Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 2485 ggr
Sindri
0

Grytstek i ugn

Jag har en karré som jag tänkte göra grytstek av, men den måste sköta sig själv större delen av dagen.

Den måste stå inne i ugnen i 6-7 timmar. Vilken temperatur skall jag använda? Hörde någonstans att om man har på 90 grader kan inte köttet bli överkokt. Nån som provat?

DesK
0

Detta förutsätter att du har en bra gjutjärnsgryta med lock. Jag har testat att göra så här med en fläskkarré för länge sedan. Jag ställde ugnen på 90 grader och brynte steken runt om uppe på spisen, sen fyllde jag på med buljong, vin, lök och kryddor. Jag var dock hemma större delen av den dagen och personligen skulle jag inte våga lämna något i ugnen så länge utan tillsyn.

Lycka till och berätta gärna här hur du gjorde och vad du tyckte om resultat! Glad

/Désirée

Sindri
0

Precis så tänkte jag göra.

Jag har en ungdom hemma som kan hålla lite koll. Sätter i en termometer - blir den för varm får hon väl stänga av ugnen.
Nej - helt ensam skulle jag inte lämna den - inte förrän jag provat några gånger med tillsyn. Men på spisen har jag faktisk haft en gryta en gång medan jag tog en skridskotur, det funkade hur bra som helst.

DesK
0

Aha då missuppfattade jag dig lite, jag trodde att du skulle lämna steken utan någon tillsyn i 6-7 timmar. När jag gör någon mat i ugnen som tar lång tid, tar jag ofta en promenad med hunden under tiden, så kortare tid, säg max en dryg timme, kan man ju vara borta Glad

/Désirée

Anterrabae
1

Jag har lämnat mat i ugnen över natten (kanske 8-10 timmar), men då sätter jag den på 75-80 grader, eftersom jag inte vill att den ska bli torr. Höjer upp den precis innan den ska ut. Har man ingen bra gryta går det bra med stekpåse också. Då får man en mer koncentrerad fond att göra sås på. Annars kryddar man som vanligt och lägger i grönsaker och så..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sindri
3

Jag hade ugnen på 85 grader:

Brynte lite lök i grytan, i med morotsslantar och äppelbitar, brynte på steken runtom, på med timjan, oregano, persiljestjälkar, salt och peppar. I med vatten, vitt vin, soja, lite sherry. In i ugnen, som sagt 85 grader kl. 10.00 på förmiddagen.

Vid halv fyra var jag hemma - tog ut grytan, tog upp steken, silade bort örter och grönsaker, hällde tillbaks i grytan, i med ny lök, nya rotfrukter, nya äppelbitar, köttermometer i och så tillbaks i ugnen. Nu visade termometern redan på 70 grader! men jag lät den stå i ugnen cirka 1½ timme till. Totalt cirka 8 timmar. Skar upp i skivor, lade tillbaka i grytan med persiljehack ovanpå.

Resultat; inte en, som jag trodde genomgrå stek, utan så fint rosa inuti, köttet smälte i munnen, alla var lyckliga och allt gick åt. Nästa gång får jag göra en större bit och bangar inte för att ha den ännu längre. Och då skall jag inte glömma vitlöken vilket jag gjorde idag!