Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfiskskaldjur
Läst 5217 ggr
VildaVittra
6

Tjälknöl på lax?

Gjorde tjälknöl på lamm häromdagen som blev så mör att den gick sönder bara av att jag petade på den. 😛 Idag satt jag och funderade på morgondagens middag och kom att tänka på att jag har en laxsida i frysen. Då fick jag en fundering, kan man göra lax enligt samma metod som tjälknöl? Alltså tillaga den frusen.vid låg värme under en lång tid. Skulle det passa bättre med en hel fisk då eller tror ni det går bra att ta en laxsida?

När man röker fisk så gör man ju det vid låga temperaturer, dock inte som frusen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3

Nu har jag stoppat in en frusen laxsida på 75 grader i ugnen, vi får se när den nått upp till ca 56 grader (har ingen termometer här). Inga kryddor eller salt, utan det har jag i lagen sedan. Spännande! Tur att jag har både hundar och höns som kan äta upp det om det blir en skosula.

Måste klura ut en god lag att lägga den i sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1

Den ser mycket lovande ut. Testade en liten bit på den tunna stjärten och det var en mjuk och saftig bit vill jag lova.

Fortfarande inte kommit på någon bra lag.

VildaVittra
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är den klar, väntar bara på att saltlagen ska svalna. I den blev det dillfrö, socker, salt, kryddpeppar och chiliflakes, ett riktigt experiment dvs.

När jag delade fisken i bitar (har ingen bra ugnsform som skulle kunna hålla lagen på plats) så rann fettet från fisken på mina fingrar. Det fanns alltså kvar i fisken, som var lika saftig som rökt fisk. Jag kommer aldrig tillaga lax på hög värme igen.

ettlitetalias
2

Spännande :) Lag på krondill (om det går att få tag på nu?), citron, vitpeppar och lite ingefära kanske?

VildaVittra
1

#4 Nästa gång kommer det bli något liknande. Går ingen buss här förrän om en vecka, så kan inte handla.

[Aquelegia]
1

kommer absolut att testa detta!

VildaVittra
0

Jaha, så har man blivit allergisk mot lax också. 😭 Hundarna lär bli glada över den frukost de ska få.

Karmatarerskanise
0

Va? Fick du en allergisk reaktion?
Var det gott i övrigt?

[Tassy]
1

Ojdå! Lax brukar ju gå bra ofta även för allergiker, rackarns otur! Vad fick du för symptom? (Du kan PM:a om det är känsligt, är allergiker själv)

VildaVittra
3

Min tunga drog ihop sig och blev en stenhård klump. Nu har det släppt, men hela munnen är bedövad, samtidigt som läpparna svider. Kanske ska ta och äta lax innan nästa gång jag ska till tandläkaren?

Jag är skaldjursallergiker, så att jag blev allergisk mot fisk också är inte så konstigt.

Gott var det definitivt, det tyckte hundarna också.

[Tassy]
1

#10 Åh fy! Är också skaldjursallergiker men klarar än så länge lax (tack och lov, men jag bävar varje gång).

Karmatarerskanise
1

10 fy vad tråkigt. Men kul att det blev gott.

Anterrabae
3

Som skaldjursallergiker kan det vara bra att vara noga med vildfångad fisk, då de odlade matas med bl.a. Skaldjur..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade