Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 15130 ggr
Malinolsn
6

Steka utan fett?

Tänkte höra med er här inne om ni har något tips på vad man kan steka mat i, som inte innehåller fett? 
Finns det något alternativ över huvud taget?  
Tack på förhand! Glad

Liss
2

Jag steker enbart i virgin olivolja, som är "bra" fett. Eller kokosnötsolja, som också är bra fett.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tassy]
3

Teflonpannan erbjuder ju stekning med minimala fettmängder, vad du än må använda att steka i.

#1 Är virgin olivolja nyttig efter upphettning? Jag trodde det bara var kall?

Malinolsn
3

Så det finns alltså inget alternativ helt fritt från fett?

DesK
1

I bra pannor med släpp-lätt-beläggning ska man kunna steka helt utan fett, men det förutsätter att man har lägre värme. Om du har en sån där räfflad grillpanna i gjutjärn så kan du steka utan fett i den. Ett litet tips för att minimera mängden fett är att använda en sprayflaska och spraya fett i pannan, när det inte går att utesluta fettet helt.

/Désirée

[Tassy]
2

Jag är bara nyfilken, varför vill du steka helt fettfritt?

Malinolsn
2

#4 Tack! Ska införskaffa en sådan stekpanna tror jag! Glad

#5 Genomförde en gallstensoperation som 10-åring, där min gallblåsa avlägsnades. Har efter det haft enorma problem med min mage, som har resulterats i att jag inte ätit lunch på skolan, eller ätit ute. 
Nu har det konstaterats att jag är väldigt känslig för fett, och därför letar jag då alternativ, då jag tycker det är enformigt att bara ta med sig kokt mat i sin matlåda. Tungan ute
När jag bara ska äta hemma så steker jag fettsnålt, för då kan jag ta mina magproblem. 

Så nej, det är ingen fetnojja/dietgrej jag har Flört

[Tassy]
1

Då förstår jag!

Men som nämnts, teflonpanna av god kvalité bör kunna vara till god hjälp. Glad

[Aquelegia]
1

Jag steker utan fett i en teflonstekpanna från Åhlens! Den är helt super. Har inte behövt diska den med diskmedel en enda gång för allting rinner av den. Sköljer bara ur med hett vatten och torkar ur med papper. Då behåller stekpannan sin non stick beläggning och var NOGA med att inte använda annat än trä eller plastredskap!

Malinolsn
1

#8 Åh, det låter perfekt! 
Skulle du kunna kika om den finns med här; http://www.ahlens.se/inredning/kok/koka-steka/index.html
och sedan länka den till mig? Vore toppensnällt!
Glad

Liss
1

#2 Mja, det är lite olika i det där. Olika olivoljor tål olika mycket värme. Extra virgin olivolja är väldigt ömtålig, så det steker jag med väldigt låg värme. Antagligen är den nog inte speciellt bra för stekning alls, då den byter smak. Men så har jag en annan virgin olivolja också, som går hur bra som helst i upphettning. Använder rapsolja också.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Chestnut
2

#6 Har du diskuterat läkemedlet Questran med din läkare? Det kan hjälpa så att fettet tas upp bättre och du slipper tarmproblemen. Bara ett litet tips som komplement till alla de andra du redan fått Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
1

#9 Den svarta med vita prickar är det fast jag har en i turkos ^^