Dagens middag 54
Här åts det rester idag. 🙂
Stekte karrébacon, broccoli, cocktailtomater, paprika och champinjoner i en salig röra, åt med chilibea och en bit brie. Var riktigt gott :)
Mmmm, det lät gott WickedAlly!!
Här blev det shish-kebab
Köttfärsfylld squash. Inte världens säsongsrättaste mat men enkelt och gott.
Är hos bror, och blev bjuden på tacos :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Imorgon blir det kasslergryta igen eller rester från kycklinglasagnen, beror på om vitkålen håller någon dag längre och om jag har ork att laga mat eller inte 😇
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Idag blir det pannbiff kokt potatis och rårörda lingon
Min blogg med massa recept uppdateras varje dag
Idag blir det lövbiff, funderar på att grilla den 😎
Med vänliga hälsningar
Chess
Tiden (19:00) + min nuvarande "energitillgång" gör att det lutar åt mikromax.
Igår blev det resterna av kyckling lasagnen och kasslergrytan har stått och dragit över natten så den kommer smaka super till middagen ikväll 😉
Fantastiskt mör hjortfilé, med en enbärsskysås och gratinerat duchessemos.
Förvånad över priset på hjortfilé 199:- kilot tackar jag inte nej till!
Bakad potatis med grönsaksröra till mig och hästkorvsröra till barnet. Åt till vi sprack. Kändes som det iaf. Var sån lyxig helgkänsla.
Räksallad som skulle varit lunch men ännu en dag på jobbet man inte hann äta. Fick ta med mig det hem för att lyckas få i mig mat i lugnan ro.
Citronmarinerad picnicbog, halloumi, fetaost, sallad och ris för dem som ville :) picnicbogen blev riktigt god!
Med vänliga hälsningar
Chess
#16 Picnicbog är en grymt fin bit kött! Åt det första gången för ett år sedan och är såld ^^
Idag blir det färsk sejfilé bacinlindad/stekt med hollandaise och kokt potatis + broccoli.
Öl till, fick sådant enormt sug efter öl☺️
Sushi som vi köpte färdig på ett fint sushiställe :) och till efterrätt en supergod chokladglass :)
/Désirée
Idag bjöd mamma på makaronilåda.
Imorgon blir det öring, hollandaisesås och potatis.
Lördag bjuder mina föräldrar på oxfilé, ugnsbakade rotgrönsaker och beasås.
Kyckling, coleslaw och Lallerstedts fantastiska äppelcurrydressing. Så sjukt god.
De tre B:na. (Bruna bacon och bönor.) 😉
Bacon, omelett, sallad och till efterrätt chokladglass
/Désirée
marinerad halloumi och serrano"chips"
Med vänliga hälsningar
Chess
Fläskkarré, stekt rättika, löksås och så var jag tvungen att ta äppelcurrydressing idag igen. Tror att det var femte dagen i rad som jag äter det, haha.
Igår blev det wokade nudlar, Singapore style från kinakrogen. Och dagen innan det, blomkålssoppa som tidig middag och vietnamesiska råa vårullar till den senare sittningen.
//Ida
Blev kinesiskt här med. Revben i peking-sås, chow mein-nudlar och kyckling.
Igår blev det revbenspjäll med grönsallad, strips, grillad majskolv och jack danielssås. Åt ute på bishops arms. 👍
Blir surkålspudding idag, fick boken surkål med posten igår så nu ska recept provlagas (för jag brukar faktiskt laga en hel del recept ur kokböcker jag köper).
Ikväll blir det chark- och ostbricka med vinprovning :)
/Désirée
Högrevsgryta med kokt potatis och rödbetor.
Lammsteken, de råstekta potatistärningarna och såsen är precis färdigt. 🤤
+ mintgelé och periquita.
#33 Snacka om ändring! Fick samtal hem av syster som säger "vi ska laga mat åt dig" trevligt värre. Bjöds på vegetarisk carbonara. Faktiskt första carbonaran jag ätit sedan hemkunskapen för *host host* några år sedan. Jösses vad gott!
#17 Picnicbog är en av mina absoluta favoritbitar 🙂 Går att använda till nästan allt!
Idag blir det fisksoppa gjord på torsk och lax tror jag.
