Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 4277 ggr
dolfen
3

Dagens middag 46

Dax för ny middagstråd. Den föregående tråden hittar ni här. Glad

fridaas
2

Fredag: mormors spaghetti och köttfärssås, massa mumsigt och så jag längtat! Lördag: tacos Idag: det blev att rota i kylskåp och frys men tillslut blev det kokt potatis, köttfärslimpa gjord på vildsvinsfärs, sås gjord på buljong från kokta älgben.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anterrabae
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trampar så jag får med mig tråden, bjuzzar även på kvälles Pizza Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jagga-ewe
3

Dagens sista mål var kvällsmat, som vanligt. Fast om man räknar det som borde varit middag så blev det en indisk gryta med ris. Jättegott, jag börjar nästan tro att jag KAN laga mat snart! :)

DesK, receptet på min egna efterrätt kommer på min blogg imorron, det är mitt (first ever) bidrag till "månadens sötsak" så jag hoppas det ska bli inspirerande bilder. Måste sätta fart med att fixa till dem nu…

Edit: Lägger till en bild på min indiska gryta. Bilden är inte tillfixad nånting.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
3

Spaghetti med broccolisås och parmesan.

DesK
1

Ida och Jagga-Ewe fina bilder båda två! Glad Jagga-Ewe då håller jag tummarna för dig och när du har lagt in bilderna på din blogg får du gärna lägga en direktlänk till dem här Glad

Idag blir här rester.

/Désirée

jagga-ewe
3

Trollcaféets egen efterrätt: Äpplen med nötter under ostigt täcke

Ebmfh
Trollcaféet

LinaK
4

Vilka fina bilder ni lägger ut, blir ju hungrig här nu.

Har precis tagit ut kyckling ur ugnen som vi ska ha till en kycklingsallad (tror det blir rödlök, majs, sallad, gurka, tomater, fetaost, kiwi och melon) sen blir det baguette och vitlökssås till Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[deen]
4

Idag blir det jättegrytan med korv stroganoff Glad, ris och nåt grönt till det.

Anterrabae
3

Rotmos och isterband med utvalda grönsaker till familjen. Pasta och tomatsås till mig.

//Ida

fridaas
4

chilimarinerade vildsvinsrevben, ris och cremefraichesås

dolfen
3

Resten av pumpasoppan från igår.

Då jag inte hade så mycket chili i igår, tillsatte jag sambal oelek för att få upp hettan lite.
En bit special-ädelost (fetthalt 45%) Cool fick smälta ut i soppan.

[Tassy]
3

kåldolmar, sås och potatis

Anterrabae
2

och så blev det en senmiddag också. Sushi, med rättika, morot, avokado, tofu, makirullar med grönsaker i och wakame- algsallad.

//Ida

ettlitetalias
2

Får bli pizza efter en lång dag på jobbet.

[Aquelegia]
3

Plockmat hos väninnan som fyllde år, brieostpaj med salami, 2 olika sorters kycklingspett, marinerade oliver, mozarella, små ölkorvar i olika smaker, kex, ostar och där kom jag inte ihåg mer.

Tropisk frukttårta till efterrätt och till maten drack vi nått dyrt vin haha kom aldrig för oss att kolla vad vinet hette då väninna fått det av sin pappa (vi är båda systemet myndiga sedan några år, inget olagligt langande alltsåFlört)

Anterrabae
2

Vegansk zurek till mig, sjömannsbiff till familjen och persiljesallad till det. Så är i alla fall planen.

//Ida

Karmatarerskanise
3

Igår blev det kalvfärsbiffar med sommargrönsaker och en gräddig kantarellsås. (egenplockade kantareller)

Idag blev det ännu en gång köttgryta med rödvin.

Anterrabae
5

Det blir rester från igår, i nyare pajtappning. Köttgrytepaj till familjen och Trädgårdsmästarpaj till mig :) sallad med chili-sesamdressing.

//Ida

LinaK
3

Ska snart sätta igång med en lasagne, sen får den stå en bra stund innan vi äter den Glad Tycker den är godare när den får stå till sig.

Till det blir det en fetaostsallad.

[Tassy]
7

Igår blev det surdegspizza med dinkel, rårörsocker och havssalt! På pizzan blev svamp, grönsaker, mozzarella, parmaskinka och annat smått och gott.

LinaK
4

#21 Det där ser oförskämt gott ut Förvånad Fy på dig! *hungrig*

[Tassy]
3

*skickar en slice med brödbandet* Skrattande

dolfen
2

Idag blir det stekt korv med bröd.

Karmatarerskanise
3

Idag blev det skinka med svampsallad från finland, lite keso och purjolök.

fridaas
2

Tisdag: ugnsstekt kyckling insmörad med smör, vitlök, bruchettakrydda och chili. Pommes och skysås till. Igår: fläskkarré, pommes och egengjord beasås Idag: spaghetti och köttfärssås tror jag eller lasagne

Anterrabae
3

Ja, eftersom det blev soppa till middag igår, tar vi pajarna idag ;)

//Ida

[Aquelegia]
3

Tänkte göra en stor sats pastasallad med pesto, soltorkade tomater, ruccola, fetaost, bacon och kyckling på jobbet till alla i helgen men kom på att jag är ledig i helgen så då kommer ju inte jag få någon glädje utav den så den idén sparas till nästa helg.

Idag blir det nog matlåda med pasta och ost/baconsås som åker med till jobbet istället.

Karmatarerskanise
2

Idag blir det den kända rätten, ingen aning Kyss

LinaK
3

Idag blir det gulaschsoppa och pannkakor Glad

[Tassy]
3

Igår blev det stuvade makaroner och fläsk, idag blir det fläskfilé, klyftpotatis och salviasås. Sallad och grönsaker till.

ettlitetalias
3

Igår blev det grillad kyckling och sallad och idag blir det en fläskbit i ugnen med rotsaker och sås.

jagga-ewe
3

Igår var det mackor som vanligt. Ikväll funderar jag på att göra nån form av omelätt-pizza med färsk tomat, skinka, champinjoner, oliver och bananer. O om jag kommer på nåt mer gott att ha på så blir det det oxo. :) Troligen foto ikväll/imorrn o på bloggen framöver. =)

Ebmfh
Trollcaféet

dolfen
4

Idag blev det bruna bönor a la plastkorv och bacon.

Jag har kokt gröt. Så när den svalnat ska jag blanda i vispad grädde och göra Ris a la Malta. (Min 1:a gång.) Cool
Till Maltan blir det jordgubbsylt, som faktiskt är köpt. Förvånad

[deen]
3

Har ätit rester av en grillad kyckling, med potatissallad och lite smått och gott.

jagga-ewe
3

Pizzan blev väldigt god, fast det blev andra ingredienser. Botten av keso, ägg och mald mandel. Fyllningen var tomatsås, tonfisk, oliver, champinjoner, kräftstjärtar och riven ost. Hade behövts nåt med lite starkare smak, den blev lite mesig. Vitlök hade kanske funkat.

Den blev fotad men jag orkade inte dra in bilderna igårkväll.

Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
2

I dag planerar vi raw-ceasarsallad här hemma. Glad

//Ida

jagga-ewe
2

Eftersom det är fredag blir det scones idag. Nya fredagsmyset. Idag blir det med keso, kanske lite turkisk yoghurt och torkade aprikoser, får se hur det funkar.

Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
2

Idag bjuder killen på grillad kyckling, ugnsrostade rotfrukter och gräddsås.

dolfen
2

Pannstekta fläskkotletter, sås av skyn som förstärktes av pressad vitlök, förkokta och sedan stekta morotsslantar + makaronis.

Jag har läst/hört någonstans att om man grillar exempelvis morötter, kan man först koka dem innan de läggs på grillen.
Tänkte att man kunde testa att koka dem även innan man lägger dem i stekpannan. Funkade! Cool Glöm inte saltet. Fast det funkar att eftersalta också.

Efterrätt: Ris a la Malta och jordgubbssylt. Här kommer att testas punch inför morgondagens ärtsoppemiddag. Frågan är, om man ska ha punchen rumstempererad, isad, eller uppvärmd, till ärtsoppan. Obestämd

Glad

ettlitetalias
2

Blidde hemmagjorda hamburgare idag fyllda med tomat-chutney och mozzarella. Sallad och sånt till :)

Anterrabae
3

#40 traditionellt är det varm punsch till ärtsoppa :) men det är nog mest en smaksak ;)

//Ida

dolfen
2

Nu har det ätits ärtsoppa här. Och punch (Upphöjt till 3). Flört

Mitt förslag att testa alla tre (se #40). Alltså Rumstempererad, kylskåpskall(ad) (isad) samt uppvärmd "godkändes". Cool

#42 - Jag röstar på traditionen. Glad (Nu, så här efteråt, då jag "vet".)

Karmatarerskanise
2

Dag blir det killens regnbåge med potatis och vitvinssås :)

dolfen
2

#44 - Berätta om skatten, som sägs ska finnas vid regnbågens slut. Flört

[Tassy]
3

Igår blev det lasagne, och idag gjorde jag en ny stor laddning fläskfilé med salviasås och klyftpotatis, mums!

fridaas
2

tacos igår, rester idag

Karmatarerskanise
1

Idag blir det korv stroganoff

Anterrabae
2

Ingen aning, dvs den berömda. Kanske rester? Det är ju klart liksom..

