Matlusts Babbeltråd 6
Välkomna in och prata om allt möjligt! Den förra tråden blev lång!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Idag har jag ägnat mig åt några timmars mörkerkörning! 
/Désirée
Skönt att du är hemma igen, Dessan, och att allt gick bra!
//Ida
Läskigt att köra i mörker ju
Tur att det gick bra Dessan, kör man länge tappas ju lätt fokus dessutom!
Jag har suttit och petat med min sjukdomsblogg en stund, tycker det är svårt att få bloggens utseende så som jag vill, känns alltid som det är något som inte stämmer helt men vill inte förvirra de sporadiska läsarna genom att byta layout hela tiden. Hur resonerar ni andra bloggare? Fyllde på med lite receptlänkar också 
Med vänliga hälsningar
Chess
Mörkerkörning med god musik är bland det mysigaste som finns! Älskar det! Särskilt när månen lyser starkt såhär på hösten, och sen när snön faller och lyser upp.
Hur var det sagt nu…
Det verkar som att det bedrevs tandvård redan för 6500 år sedan. (Arbetarbladet.se)
Man har hittat en tand från denna tid som lagats med bivax.
Och Jesus kan ha varit gift!? (Sverigesradio.se)
Oj. Jag glömde att skriva att smilysarna fyller 30 år. (bt.se)
Smilysarna kan spåras bakåt till 11.44 den 19 september 1982.
Tja, för att kunna äta har man god nytta av sina tänder, även om de inte 100% nödvändiga. Beträffande Jesus och hans eventuella förhållanden till kvinnor och män, så får vi nog vänja oss vid att det kommer fram nya tankar och teorier om detta!
/Désirée
Idag är det synd om mig! Igår var maken däckad i soffan, idag är det min tur. Ond hals, ont gomsegel, onda bihålor, ont huvud… Trött!
//Ida
Tack! Kvällen har gått i vitlökens och whiskyns tecken
fy, vad illa det där lät! Men det smakade gott 
//Ida
Jag fick ju äntligen körkort för tt tag sen
Den som vill läsa lite om mina första äventyr bakom ratten utan någon bredvid mig är välkommen att kolla in till Hörselskadade och tråden Äntligen körkort! 
/Désirée
#12 Jättekul att du fixade körkortet! 
Med vänliga hälsningar
Chess
Kom och lek med oss på Kost! Vi leker med näringsämnen, kosttillskott och annat nyttigt. ;) http://kost.ifokus.se/discussions/508ed7bad4ebea5a85000651-vilka-naringsamnen-kan-du-lek?discussions-1
//Ida
Nu röstar vi fram årets sötaste lilla höstgerbil, kom gärna in och lämna en röst!
Oj vad svårt! Det var ju så många fina bilder! Nu har jag i alla fall röstat! 
/Désirée
Jag har också röstat! :)
//Ida
Läste i dagens tidning (BLT) vad man bör tänka på, innan man "överger" sommarstället.
Allmänna råd när man stänger fritidsstugan:
* Förstärk altantaket underifrån med extra reglar och stöttor för att klara stora snömängder.
* Rensa hängrännorna.
* Täck skorstenen så att det inte snöar in.
* Led bort dagvattnet från huset genom att koppla på en plastslang på 3-10 meter.
* Stäng alla fönster och kontrollera att alla lås fungerar.
* Ta in vattenslangar och elkablar.
Källa: Länsförsäkringar.
Undvik vattenskador:
* Stäng av vatten och töm systemet.Viktigt att alla rörledningar är tomma.
* Töm varmvattenberedare och pumpar, spolawc-stolen så att vattenbehållaren töms.
* Häll frysskyddsvätska i alla vattenlås, golvbrunnar och wc-stol.
* Om det finns vatten kvar i ledningarna, bör huset vara uppvärmt till minst 15 grader.
* Öppna alla innerdörrar och luckorna till diskbänksskåpet, för att få värmen att cirkulera.
* Ordna med regelbunden tillsyn av ditt fitidshus.