Med vänliga hälsningar
Chess
svängde ihop en snabbgryta med blandade kryddkovar, paprika, vita bönor och kidneybönor, kryddade med timjan. Till det hade jag keso och broccoli.
Rester av kinamaten. Stor sallad och rejuvelac.
//Ida
Högrevsgrytan jag började på igår. Ensam hemma, släcker ner så ingen tror någon är hemma och försöker mig på att äta denna efterlängtade maten idag!
Nåde den som våldgästar, bjuder ut mig eller liknande haha, jag låter mig väl smaka!
Pastasås a la Felicia, fullkornslinguine och sallad och blandade bär med kesela till efterrätt
/Désirée
Idag blev det tidig middag i form av varsin köttbit, blodig och härlig 😃 och till det hemlagad bearnaise och smörfräst majskolv. Det var jättegott!
/Christina
pasta med lax- och raksas. Avocado till.
Fläskytterfile fylld med färskost och tomat, stuvade champinjoner och sallad :)
kyckling i mangochutneysås, bulgur och grönsallad 👍
Indisk kycklinggryta.
Kassler med mozzarellatäcke och sallad :)
Dottern önskade pannkaka, jag gjorde och magen min rasade. Nu dricker jag hemkokad buljong och funderar på om jag kommer få i mig något mer :P
//Ida
Igår blev det rätt och slätt rostbröd (illamåendet styrde), idag blir det tandoorimarinerad fläskytterfile med diverse grönsaker och imorgon ska jag tillfälligt stilla mitt tapas sug :D Blir alltifrån tortilla (riktig tortilla alltså, inte brödet som vi kallar tortilla) till räkor och soltorkade tomater :) skulle kunna äta tapas varje dag!
Med vänliga hälsningar
Chess
Igår blev det hamburgare till middag, ikväll vet jag inte riktigt vad det blir.
Stekt fläskkotlett + tärnad, kokt rotselleri + stekt tomat + sås +
stekt äggvita (som blev över när jag gjorde efterrätten).
Efterrätt: Kokt chokladkräm.
Kycklingfiléer lindade med parmaskinka och ugnsstekta på rotsaksbädd. Kesella med crème fraiche och vaniljsocker och halvtinade bär till efterrätt
/Désirée
Piri-pirimarinerade kycklinglår med pommes och majskolv.
Pasta och långkokt gryta, med rödvin och egen buljong och lite annat :)
//Ida
Här fick det bli något enkelt.
Tagliatelle med tomatsås och basilika samt lite hetta med lite sambal oelek. Köttet är en tjock skiva karré som jag stekte och sedan skar upp i bitar.
Bästa hälsningar,
Bertil
Svampsoppa
Tacolasagne!
60! låter gott!! recept?=)
Rester till familjen och något snällt och veggo till mig. I alla fall som det känns nu. 🤔🙂
//Ida
Äter rätt sent på kvällen och har inte bestämt mig ännu men det lutar nog åt något så simpelt som köttbullar och potatismos.
Kan ju vara bra att göra det själv nu när man inte kan åka till IKEA och käka köttbullar för 19 spänn *skrattar*.
Bästa hälsningar,
Bertil
Noterade precis att jag inte är den enda nattugglan *skrattar*.
Bästa hälsningar,
Bertil
#64 Attans, tagen på bar gärning! Fast jag åt nog lite tidigare än halv ett på natten, men nattuggla är jag definitivt! 😇
Jag tog fram lövbiff igår, men nu är klockan snart 17 och den är fortfarande en djupfryst köttklump, mindre bra.. Hmm! Vi får se vad jag klurar ut innan kvällen är förbi.
Nattugglor är vi nog lite till mans, vissa av oss mer än andra! Ugglar alldeles för ofta! 🌛😃
//Ida
#66 Lägg i ljummet vatten så löser det sig snabbt!
#68 Tack för tips, men det är verkligen djupfryst! Brukar göra så när nåt är halvtinat men funkar det på en solid isklump med kött? 😛
#69 Tassy
Kör upptiningsfunktionen i mikron men ta ut köttet innan det är helt tinat och låt det "eftertina" en stund i rumstemperatur.
Lövbiff klara sådant *ler*.
Shit, sitter här och blir sugen på nötkött men Nej, nu har jag ju bestämt mig för köttbullar *skrattar*.
