Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2334 ggr
DesK
1

Dagens middag 47

Så var det dags för ny tråd! Glad Den förra hittar du här Glad

/Désirée

Smullis
2

Idag blir det Vitkålsgryta.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

DesK
2

Här blir det långsamt brässerad stek och blandad grönsaksgratäng + sallad

/Désirée

Chestnut
2

Ugnsbakad lax under philadelphia-gräslökstäcke med potatisgratäng

Med vänliga hälsningar
Chess

jonte1
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kökmaskiner i all ära. Nötstek och 1/2-1/2 potatisgratäng och grönsaks dito.

Vem har sagt att man måste slita ont iköket med manuellt arbeteSkrattande?

Smullis
4

Kommer bli kyckling med ris och sås istllet.. Men jag tänker bara äta ris och sås och grönsaker!

dolfen
2

Fläskkotletter, makaroner och en, något för salt, sås.

[Aquelegia]
4

Igår blev det skaldjursplatå här hemma. Handlade friskt i fiskdisken och jisses amalia vad väl det smakade!

Sambon har bild så skall försöka få in den i datorn inom kort.
Skaldjurena var:
Havkräftor
Rökta räkor
Färska räkor
Krabbklor (rejält köttiga sådana)
Vinkokta musslor
Räkröra
Kungskrabba
Aioli
Saffransaioli
Chiliaioli
Baguettebröd

ettlitetalias
2

Åh vad gott det låter Aquelegia Här har vi gapande tomma skafferier Pojkvännen pratar om omelett. Själv kokar jag nog lite pasta med ketchup och den skivan bacon.

Liss
2

Idag blev vi bjudna på fylld fläskfilé med en slags potatisgratäng med kantareller och sås, av min pappa. Det var riktigt mums.

Till efterrätt blev det deras rulltårta med hallon och lemoncurdfyllning. Och glass/grädde till.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Aquelegia]
2

#8 Jag var i himlen! Allt var rykande färskt och saftigt och köttigt. Vi vräkte i oss iallafall 500 gram skaldjur varOskyldig Först när jag reste på mig märkte jag vad mätt jag vart Glad

Idag blev det pizza, pizzerian bredvid har byggt om och är superfräsch. Blev en Pizza med oxfilé, grön paprika, vitlök och bea PUH jaja ska det va så ska det va!

[Tassy]
2

#10 Åh, har dom öppnat efter renoveringen! Tur man har dig som spaningskumpan! Cool

jagga-ewe
2

Igår åt vi stekt torsk med apelsin, chili och citrongräs. Till detta ugnsbakade jordärtskockor och morötter samt haricot verts och pak chui. Hittade ett recept av en slump mer eller mindre.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

fridaas
2

Nötkött, potatisgratäng och tzatziki igår. Idag blir det älgen som vi skulle ätit igår Tungan ute

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Björn.B]
5

Strutsspett med madeirasås till det krispig sallad och kokt ris.

[RMSLiners]
2

Korv stroganoff med ris blev det här.

DesK
2

Här blev det rester!

/Désirée

Chestnut
2

Kassler, potatisgratäng, blandad sallad med extra gurka och vitlökssås är på gång här.

Med vänliga hälsningar
Chess

ettlitetalias
2

Här lovar pojkvännen hemkört! Får se vad han hittar på :)

Smullis
2

Sallad, stekt tofu, fiskpinnar och ärtor blev det för mig. De andra tog även potatis och sås.

[Aquelegia]
2

Bräckt oxbringa med potatismos och kantarellsås eller senapscreme.

[Tassy]
2

Tunt skivade karrékotletter, potatis och kantarellsås.

ettlitetalias
2

Det blev chow mein från kina-restaurangen, inte fy skam :)

[Aquelegia]
2

Idag blev det bräckt rimmad oxbringa med potatismos och senapssås.

Anterrabae
2

Vet inte riktigt än, men igår önskade dottern sig potatisbullar och lax. Får se vart vi hamnar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Björn.B]
7

Ungarna har beställt lammstek med rosmarin timjan och vitlök till det gör jag en krämig potatisgratäng!

[Tassy]
3

#25 Det lät som himlen serverad på fat det där!

Här blir det kalops idag.

[Aquelegia]
3

#24 #25 vad underbart när barnen önskar sig vissa maträtter så man slipper tänka ut själv ^^

Idag blir det oxrullader, potatisgratäng till sambon och jag är SÅ sugen på rotfruktsgratäng! Gör nog en stor sats till matlådor. Choronsås till.

Liss
3

Igår blev det en god köttfärssås med massa svamp och annat, med tjocka äggnudlar.

Idag blir det något kött min pojkvän tog upp. Har ingen aning vad det blir till. Zucchini spagetti till mig kanske.

dolfen
3

Jag upptäckte igår att jag behövde ta hand om några paprikor och tomater, så jag gjorde en röra som fick en söt touch av russin och honung.

Jag kommer nog att göra mikromacks, med enbart denna goda röran på + ost.

Karmatarerskanise
3

Igår bjöd mamma på kålgryta.

Idag kokar jag en köttfärssås med lite glögg i. Till det blir det shiratakinudlar.

Anterrabae
3

Det blev mat på stan, wokade grönsker ris och jotnötssås. Lite minivårrullar och tofu-sushi. Buffé.

//Ida

[deen]
3

Rivna morötter, mackor med färskost, turkiska oliver och mandlar. Hm…ibland äter man bara sånt man råkade var sugen på! SkämsSkrattande

jagga-ewe
4

Idag syndades det rejält, jag åt kebabpizza med banan och mängder cayennepeppar. Vansinnigt gott när man inte ätit pizza på flera månader.

Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
4

Blev äppelpaj till efterätt dränkt i vaniljsås, massivt god blev den. Min första lyckade äppelpaj Skrattande

Smullis
4

Asiatisk fiskgryta med wok och ris. Till efterrätt blev det kladdkaka! Mmm..

[sakring]
3

Hämtpizza med gorgonzola, oxfilé och oliver.

Liss
3

Först blev det pannkakor. Några timmar senare blev det köttstek med stekt potatis.

[Björn.B]
8

Engelska köttbullar/skotska ägg med hemgjord pasta och en rödvinsås till det en trevlig sallad.

[Tassy]
3

Grekiska fetaostrullader med sötpotatis och soltorkade tomater. Pressad potatis och grönsallad till.

[WickedAlly]
2

Har i brist på inspiration slängt ihop en chili con carne, inte för att jag klagar dock, en av mina favoriter Glad

dolfen
2

Fläskkotlett, makaroner och sås. Bild finns i Matbilder 4 (#66).

Anterrabae
2

Tomatsoppa, pasta och salsiccia till de som ville. Pannkakor till efterrätt/kvällsmat.

//Ida

[Aquelegia]
3

Blir dagens lunch till middag istället. Pitabröd med marinerade stekta skinkstekskivor, grönsaker och aioli.

Smullis
3

Quorn, pasta, ägg, ketchup och senap. Till efterrätt ben & jerry's!

[deen]
2

Broccoli- och blomkålsgratäng, gott!

Chestnut
2

Hämtpizza à la Prego! Mums

Med vänliga hälsningar
Chess

fridaas
3

Hämtpizza

[Aquelegia]
2

Äppelpaj till efterätt idag igen med vaniljsås, skall nog börja med efterätter igen någon gång i veckan.

Karmatarerskanise
2

Köpeburgare som förhoppningsvis snart levereras.

Liss
3

Idag blev jag bjuden på middag, det blev; Hjortinnanlår med svartvinbärsgele och kantarellsås.

dolfen
1

Plockade ur frysen fram och värmde en bunke med texten
"Potatis o morotsriv-soppa". Har för mig att jag även rev rotselleri. Pressade i en vitlök som jag lät puttra med någon minut.

#38 - Först nu upptäckte jag dina "skotska ägg". Skäms

För ett litet tag sedan såg jag ett avsnitt av serien "Matlagning enligt Heston" som handlade om ägg. Där gjorde han bland annat skotska ägg.
Jag hade aldrig hört talas om det tidigare, men tyckte att det verkade kul och annorlunda. Möjligtvis lite joxigt för min del.
(Koka-fritera-ugn.)

Själv har jag aldrig friterat något och tycker att det känns lite obehagligt med 190 gradig olja i en kastrull. Obestämd
Till och med Heston fumlade och brände sig lite. Förvånad

Möjligtvis i en fritös, men det har jag inga planer på att skaffa.

Som jag kommer ihåg var friteringen för färgens skull.
Skulle man kunna köra runt ägget i en panna istället, vilket troligen är besvärligare, men ändå!?

Karmatarerskanise
1

Idag köpte min bror och svägerska thaimat till mig. Blev biff med vitlkök, chili och lök.

DesK
1

#51 Det finns en hel del olika recept på skotska ägg och en del av dem förespråkar stekning i stekjärn eller i ugnen och ingen fritering.

Här blev det knaperstekt bacon, ägg och sallad

/Désirée

Anterrabae
2

#51 inne på kolhydrater, i tråden skotska ägg, gör starhawk en variant i ugnen. med fläskfärs. Den är poppis. Skrattande

Här hemma blev det portergryta idag, till familjen, kokt potatis och grönsaker  till. Jag åt potatis grönsaker och en djävulssås. Rejuvelac i glaset.

//Ida

Chestnut
3

Här blev det hemgjorda hamburgare med sallad på påse Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Smullis
3

Lax, vitvinsås och ris.

ettlitetalias
2

Här blev det ihopplock från kylen. Ett par bitar pizza, tomater och scotch eggs/skottska ägg (som för övrigt är ugnsbakade Flört).

Liss
2

Än så länge har det bara blivit nyttigare variant av pannkakor. Senare blir det hamburgare på nötkött, tillbehör har jag inte bestämt än.

[deen]
2

Ugnslax med potatismos, morötter, tomat, gurka och turkiska oliver. Glad

[Tassy]
2

Salamipizza på sängen. Risig idag

fridaas
2

Fläskkarré, potatisgratäng och beasås blev det igår

Anterrabae
3

Ingen aning! Imorrn vet jag däremot ;)

//Ida

[Tassy]
3

Sheperds Pie om jag får hjälp i köket. Risig idag med, om än bättre.

Chestnut
3

Här är planen kebab i pitabröd men vi får se…

Med vänliga hälsningar
Chess

[WickedAlly]
2

Fläskytterfilé och potatisgratäng. Pepparsås till det tror jag.

Anterrabae
2

Lax och potatisbullar, stor maffig sallad. Jag skippar laxen och lyxar till det med oliver, marinerade vitlöksklyftor och annat smarrigt! :)

//Ida

Smullis
2

Tacks ska de andra äta. Får se vad jag kan byta ut köttet mot.

Smullis
1

Tacos ska det stå, givetvis.

dolfen
3

Ärtsoppa och varm punch.

Man kanske skulle kunna tänka sig att det fanns en genomtänkt röd tråd i maträtten och efterrätten. Men nej. Det råkade nu bara slumpa sig så.

Efterrätt: Madeira och punchrulle. Glad

Karmatarerskanise
2

Killen var och fiskade igår och fick 3 st regnbågar och 2 öringar. Så det blir fisk ikväll :) Vet dock inte vad vi ska ha till.

ettlitetalias
3

Blir indisk kebab med kyckling och lamm i tikka-kryddning, samt brynt lök och paprika. Serveras i nan-bröd.

[sakring]
2

Fläskfilégryta med kantareller och hasselbackspotatis och äppelmos, små tomater, isbegssallad och gurka. Hallonsorbet till efterrätt gjord av GB.

[Aquelegia]
1

Skulle handla innan jag köpte sushi och såg skylten fortfarande stå ute. När jag kom ur butiken var det stängtGråter
Fick bli pizza. Rynkar på näsan

[RMSLiners]
4

Idag blir det ungsbakad korv med hemmagjord potatismos, extra mycket potatismos då jag är tokig i potatis.

[WickedAlly]
1

Gjorde på tok för mycket mat igår, trodde att vi skulle ha gäster men så blev planerna ändrade, så idag blir det återigen potatisgratäng och fläskytterfile, och så några lammkorvar bredvid för någon hade varit och nallat på köttet i natt :)

Smullis
2

Tacos med quornfärs :)

Karmatarerskanise
2

Ikväll blir det ankbröst med potatispure och en körsbärsås.

DesK
3

Pasta med hyvlad morot och squash med mandelpesto, fårost, extra parmesan + sallad. Italienska ostar, kex och vin efteråt Skrattande

/Désirée

[Aquelegia]
4

Grekisk sallad, lufttorkad skinka, vitlöks/brännvinsostgratinerat surdegsbröd och tzatziki.

[Tassy]
4

Igår blev vi hips vips uppfiskade av en vän och så blev det grillad kyckling, råkostsallad och vitlöksbaugetter i stället.

Idag däremot blev det sheperds pie. Slurp, vad gott!

jagga-ewe
2

Mos på potatis och jordärtskockor. Lax med wasabi, vitlök o kräftstjärtar. Gratinerade tomater.

Moset blev för tunt, laxen smakade inget av wasabi eller vitlök och tomaterna blev överpepprade enligt familjen. Jag gillade iaf tomaterna själv, men på det hela misslyckat.

Ebmfh
Trollcaféet

[sakring]
2

En något segtuggad biff med hasselbackpotatis och bearnaisås till och tomater och gurka. En ask paradis till efterrrätt. Nej vi har inte ätit upp hela… ännuSkrattande

Anterrabae
4

Portergryta med ris och sallad till familj och gäster. Marinerad ugnsstekt tofu till mig. Fruktsallad och vaniljsås till efterrätt. Havreflarn med kanel.

//Ida

[Björn.B]
4

Klassisk plankstek med grillade tomater, duchessepotatis och en hemlagad bearnaisesås.

jonte1
5

Fullt ös i köket här med 3 damer. Det kokades soppa med grönsaker, köttfärs och kryddstarka korvar i. Nybakt bröd till.

jonte1
5

Till dessert fixade dom tiramisu. Synd att jag inte gillar efterrätt. Jag efterskänker min andel till dom där 4x4 som jämt är hungriga Skrattande.

Chestnut
2

Här blir det köttgryta och ris följt av en hembakad saffran-vanilj butterkaka.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
1

Resterna av pajen slank ner idag.

[Aquelegia]
1

Kycklingspett med min hemliga jordnötmarinad. Majskolv smör ch sweetchiliyoghurt till.

[WickedAlly]
1

Risgrynsgröt Rynkar på näsan

Tur jag står för middagen 90% av gångerna så att vi slipper ha det igen.

Liss
1

Stek kyckling, blomkålsmos med ärtor och spenat.

[Björn.B]
2

Idag blir det stekt fasanbröst med calvadossås och brysselkål, till det blir det blir det potatis.

Karmatarerskanise
2

Idag blir det nog biff med grönsallad.

ettlitetalias
2

Ikväll blir det chilli con carne

Smullis
2

Är bortbjuden så idag blir jag bjuden på lax, potatis, sallad och till efterrätt en jättegod marängtårta med chokladfyllning, grädde och spritsade chokladdekorationer OCH en kladdkaka med spritsad vaniljglass!

Chestnut
2

Enchiladas för familjen, någon flytande kost för mig….

Med vänliga hälsningar
Chess

[sakring]
2

Håller på med en köttsoppa. Vi äter ur frysen och lapparna har ramlat av det som min man skjutit så vi tar upp något på kvällen och sen så lagar vi till det dagen efter då vi kan analyser lite bättre vad det är. Nu var det ett rådjursben som blir köttsoppa. Den är nog klar vid 18-tiden.

[Aquelegia]
2

Äntligen, sambon tvingades till beslutsfattande idag så han kom med dagens middagsförslag Röd currygryta med kyckling, ris och wok till.

dolfen
2

Idag blev det lammstek med vitlök och rosmarin.
Till steken blev det råstekt potatis och en väldans god sås. Cool

Förutom rosmarinkvistar, användes även mitt egna rosmarinsalt.

Helgmat egentligen, men jag lät "bäst före"-datumet bestämma. Glad

ettlitetalias
1

Det lät väldigt gott Dolfen!

[deen]
1

Igår skulle det ha blivit pannkakor, men just som smeten var klar och allt framplockat så sa det poff! Och strömmen gick! Förvånad Så det blev smörgåsar i stearinljusens sken, och pannkakorna tar vi idag istället!

DesK
0
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer