Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2353 ggr
jn84
0

Hur gör man egen Sushi?

Idag när vi var och handlade kom jag på att jag vill göra egen sushi. Vet ju hur det ska se ut och smaka, men har inte riktigt kläm på hur man gör?

Jag köpte sushiris, såna där sjögräsplattor och wasabi. Sen har jag avokado, gurka, lax, räkor och crabfish. Och kom på nu att man kanske skulle ha lite soja också. Vilken sort är det man har till sushi egentligen?

Så, nån som har några bra tips? Det står ju på riset och sjögräsplattorna hur man går tillväga, men det kanske finns några bra nybörjarmissar att undvika? Eller några andra bra knep som förhöjer smaken?

HannaAkutgruppen
0

Här finns allt du behöver veta! http://www.japanfood.se/recept.shtml

Glöm inte sushi-su att ha i riset….

jn84
0

Vad är sushi-su? och var får man tag i det? I mataffären också?

HannaAkutgruppen
0

Sushi-su (risvinägerblandning för sushi)

Gör så här:

Blanda:
4 msk risvinäger(Artnr 103-002)
4 msk socker
1 tsk salt
Om du använder färdig sushi-su på flaska, ta 1 dl per 4 dl okokt ris.

Vet inte om det finns färdig i buik.. köpte min i en japansk mataffär.

reverse
0

Risvinäger går att få tag på vartsomhelst numera i princip, så då är det inga problem att göra egen sushi-sa. ;) Bättre att göra själv, så slipper man tillsatser med smakförhöjare och annat. =)

Och alltid japansk soya till sushi. (Typ Kikkoman). Japansk och kinesisk smakar helt olika. Fundersam

//Lina

jn84
0

Sushin blev oväntat bra!

Smakade kanon! Men var grymt knepigt att få till såna där riskuddar. Riset bara klibbade i fingrarna hela tiden och vägrade bilda en boll.

Något tips till nästa gång? Nu gav jag upp efter att ha lyckats åstadkomma fyra rishögar..

Dom med sjögräs blev betydligt bättre. Inte så snygga kanske, men man lär sig väl med tiden..

Bellona
0

kallt vatten att doppa händerna i precis som man kan göra när man gör köttbullar funkade bra tycker jag :)

reverse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis. Man måste väta handen. (För du ska bara använda en hand när du formar kuddarna). Eller, för att spara tid, så kan du använda en form som ger dig flera kuddar på samma gång. ;) (I sann hemmafru-stil och eftersom jag älskar japansk mat och gör bento-lådor och så, så äger jag sådana här prylar… =P)

//Lina

jn84
0

Nytt försök nästa gång då.

Skam den som ger sig ;)

pitya-celva
0

Om man byter ut sockret i sushi-sun mot honung blir det mycket godare tycker jag! Och tillsätter lite lime eller citron…

Mitt "hemliga recept":

4 msk risvinäger
2msk socker
1 tsk salt

1 skiva lime

Blanda allt i kastrull och värm tills honungen smält helt. Ta bort limen och häll på riset! Njut!