#66 och 67 Visst är jag en obotlig nattuggla men åt vid den tiden jag skrev mitt inlägg gjorde jag "inte".
Hade maten klar så att jag kunde äta medan jag tittade på Veckans brott, tyckte det kunde vara lagom tid men OK, jag äter senare ibland.
Bästa hälsningar,
Bertil
#70 Köttbullar blir väl bra på nötfärs ;) således nötkött.. *petar lite och förstår precis vad du menade* :)
//Ida
Här blev det rester
/Désirée
#71 Bara peta på, hihi.
Visst går det bra med nötfärs men blir inte lika saftigt när man gör färsrätter som det blir med blandfärs.
Nu har jag ju ingen häst, för då jävlar……hahaha.
Bästa hälsningar,
Bertil
#73 :D håller helt med!
//Ida
#69, japp därför jag skrev ljummet ;) Har lyckats tina en isklump till stek på 2 kilo i KALLT! vatten. Detta då jag inte orkade vänta tills det kom varmt vatten😛 I och för sig tinade jag precis fläskkarré i bit i så varmt vatten det bara kom ur kranen 20min senare vart det tinat och klart. Gör jag inte med nötkött för det är mindre fett och blir lättare torrt om man tinar i varmt vatten. Fläsk gör mig heller inget att det blir lite grådassigt i färgen på ytan🐖
Jippi🥳 Sambon drog iväg så jag "slipper" äta kött sås och potatis och det blir istället en redig Linssoppa❤️
Jag ska strax gå loss på isknölen med både vatten och micro 😃
Det fixar sig säker på bästa sätt så man får önska en smaklig spis.
Bästa hälsningar,
Bertil
Skivstekt smålandsister och tomat + moratispuré med vitlök, mitt löksalt och en stor klick smör. 
Det blev tomatsoppa :) precis vad min kropp bad om, eller nästan i alla fall
//Ida
Fläskytterfilé, haricot verts stekta med bacon och vitlök, sallad och Lallerstedts pepparsås (Alla hans såser är så otroligt goda :o)
Bristande inspiration sista tiden + enormt trött idag = pizza. 😴😉
Beställer hem en pizza :)
#82 😃
blir egen pannbiff med klyftbotatis och rotfrukter i ugn med grönpepparsås och till detta avokadosallad med smörstekta champinjoner
Jag hittade ett paket fiskpinnar i frysen som hade "gömt" sig.
Sedan ska det ju bland annat handla om fiskpinnar i kvällens
Plus ("Vad är fisk och vad är annat?"). http://www.svt.se/plus/
Så det blir ju passande att ha
currystekta fiskpinnar, kokt potatis, spenat och en massa citronsaft
till dagens middag. 🙂
Gårdagens middag/kvällsvard.
Fick bli en väldigt enkel IKEA look alike.
Måste också erkänna att det är pulvermos och för första gången i mitt liv så köpte jag färdiglagade köttbullar. Långt ifrån som hemlagade men faktiskt inte så dåligt som jag hade trott.
Förbaskat enkelt och så åt jag medan jag tittade på "Sveriges mästerkock".
Bästa hälsningar,
Bertil
Korvsoppa blir det idag
Pizza frän pizzeria
/Désirée
Kycklingsoppa på hemkokt kycklingbuljong, med ris, grönsaker och lite kyckling 🙂
//Ida
Invigning på mammas jobb och där bjöds det på italiensk buffé, gott vare :)
Ingen aning, men jag gissar på rester :)
//Ida
Funderar på något enkelt som stuvade makaroner med fulukorv men har inte riktigt bestämt mig ännu, får se framåt kvällen.
Bästa hälsningar,
Bertil
Mmmmm, falukorv saknar jag hemmifrån!
Här blir det att göra hamburgare.
Idag käkade jag en fisk som det har gått lite snett för. (Lutfisk) 😉
fajitas
Med vänliga hälsningar
Chess
Kyckling med zuccini, rödlök och soltorkade tomater, gratinerat med mozzarella och bulgur + tomater till.
blir köttfärsås med spagettis:)
Kyckling i krämig örtsås a la Tassy, ugnsrostade rotsaker och sallad
/Désirée
#99,
Fil och ostbitar. Hårt bröd därtill.
100 inlägg, ny tråd igen!
Måste vara nån slags rekord! 🥳