* Öppna husets dragventiler så att luften kan cirkulera.
Många bra tips där Dolfen, den listan kan man ju enkelt skriva ut och hänga på ett väl synligt bra ställe i stugan 
/Désirée
Testfakta har testat led-lampor motsvarande glödlampa 40 watt (matt).
Hum DesK lånade bilen i veckan (automat) och äldre dotter kör med bravur.
Jag själv började på isarna som 11-åring.
Äldre dotter erkände att hon stampade gasen i botten och släppte därför det gick fort.
Bilen? Jamenvisst klarar alla utav att läsa från höger. Jag bryr mig inte om att maska regskylten.
Glimten i ögat ja
.
Själv har jag funderat på att köpa en modern ljusslinga.
På elsakerhetsverket.se kan man läsa om "Säker julbelysning".
Dolfen bra att du la in den länken!
*Guldstjärna*
Nu önskar jag alla här en riktigt trevlig första advent! 
/Désirée
Jag var in till en hälsokostbutik för att köpa D-vitamin och damen i butiken och jag småpratade lite om vikten av att äta bra mat, lagad från grunden. Då säger hon: "Jag kan rekommendera en trevlig och bra matsida på nätet, den ligger inom ett nätverk som heter iFokus och heter Matlust" 
Tack till alla medlemmar som gör Matlust till en så bra sida! 
/Désirée
Dessan
va underbart! Berättade du vem du är? 
//Ida
Ida, japp 

/Désirée
#24 - Vad kul! 
Här får vi svaret på hur vi kan bli riktigt gamla 
/Désirée
I lördags köpte jag en ny vinterjacka, en varm o go sak. I söndags blev det smällkallt.
Igår köpte jag termobyxor. Idag är det snöstorm.
Så idag gick jag o köpte en ny bikini…
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#29 Ha ha ha, den var bra! 
Idag fick jag min iFokusvinst!
Här skriver jag lite om mitt första intryck av den 
/Désirée
#29 haha!
//Ida
#29 - Då kan jag starta vårsådden nu!? 
Vad tycker ni om min goa lilla svartorange-randiga
ung-stinkbagge (min nya avatar)?
Det känns nästan som om jag alltid har haft den.
Oj, dolfen, jag kommer få problem att känna igen dig
I alla fall i början.
//Ida
#34 - Ja, förut kunde ni känna igen mig på "ljuset". 
Nu får ni gå efter stanken. 
Den är i alla fall annorlunda.
Fotad i år.
#35 så sant!
ska nog lära mig det också
Annars kanske jag kan läsa innantill.. 
//Ida
Fick se ett recept på Chokladkola i dagens tidning som jag kanske gör i helgen.
50 gram smör, 3 deciliter vispgrädde, 3 deciliter strösocker,
1 deciliter ljus sirap och 100 gram mörk choklad.
Koka kola av allt utom chokladen. Den smälter man i när kolan är färdig (klarar kulprovet).
Häll ut i form och skär i bitar när det kallnat.
Det låter som en riktigt god kola :)
//Ida
Smiter in här när jag har en liten paus från matlagningen till alla gäster som äter julbord, rullat 800 köttbullar idag och skurit nästan 3kg kallrökt lax bland annat.
Björn-B välkommen in här också! Här sparkar vi av oss skorna och slänger upp fötterna på bordet och småsnackar om ditt och datt 
/Désirée
Kikar förbi för att undkomma köksassistentens oljud! Börjar undra om det är något fel på den som den väsnas, öronen blöder ju av eländet. 
Men oj Tassy.. Så mycket ska den nog inte låta.. Men det där med ljud är subjektivt. Men jag kan vara i köket och greja även om Hercules jobbar. Den kan stå och gå sina 10-15 min utan att det stör nämnvärt. Visst låter det men inte så jag måste gå ut…
//Ida
Ibland tystnar ljudet och den låter normalt (vet ju hur andra assistenter har låtit) så jag undrar om jag inte måste skicka in den. Har mailat och frågat nu.