//Ida

DesK
2

Hämtmat från Asian Take-Away Oskyldig Hemgjord glass till efterrätt Tungan ute

/Désirée

[Tassy]
2

Rester. Glad

dolfen
3

Rosmarin-omfamnad lammstek, sås, mintgelé (köpt) Skäms och
råstekt potatis + vitlöksklyftor (som fick samsas med lammet i ugnen).

Till dracks rött vin (Cigarra).

fridaas
2

Blev hemmagjordpizza av resterna igår.

Idag ska vi äta brinnande kärlek

[Tassy]
1

#53 Vad är det för spännande rätt?

Anterrabae
2

Kycklinggratäng med couscous och sallad till familjen, och troligen någon soppa till mig.

//Ida

fridaas
2

#54 Potatismos, bacon, stekt lök som man blandar samman, enligt vissa ska det vara ärtor i också men hoppar vi.

Karmatarerskanise
2

Idag blir det kycklinggryta.

DesK
3

Idag blev det omelett med keso, lufttorkad skinka och parmesan + sallad och clemetiner efteråt

Brinnande kärlek är en dansk rätt. Först görs ett gott potatismos som man lägger på ett fat, sen steker man bacon och lök och häller hela härligheten het över moset. Det är mäktigt och gott, sallad är ett måste till Glad

/Désirée

[Aquelegia]
2

Räksallad med sådana där små sönderfrysta och alldeles alldeles urgoda räkor Glad Är barnsligt förtjust i dessa där små urvattnade rosa små krusiduller Oskyldig

Anterrabae
2

#58, tack för sammanförandet av namnet brinnande kärlek med rätten. jag har funderat över detta namn, men inte kommit mig för att kolla upp det. Låter väldans gott! Glad

//Ida

Liss
2

Igår blev det ugnsbakad kyckling med keso och champinjoner (ris till pojkvännen)

Och idag blev det stekt nötfärs med tacokryddor och champinjoner plus lite ris nedblandat till mig. Och till pojkvännen, ris, ost&bacon korvar och så stekte han ägg till det med. Lite udda tills vi får pengar den 25:e.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

dolfen
3

Igår: Stekt korv i bröd.

Jag bredde lite egen tomatpure i bröden. La även ner vitlöksskivor som jag stekte tillsammans med korven.
Sedan på med korv. Toppades med "skånsk grovkornig stark" senap.
Det var första gången jag testat stekt vitlök i korvbröd och tyckte att det funkade bra. Glad

Om dagens, får jag säga som stackars Manuel i "Fawlty towers"
(och med hans uttal): "I know nothing."

[Björn.B]
5

Oxrullader i gräddsås, rönnbärsgelé, potatispuré och pressgurka till middagen idag.

DesK
3

Fetaostfyllda pannbiffar med mjukstekt lök, skysås och ångade potatisar och morotter + sallad

#63 Välkommen hit till Matlust! Glad

/Désirée

Karmatarerskanise
2

Idag blev det torsk som fick koka i en tomatsås. Malde ner lite kryddnejlikor, kryddpeppar och fänkålsfrön och hade i. Blev riktigt gott.

[deen]
3

Grönkålsomelett med lins- och bulgursallad till Glad

fridaas
3

tacos igen

[Tassy]
3

Hemgjorda hamburgare i friscobröd, klyftpotatis och bbq sås vid sidan av. Coleslaw till de som tål. Sallad och tillbehöver så klart. Glad

Chestnut
3

kokt torsk med smörgåsrån…

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
3

Grönkålssoppa, isterband till de som ville och likaså pasta till de som ville. Frukt efteråt.

//Ida

[Aquelegia]
3

Chinasoppa och denna gången var den mäkta god!

ettlitetalias
4

Igår blev det köttgryta med vin, tomater, kantareller och kanel.

Idag blir det antingen pub-mat eller hämtmat. Pojkvännen har kompisar som ska stanna över natten och orkar inte försöka göra alla glada och nöjda matmässigt.

[Björn.B]
4

Idag blir det ugnsbakad lättrimmad piggvar med kantarellfylld fondantpotatis.

ettlitetalias
4

Äh, pojkarna ska ut och dricka öl, så de får föda sig själva! Jag slänger nog in en pizza i ugnen, eller värmer på resterna från igår :)

DesK
1

Spättafiléer Tassy, ris, sallad Glad

/Désirée

[Aquelegia]
1

#73 Kantarellfylld fondantpotatis är nästan måste att få recept på Oskyldig

Idag blir det ÄNTLIGEN *hjular av glädje*

Varma mackor! Sambon har ogillat dom sedan vi nästan dagligen fick det ett tag när vi inte bodde själva så efter 3 år gav han äntligen med sig Skrattande Varför jag inte lagat det själv? Käns onödigt att slänga på en hel ugn för 2 mackorTungan ute

[Björn.B]
4

#76 Inte så svårt om du vet hur man lagar fondatpotatis, bara gröpa ur lite och tillsätta kanareller. Annars finns denna film som förklarar hur man gör fondatpotatis. Recept följer jag väldigt sällan nu mer har det mesta i huvudet.

fridaas
3

Wok igår med nötkött, minimajs, champinjoner, lök, nudlar och en massa tigersås och chilipulver

dolfen
2

Lökpudding.

Ett enkelt grundrecept från en bok från 1970.
Jag höll nästan på att "fixa till" rätten, men tänkte att jag nog först vill smaka på den enligt orginalreceptet.

För att fira en grej, blev det chevre, valnötshack, honung och rött vin till efterrätt. Glad

[RMSLiners]
3

Älgstek, potatis, hemmagjord brunsås och grönsaker.

Anterrabae
3

Ugnsbakade grönsaker, djävilssås och surkålssallad.

//Ida

[Tassy]
2

stekt karrékotlett, sås, potatis

[Aquelegia]
2

Bakade baguett imorse så självklart föll valet på nybakt baguette med salami och brieost. Hittade inlagda rödbetor i kylen och gick banans på halva burken. Rött te till.

Karmatarerskanise
2

Idag bjuder killen på vitlök/senap och rosmarinsglacerade lammracks med potatisgratäng eller mos till och rödvinssås. Favorit Skrattande

Trevlig helg på er!

[RMSLiners]
3

Idag lagar jag ordning karlns favoriträtt, kycklinglasagne med tomat- och basilikasås. Grönsaker till det.

jonte1
4

Något sent(11/11), -bild i a f. Lammstek. På resterna vart det lammkebab mm.

jonte1
4

I övrigt saltas det in egen surkål härhemma i köket Skrattande.

dolfen
2

Smör, på ett hönekaksaktigt bröd.
Ovanpå, kallrökt lax.
Ovanpå laxen, gräddfilsröra.
Garnering: Dillkvistar och räkor.

Det vita vinet Tassilo, dracks till. Det gick an, typ. Men det fanns en liten ton av unkenhet/kvalmighet i vinet som jag inte uppskattade.

Om jag hade varit helt nöjd med vinet, hade jag rekomenderat det till Tassy.
Jag menar: Tassy dricker Tassilo. Nästan lite rim, typ. Glad

Liss
1

Dagens blev; Oxbiff med råstekt potatis och lök.

jagga-ewe
1

Dagens fredagsmys blev misslyckade keso-scones. De såg inte ut som scones, smakade inte som scones men gick att äta. Och det var ju ändå syftet. Avnjöts med smör, ost och marmite med en kopp te till.

Ebmfh
Trollcaféet

[Tassy]
1

Idag bjöd gubben på kycklingkorv, pasta och chilisås i all enkelhet, då jag plötsligt blev sjuk.

[Aquelegia]
1

i Sista minuten innan jag gick hem för dagen kom jag på att jag inte ätit något på jobbet, slängde snabbt ihop en sallad med chilimarinerad räkor, PUH annars hade jag allt inte ätit något alls idag sen lunch.

DesK
1

Tacotallrik med massor av grönsaker

/Désirée

jonte1
3

Å på resterna plockade jag ihop en matlåda modell mumsTungan ute!

Har'e

dolfen
1

Lammkött, pasta all´aglio e olio och en sås som fått "kropp"/karaktär av min indi-krydda.

Till detta kommer vi att dricka rödvinet Periquita.

jagga-ewe
1

Pulled beef med rotsakslåda. Till det en flaska "Angry Orchard" . helt okej torr cider. Köttet blev för torrt och lådan väl stark. Måste varit starka rädisor.

Ebmfh
Trollcaféet

Liss
1

Biffar på nötkött, med vitlök och gul lök, plus stekta champinjoner och avokado toppat med sriracha. (+ kokt potatis till pojkvän).

DesK
1

#97 Vad är sriracha?

/Désirée

Liss
0

#98 En jättestark asiatisk chilisås, som är mums Glad

DesK
1

#99 Tack det låter spännande och måste givetvis testas! Tungan ute Finns den i vanliga livsmedelsbutiker?

/Désirée

ettlitetalias
1

rester, rester och lite mera rester och så indisk hämtmat har det blivit de senaste dagarna här.

Liss
1

#100 Njae. Inte vad jag vet iallafall. Vi köper den inne på en asiatisk shop, eller specialbutik.

fridaas
1

igår blev det något så ovantligt som tacos Flört

idag vet jag inte än.. något med älg kanske

DesK
1
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer