om fromagen blir för lös o trycks ut av den övre tårtbotten…

Jaja, ska få tårtbottnarna att likna nåt´ först! :)

MaMaMade
0

Tårtbottnarna blev jättefina, hoppas de smakar lika gott som de ser ut!

Har lagt ihop allt nu. Vispade upp en förpackning vaniljvisp o blandade ner ett par dl hallon + ca 4-5 gelantinblad. Det var ganska löst när jag la ihop det så jag hoppas att det tar ihop mer. Har tyvärr en läckande springform så det fick bli den gammeldags formen o den har sluttande kanter. Därför kommer det att ha runnit ner mousse på sidorna men det gör inget bara den tar ihop ordentligt.

På detta la jag botten nr 2 o bredde passionsfruktsfromage på den. Nu väntar jag på att allt ska ta ihop ordentligt o sedan ska jag bara lägga på marsipanlocket o garnera. Tyvärr fanns det bara gröna lock…hade gärna haft ett rosa men jag ger mig inte på att kavla marsipan. Det får räcka med rinnande mousse! ;)

Ska fota tårtan…om den blir fin…

MaMaMade
0

He! Stress innan vi åkte iväg så jag glömde att fota tårtan…men tänkte fyra av en blixt innan vi skar upp den. Upptäckte då att vi även glömt kameran hemma :o

Så kan det gå (när man är småbarnsmamma)…

Den bidde iaf mkt god. Bottnarna blev lite tunga kanske o fromagen för hård samt hallonmoussen för lös men nu vet jag till nästa ggn…bara att göra tvärtom med gelantinet ju! Kanske lite mer passionsfruktsfromage i förhållande till hallonmousse dessutom…hallonen tog över något. Får fortsätta att experimentera… :)

Illan
0

Det finns färdiga tårtmoussemixpåsar att köpa tex på Cakesandcandy.se. Även Panduro har. Och andra såna tårtsajter *tipsar*

MaMaMade
0

Tak Illan! Nu brukar jag drabbas av sådana här il högst 1 dag före den skall inmundigas så jag hinner inte införskaffa "färdigvaror" som måste skickas med post men jag har favvat sidan så kanske ngn ggn att det blir av. :)

Det fungerar dock bra m gelantin bara man har experimenterat fram rätt mängd! ;)