Bra, jag fick ju min bytt. Deras service är riktigt bra. I alla fall när jag hade med dem att göra. Hmm verkar vara lite barnsjukdomar.. :/
//Ida
Igår, precis när jag höll på att mikra lite gröt åt oss så la mikron av. Det var bara att åka iväg att köpa en ny.
#46 Attans otur, den kunde ju väntat några dagar till så hade du kanske kunnat fynda i mellandagsrean 
/Désirée
# 47 Vi fyndade. Vi köpte en Asko som är en kombinerad varmluftsugn och mikro med rejält utrymme då vi har plats över ugnen. Den hade kostat 12.000 utställningsexet såldes för 6.000.
#48 Grattis, vad kul!
Då har ni nu en liknande mikrougn som min. Jag använder den till många saker även till att baka mindre mängd i
Kolla gärna artikeln Laga mat i mikrougn, kanske vill du dela med dig av dina tips 
/Désirée
# 49 Tack, vi hade en LG solardom tidigare med liknade funktion. Bra att ha en extra ugn även om man har varmluftsugn. När jag blivit lite varm i kläderna så återkommer jag. Har precis lyckats ställa in klockan och mikra ett glas vatten.
Vad gjorde man innan man hade en mikro?
# 51 Men det tog tid
Här är julångesten i full gång, mest för att svärföräldrarnas jul skiljer sig så pass från min pappas (och mammas iofs men henne kommer jag aldrig fira julafton med igen, bara stress), men hos pappa kollar vi på kalleanka tillsammans sen äter vi, öppnar julklappar en i taget så alla ser vad man får, sen sitter man och pratar, barnen leker med sina klappar osv. Maten består av; Janson (potatisgratäng till mig och min bror), köttbullar, prinskorv, skinka + senap, dopp i grytan, rödbetsallad, bröd och sill. Det räcker så! Här nere är det helt annorlunda. Här äter de vid 12, åker strax innan Kalle.. fast det är nog maten jag tycker är jobbigast, de har; skinka + senap, köttbullar, prinskorv, Janson, bröd, ost, finsk potatislåda, revben, kokt fläskkarré, lutfisk och sås och någon mer finsk rätt som jag inte kommer ihåg. Fjantigt jag vet, men ångestframkallande iaf. Fast nästa år lär väl bli ännu värre då det blir julfirande med pappa, första året för mig som farmor inte är med och firar :(
# 53 Just precis, -54 närmare bestämt. Fin hund
Gissa vems trasselsudd till pudel som flyttat hem igen :) uppkäftig och tovig. Tvätta, trimma, kamma och uppfostra. Unghundar alltså ;)
//Ida
På Humor kan man nu Rösta fram den roligaste (djur)Jul-bilden.
Tja #57. Ska jag skriva grattis eller..
Unghundar? Vi har en Samojed unghund uppe här(inte släkt) i grannskapet som dom gamla har styrt upp. Både unghussen och gammelhussarna har frågat om den verkar ok. Den är väldigt besvärlig enligt..
Fullt normal. Det kommer med åldern. Det kanske är skillnad på större och mindre voffar.
Bifogar en bild och funderar varför man får läsa #59 som inloggad(sista inlägget) och utan inloggning får man uppmaning att regga sig på ifokus
.
#61, -du har så rätt så.
Jonte, jo det är ganska skönt att han ät tillbaka igen, men är lite orolig över hussens allergi. Vi får se. Ta det lugnt och aktivera pälsskurken ;) mycket hjärnjumpa behöver han den lille pudeln. Och lär sig sin plats gör han också. Jag har lärt mig "prata" så han förstår :D Att man måste vara inloggad för att se de sista inläggen har varit länge. Det var så redan 2006-2007 när jag började led iFokus. :)
//Ida
Sådärja nu är julen ihoppackad och utställd på vinden 
/Désirée
Mysigt Sophey! Vilken sort?
//Ida
Det blev inte någon valp för min del idag. Jakten på valp fortsätter! Det är ju en akita eller shiba som jag letar efter men denna var en blandras, ödet vill nog att jag ska ha min akita för de två blandrasvalpar jag tittat på har det blivit något knas med. Jag har ju kontaktat en akitauppfödare här i Sverige redan och hittat en shibauppfödare som jag tänkte träffa för att känna igenom om shiban passar mig, det hade vart skönt med en liten hund men jag har ju aldrig träffat nån shiba förutom att sett dom på avstånd men känns shiban fel blir det en akita….annars skulle jag verkligen vilja ha en shiba 
Medarbetare på matlust
Sophey det är klart att du ska ha en akita eller en shiba!
Min akitauppfödare föder numera endast upp shiba och min dröm är att ha en shiba och en akita, men jag har inte lyckats övertyga familjen om det - än! 
/Désirée
Hur det är med jaktinstinkten hos shiban vet jag inte, men annars låter det klokt att satsa på shiban som är mindre, med tanke på din iller! 
/Désirée
#70.
Jag har egentligen liten erfarenhet utav just Akita. Då menar jag det som förut kallades Japansk Akita. Den andra sorten är något för den andre sortens gamle härhemma att käfta vid ungdomsdagar.
Därimot så stämmer dom flesta rasbeskrivningar och erfarenheter som går att finna på nätet om Akita vad jag har erfarenhet om. Tja dom är större än Shiba. Dom är starka. Det kommer nog händelser där Akitans skyddande utav familjen kan ställa till det.
En Akita är nog att jmf med en elefant. Man trampar inte på en liten mus. Då är det större problem med att stoppa en Samojed i gammelfars storlek i kylen/frysen(det är -15 ute just nu och..). Det är en hund som skulle kunna trampa på både det ena än andra.
Shiba? Njeee.. Man skulle nog få böja alledes för mkt på ryggen då ;-)
Olyckor händer så att trampa på en mus eller inte är inget man ska utesluta helt ;) Dexter är ju van vid både schäfer och samojed så det skulle nog gå bra, men det känns lite onödigt att chansa på att allt blir bra… sen tänker jag lite på vad som kan hända om Dexter och akitan leker… Däremot tycker samojeden inte alls om honom och det respekterar han till fullo…
Medarbetare på matlust
Jag väntade i 15 år på att skaffa katt då gammelgubben som vandrat vidare hade sån jaktinstinkt och samojeden jagar katter om hon ser dom på tomten men inte rör hon familjen även om hon inte förstår syftet med katterna ;) Hörru dessan! Har du någon koll på shibans vaktinstinkt? Eller någon shiba uppfödare du kan rekommendera?
Medarbetare på matlust
#76 Jag kan inte allt om shiba men en sak är säker. Någon vaktinstinkt har herrn jag är hundvakt åt då inte visat! Kanske bara är han dock. Däremot jaktinstinkt, inte av den grova sorten utan mer "söka reda på och tassa på" Herrn har rymt in till mina marsvin 2 gånger och hoppat upp i buren men inte en skråma hade dom.
Dock tror jag att dom var råttjägare? Om jag inte minns fel. Tror jag bara hade tur då herrn är väldigt mån om att inte använda tänder mot någon/något.
En märklig ras om man vill ha en hund då dom är väldigt kattiga i sättet.
För mig räcker det med att vara hundvakt åt herrn för alla dagar ja då hade han tröttnat på mig med.
Kom på nu att herrn har tuggat sönder sisådär 10 st kattleksaker i musformen. Andra leksaker som matte hans försökt få honom att leka med har han struntat i så då stämmer det nog när jag svammlade om råttjägare.
Shibor har svårt att knyta an till nytt folk, av någon anledning är jag dock hans absoluta favorit. När matte hans och jag kommer till honom samtidigt väljer han mig före alla gånger. Något matte tog illa vid sig men förklarade för henne att det nog var att jag är "lektanten" medans hon är "den där vardagstanten" ^^
Inga gossjuka djur direkt måste jag säga, visst lite kliande och klappande bara för att svassa iväg och totalstrunta i en haha japp där kattigheten märks som mest. Bara gos på hans villkor!
Blir 30-35 mils bilfärd neråt landet med hunden i morgon för lite träning, shoping och middag och så hotar de med -17 grader där nere. Men det ska bli kul ändå.
Hej #80.
Det var -19 i morse här. Nix ingen frös utav dom där 2 som tillbringar tiden utomhus.
Hört att det var närapå +grader norröver.
Usch, tvi och blää.. Voffarna.
#81 -18 här uppe var det idag. Vart täcke på hunden på promenader då hon har tunn tunn päls. Men mycket bus i snö. ;)
Imorrn börjar jag äntligen träningen! Som jag väntat! :D
//Ida
Uppe med tuppen. Dags att packa väskan för att fara neråt. Visst -20 grader ute just nu och har en hund som inte är så värst morgonpigg. Ha en bra dag alla, ses i morgon. ;)
#84 Då kommer du få väldigt mycket glädje av en shiba. Smart tänkt med tassarna att dom inte är lika klumpiga som akitor
Självklart går det ju att lära shibor att inte jaga efter en iller eller en katt framförallt de man har hemma!
Är det någon speciell färg du är ute efter bland shibor?
Uscha vad jag saknar "min" shibagubbe
En månad sedan han åkte iväg med sin matte men får träffa han på torsdag igen HELA dagen 
Nu är det snart fullt ös här, snart ska dottern iväg till sina far-föräldrar medan jag och maken ska träna på varsitt håll.. Sen ska vi hämta dottern och åka till Hjärtum och hälsa på kompisar som just flyttat dit. För att sen pallra oss hem, inte allt för sent så dottern orkar upp till förskolan imorgon! :D
//Ida
#86 Katten måste springa iväg för att kunna jagas så det blir inga problem då mina missar bara lägger sig ner och jamar om det kommer en springande hund mot dom och illern vänder sig, fräser och backar iväg sakta om han känner sig hotad och om det handlar om osäkerosäkerhet hos det andra djuret lägger han sig platt på golvet och utger lugnande signaler. Schäfern och 5 bekantas hundar är kattjagare men inte hos mig ;) Jag letar efter en black & tan men personlighet är viktigare än färg och kön har vi inte bestämt men det blir nog en tik.
Medarbetare på matlust
#88 Åh vill också ha sådana katter! Min katt hatar allt vad annat djurliv heter. Marsvinen är EVENTUELLT spännande ibland men huvaligen om dom märker att han vill busa, inte kul att bli påkommen ^^
Jag är hundvakt åt en liten "räv" ja, jag vet inte hur många tusen gånger folk frågar om det är en räv jag eller väninnan har i koppel
När vi gick med honom på matfestivalen räknade vi antal folk som viskade, pekde elelr frågade om det var en räv. Vi tappade räkningen efter 60personer
På bilden ser ni den fina goingen. Där har jag precis kommit på besök efter en hel sommar isär och han är förväntansfull då jag håller i hans leksak ^^
#89 - Åh, shiba är så himla fina! 
#89 - Vilken sötnos!
Matfestival med vovvar är alltid spännande! För några år sen (Hmm, ganska många år sen nu…) var vi 4 pers och 6 pyrrar på matfestivalen, det var en del som kollade då oxo. Fast där var det mer kommentarer om "isbjörnar". Vovvarna tog det kallt dock, det de tyckte var värst var lejonet utanför apoteket. Alltid bra socialträning, det där. :) Kompisens gammelhane kollade lite skeptiskt när ungtiken fjantade sig för stenlejonet, sen gick han demonstrativt fram o pinkade på lejonet. Därefter var det lugnt, ingen mer brydde sig om nåt lejon. Gizmo hade visat att han ändå bestämde så ordningen var återställd.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#90 Hade inte en aning om vad det var för hund innan jag träffade honom. Shiba tänkte jag. Det är säkert en sådan där liten ettrig sak, men icke! VÄLDIGT tysta av sig, man kan komma in i ett rum och det är totalt ommöblerat utan att man ens hört ett knyst haha
#91 Nja, jag föredrar utan för det var massa folk som oförskämt taffsade på hunden (klappa hundar på huvudet är INTE att rekommendera!!) särskilt shibor blir förnärmade om någon okänd tar på dom då dom helt enkelt inte vill bli klappade av andra än de dom känner. Sa till flera folk att aldrig ta på en hund utan att fråga om lov. De gjorde det bakom ryggen på min väninne MED FLIT! Syntes att dom kollade på henne, böjde sig ner snabbt och sedan gick därifrån i en ilfart medans hon hade ryggen vänd bort
Tack och lov är herrn en som ryggar undan men det finns faktiskt hundar som hugger av att dom blir skrämda av den plötsliga närheten.
Shibor och Akitor är i grunden mycket lika i sinnelaget, det är bara storleken som skiljer dem åt. De kräver ett lugnt och värdigt bemötande och accepterar inte något annat. Vi har också råkat ut för att folk har försökt att klappa Bishou bakom ryggen på oss och ännu värre viskat till sina små barn: "Nu tittar de bort, så passa på att klappa hunden nu!" Som tur är har någon av mina döttrar alltid hört de där orden och tagit tag i Bishou. När en Akita morrar då backar de flesta! Inne på Spetsar&urhundar finns många bilder på både Akitor och Shibor och så intervjuade SaraC mig om våra hundar 
Här är en typisk bild, Bishou ser ut som om hon ligger och sover på trappan, men hon vaktar!
/Désirée
Jag dööör! Både en gullig Shiba och Dessans vackra akita! Nu har jag beslutsångest igen! #89 Jag behöver bara ställa ner en transportbur så samlas katterna runt mig förväntansfulla på att det är någon nykomling som ska presenteras. De fräste inte ens till varandra eller illern när de introducerades, hur skönt som helst.
Medarbetare på matlust
#94 Hehe, var inte ALLS meningen att få dig att sukta lite 
Neh min katt är verkligen en enmans katt. Skulle vilja ge honom sällskap men han blir stressad av andra katters närvaro.
Usch, igår skulle jag ha handlat just för att jag skulle slippa stressen idag. Tror ni inte jag tänkte igår att jag har nog med tid idag? Så vaknar jag 13.00! Fruktansvärt ju!
Har noll lust att göra något alls idag ju! Jo, gå på möbeljakt med sambon i eftermiddag
Då kanske jag kan smuggla med honom till livsmedelsbutiken hihi som att han inte kommer genomskåda mig
Borde skriva en lista så att jag verkligen inte glömmer något. Men skriva inköpslista tar ju sådan energi ÅH *känner mig som en odräglig tonåring* minns den tiden då man svarade ORKA till allt mor bad en göra hehe
Fick allt handlat men tårtbaken krockade med middagslagningen, lite smått kaos och VART skall vi göra av våran monstruösa lampa som tar upp hela köksbordet för tillfället
Jag är hundvakt åt en liten chihuahuatik medans hennes ägare är utomlands. Det har vart en mycket givande upplevelse. Först har jag och sambon kommit fram till att det kanske inte är så hemskt med liten hund, men vi vill aldrig ha en chihuahua själva men en shiba vore perfekt, sen var jag hundvakt åt ett par amstaffar för ett tag sedan och det är en ras jag öppnat ögonen för! Men jag letar efter en lite mindre akita i mörkare färg (mörka hundar är min grej) och vad är då inte bättre än en black&tan shiba? Men vill vi ha en tik eller hane?
Medarbetare på matlust
Mina fötter dör! Har rensat upp överallt hela dagen, flyttat bokhyllan till vardagrsrummet från kontoret då vi måste ställa barnvagnen i kontoret varje gång vi kommer hem. Rensat upp klädkammare, dekorerat i rummen… är inte klar än men jag rör inte ett dugg mer idag,tar resten i morgon. Har bakning kvar, sen är hushållsarbeten slut för idag.
Nu börjar den här tråden bli lite lång, här är den nya tråden!
Medarbetare på matlust
.